ďťż

Musimy pamiętad, że widzenie jest procesem mózgowym rozwi- jającym sią wraz z wiekiem i poddającym 3ię ćwiczeniu...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Lekarz okulista ma za zadanie leczyć przede wszystkim obwodową cześó układu wzrokowego, tak aby oko przepuszczało i odbierało wra- Widzenie lunetowe, obwo dowe uszkodzenie siatkówki Mroczek środkowy, centralne uszkodzenie siatkówki Niedowidzenie połowiczne dwuskroniowe Niedowidzenie połowiczne prawostronne Niedowidzenie połowiczne lewostronne Rys,5. Schematy pól widzenia spotykanych w&ród dzieci niedowi- dzących ZAKŁADY L LA NWOO 05-C81 Larki V'e:'^-,-- - 34 - ienia wzrokowe. Nauczyciel I psycholog mają uczyć dziecko pa- trzenia, tak by rozumiało i odpowiednio interpretowało oglądane obrazy, Na tym polega właściwa szkolna rehabilitacja wzrokowa. Jednyra z dodatkowych objawów utrudniających szkolną pracę wzrokową jest całkowity brak lub znaczne osłabienie akomodacji. Akomodacja wzrokowa polega aa zdolności wyraźnego widzenia z różnej, zależnie od potrzeb życiowychj, odległości, a zalety od skurczu mięśnia rzęskowego 1 elastyczności soczewki, która z wiekiem traci tą zdolność,, W zależaośei od wieku zakres akomo- dacji zmniejsza się^i tak: w wieku lat 5 dla odległości 30 cm przed okiem zdolność akomodaeyjna wynosi 20 diaptrii, w wieku lat 10 już tylko 14 dppr, w wieku lat 40-5 dppr, a powyMj lat 60 akoraodacja zwykle przestaje działać. Zdolność akomodaeji odgrywa bardzo dużą rolę w pracy szkolnej, np, @rzy przepisywa- niu tekstu z tablicy do seazytu, przy obserwowaniu róansgo ro- dzaju doświadczeń fizycznych czy chemicznych, rysowaniu z modę- li, i wszędzie tam, gdzie uczeń musi przenosić aię wzrokiem na różne wymagane odległości. Im bliżej od oka trzymamy tekst książki, tym większej wymaga to akosrodacji. Do stałej pracy wzrokowej z bliska nie można bez amęczenia wykorzystywać całej zdolności akomodacy.jnej, tylko najwyżej 3/4 tej zdolności. Przy osłabieniu akomodacji występują przy czytaniu objawy zamazywa- nia się druku, bóle głowy, przekrwienie spojówek. W szkole dla dzieci niedowidzących spotykamy elą z całkowi- tym brakiem ąkomodacji u uczniów bezsoczewkowych po operacjach zaómy, u dzieci z wrodzonym podwichnięciera soczewek, np. w ze- spoie Marfana. Przejściowo możemy ooserwować porażenie ąkomoda- cji po zastosowaniu atropiny do celów diagnostycznych lub leez- nicsych, przy ciężkich zatruciach, przy dyfterycie /błonicy/. Zmniejszoną zdolność akomodacyjną stwierdzamy u daieci wątłych, osłabionych, z wysoką nadwzrocznością. Całkowity brak lub osła- bienie zdolności akomodaeyjnej naraądu wzroku możemy wyrównać" przez zastosowanie skupiających, dodatnich soczewek o różnej mocy. Dzieci bezsoezewkowe w szkole muszą posługiwać się dwoma parami szkieł, jedną do dali i drugą wocniejszą do pracy z bli- ska. Światło jest czynnikiem pobudzającym akoraodację, dlatego •- 35 - uczeń z niedomogą tej zdolności powinien mieć zapewnione dobrą niesbyt intensywne pośrednie oświetlenie. Zdarzają się przy- padki skurczu akoraodacjiť powstają wówczas objawy krótko- wzroczności z obniżoną ostrością wzroku do dali. Skurcz ten występuje zwykle na krótki okres, ale niepokoi pacjenta i jego otoczenie, Oczopląs u dzieci niedowidzących występuje często jako je- den z ważnych dodatkowych objawów ocznych, utrudniających zna- cznie szkolną pracę wzrokową, Oczopląsem nazywamy mimowolne ruchy gałek ocznych występujące w różnym stopniu i rodzaju u dzieci z obniżoną ostrością wzroku od urodzenia lub bardzo wczesnego dzieciństwa, przed ustaleniem się odruchowej zdol- ności fikaacji. Ocaopląs występuje zwykle w obu oczach, ale zdarzają się wypadki jednooczne. Aby wystąpił oczopląs, musi być zachowana chociaż minimaxna zdolność widzenia. U niewido- mych nie występuje oczopląs, tylko bezładne ruchy gałek ocz- nych. W przeciwieństwie do oczopląsu nabytego, np. przy scho- rzeniach centralnego układu nerwowego lub błędnika, u górników po wieloletniej pracy w kopalni, oczopląs istniejący od wczes- nego dzieciństwa nie daje męczącego wrażenia poruszania się oglądanych przedmiotów. Obserwowany ocizopląs u dzieci w ssjkole dla niedowidzących bywa różnego rodzaju, stały i okresowy, po- ziomy wahadłowy albo skaczący obrotowy bądź pionowy, a nawet skośny, Jywa więcej czy mniej zaznaczony, zależnie od ustawia* nia się gałek. Zdarza się, że oczopląs występuje u dzieci rów- nocześnie z mimowolnymi ruchami głowy, a nawet tułowia /spas- mus mutans/. Oczopląs występujący u dzieci świadczy najczęś- ciej o uszkodzeniu centralnej części siatkówki, okolicy plamki żółtej, aoże %o być zwyrodnienie, pozostałość po przebytym za- paleniu, poporodowym wylewie krwi lub niedorozwoju embrional- nym
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gĂłwnianego szaleństwa.