ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
.. jak wp33'w Pogadanki lub dyskusji podczas ~.le&cji ' jęz3'ka polsku aa zmianę . stosunku u~xniór~. wóbec poru$zanych w nie j kwestii lub
wykorzystywanych ,audycji racTiowych w toku nauczania historii na p(c)g~ębianie się u uczniów zainteresowań probłematyką historyczną. ~ to progi blemy dótycząee. iizisłai wychowawczej luźno raczej powiąaanyc~ , z całokształtem życia szkołnego. Dlatego też niewielka wydaje się ich użyteaznaść praktyczne-spółeczna, jak również wartość p~na~za.
V~yją#~owo Genne wydaje się podejmowanie drugiz~tlrnesu blemów badawczych, t j.- uwzględniających całe ciągi dz@ał~ńt wychowowiczych, -ale nie obejmujących wszystkich możliv~ch - śspektów pracy pedagagic~rne j z uczniami. Probłemy takie mogą dótyezy~ć zip. wyęhov~tw czego kierowania w toku łekcji t~ lub cełowego kształtowania t~toattnkbw społecznych ~ ~o~ej ~. Podejmowanie tego r~Zaju problemów jest wariościa~we nie tylko a uwagi na pilne zapotrzeho~anie s~ołećz~e pod'tym względem; łecz w dużej mierze także ze wzgl~dów rraukawo.po. znawczych. W oi~ectlyrn . ż~asie metodołagii badali pedr~4giczr~y~h tek ,~l~ni~ typ probie~ndw okazu je się na jbardaie j ptodxią r~ae~kkawo i możliwy do rozwiązania.
Trzeci zakres problematyki badawczej związany z zależni sprawczymi obejmuje całokształt wpływów. wychowawr~ych oł~. ~pZywy _te są ze sobą skoordynowane i iwara~ w szkole okre~lon~` wychvwania. Z tego szczególnie powodu , problemy uwz~lia je je w sensie globalnym mają olbe zt~acaenie praktycane. Niestety - jak dotąd -;rozwiązywanie ich jest ~eezą ~nie~anvykłe trudni, a to z uwagi ńa ~tbyrt
,_ 1~ H. Murzyński, Wgś~p do m~etod~pif, op: cft., a. 191. , ~ Ibid~m, s. 194 - 819. _
tt A: ~anowaki, Paz~reatvante -acz~r~o. Zdob~lvanle ~n~ra~oe~i w; a wa~cxej, Warszawa 19T5.
%~ Z. Zaboi`owsld; ~Stoaun~ tp~ ~ Riosla ss~olaa~, t~
F
~viio~ć ćzyr~niiców, kie nal~~ poddać ścisłej, kontrólpodczas
_ . ' Czwarty ~ip~obv~r ha~la~vczyci~ dotyczy dział~lni~Ci - -` wyehowawezej w rar~na~ ayste~at~ t~towegu, czyli uk3adu działających w kraju instytucji oświatowo-vvyvvaatczyeh zgodnie. z obovsri~zuj~cym w nim porz~dkiem jowo-apałeczny~. 3esi to równie ważny zakres problemu, jak.po~rz~nfe. Obejmuje oto, takie zagadnienia jak funkcjano-. oranie systern6v~r ~ictwa, o~v~ata a gospodarka narodowa, planov~ra-._ nie oświaty sa itp,
~~y zaryts~erws:~y vvy~e j zs~kres problemów badawczych można : rc~patrywać --- z~sne~t H. ł~elsz~~5skiegc~ ~-- s cżterech co na jurnie j punktóat widze~iia, mia~oe z uwagi era:
t a) skuteczz~c~ó działań wychowach,
b) poszukwan% i ustahane coraz taakuteczniejszych takich dzałat~, c) warunki wyz~aczaj~ce ich:,e##e~ty~ość, .
d) stosowalno~ó . tp~ch działań ra ró~nych okolicznościach i w odnies%e.niu do Fóżnych osób:
` Wymienione aape~r prab%badawczych pozwalają na odpowied t' nie ich skLasyfi,wis~.ia i ocen, W .więk~ości jednak podejmc~wauych, problemów teg~arodzaju vvszyst~kie oae zna jdu~ swe odzwierciedlenie,
_ ale jeden z nich najczęściej pełni roli aspektu wiod~cego. Na przykład w badaniu okr~lt3aych form oddziatyvva~i wychowawczych takim wiodą: . cym aspektem maże być ich skuteczni lub też samo ich ustaleni. W przypadku: tafiim, a zw~sz~a gdy ~naaa jest i udowodniona ~kut~cz-3tsść ite~~~8atelnym p~łe~em badawczym mogą okazać at~ę , Także uboczni wa~un~ uxaieżtuajj~cee w nie3nałym stopniu ich ogólni ~eoś~:
Nie ka~d~, -- ~-- Problem badawczy, związany z problematyk~ pedac~obejaxuje bezpo~rednio zaleiności sprawcze p wychowania f' nauczania: IsW ieje cały szereg problemów, które wyznag~ j~ rozstrzygnię~ ; vv~re vt pła~CZyźuie rozpoznania określonych faktów i zjawisk. Do pt~dej~swa~ti~t taMch problemów zmuszają badacza nejedapkrotnie w~cględ~' p~cłtblogicane, społeczne i moralne, nie mfiwi~c jtt~
i a własnej ~eg~o c~kdwia~ci: Naldo.nieh na terenie~klasy talcie'm. in. za:: zadnienia, jak ł~ndywfdu~ne uczniów, np. inteligencja, zdolnn~d j~e, zei~rteresa~ś, tg~y, potrieby psychiczne, dojrzałość spo-
łe~o-moralt~ i inni ~: ~ dziedziną problemów z teko zaau - nie ~t~aeooe ~ot~l s~y~e docenianych - jest dynamika grtxpawa %ias~ szkc~inej; rozua j:~o pałających w klasie takich~~zjav~lslc i p~cocet~8w ~gruPowycą jak narmY grupowe, struktura fruwa"
~ R. P~1nY. t~ ~ ta ~tl~~h krajach kapitatist~~xtlc& i ao _ e~lirt~ny!~R.: Wa~ata~a 1!'l~; T. Wfloch; Ustrój szkohty, Wa~s$awa 1873; B. Su ehalr~le~si, ~~4ta 4 ~1ta xarrodosoa, w~rsaawa i9~; d. Wołczyk, Ptaariie lh-Wi~razav~a 196b. _
~Ma~j~l~
6$ .
przywództwo, swoistość ~
|
WÄ
tki
|