ďťż

tenis stołowy, kometka, i-ingo, piłka nożna...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Wszystkim tym imprezom towarzyszy nastrój, możliwość walki o dyplomy i medale, uznanie koleżanek i kolegów. Atmosfera zawodów sportowych pozwala na wdrażanie chłopców pełnosprawnych i niepełnosprawnych intelektualnie do kulturalnego zachowania się, uczy odporności psychicznej i umiejętności współżycia w grupie. Dzięki dobrze rozwiniętym cechom motorycznym młodzież nabywa odpowiednie umiejętności, które w przyszłości pozwolą jej na prawidłowe wykonanie czynności zawodowych oraz zaadaptowanie się w środowisku. Zajęcia w bibliotece Każda nowa sytuacja społeczna, np.: wyjście do kina, na pocztę, do biblioteki itp. wywołuje u wychowanków niepełnosprawnych intelektualnie lęk, poczucie zagrożenia - dlatego w swojej pracy zwracam uwagę na integrację młodzieży ze środowiskiem poprzez zajęcia biblioteczne, lekcje muzealne. Tu chciałbym podzielić się swoimi doświadczeniami na bazie zajęć bibliotecznych. Zajęcia I - w oparciu o pogadankę wstępną polegają na uświadomieniu chłopcom celu uczęszczania do biblioteki publicznej. Zajęcia U - to wyjście do Biblioteki Miejskiej i spotkanie z bibliotekarką, która przedstawiła i zapoznała nas z księgozbiorem znajdującym się w czytelni, z książkami będącymi lekturą. Zajęcia III - wykorzystując emocjonalne zaangażowanie chłopców, przybliżyłem im postać Kornela Makuszyńskiego, patrona Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Olsztynie, eksponując jego cechy osobowości i humanitaryzm. W czasie wolnym od zajęć wychowankowie czytali urywki książki pt. "Szatan z siódmej klasy". Zajęcia IV - zaproponowałem chłopcom wykonanie rysunku na temat Wiązany z osobą Kornela Makuszyńskiego i bohatera książki. Wykonane prace zawiesiliśmy w internacie. W trakcie zajęć kilku chłop-w pełnosprawnych i niepełnosprawnych chciało wypożyczyć książki '"lioteki. Bibliotekarka zapoznała ich co trzeba zrobić, żeby zostać czy- ^'kiem i jak wypełnić blankiet. ; SJęcia V - to zapisanie wychowanków do biblioteki i założenie kart Y einika. Bibliotekarka w obecności całej grupy zapoznała ich z regulami- nem wypożyczalni. Wyjaśniła do czego służy katalog i jak się nim posługiwać. Zapisani chłopcy wypożyczali ciekawe książki. Zajęcia VI - podczas następnych pobytów w bibliotece zajęcia starałem się urozmaicić umożliwiając wychowankom niepełnosprawnym intelektualnie i pełnosprawnym samodzielny wybór formy zajęć. W wyniku tego w czasie zajęć, jedni chłopcy przeglądali czasopisma, inni rozwiązywali proste rebusy, przeglądali encyklopedie. Niektórzy chłopcy niepełnosprawni intelektualnie, przy pomocy swoich pełnosprawnych kolegów, wypożyczali wybrane książki. Każdy następny pobyt w bibliotece sprawiał, że czuli się coraz bardziej samodzielni i pewni. Zajęcia VII - polegały na stopniowym usamodzielnianiu przy wypożyczaniu książek. Chłopcy niepełnosprawni sami potrafili iść do biblioteki i wypożyczyć książki, gdy ja z pozostałymi wychowankami stałem na zewnątrz budynku bibliotecznego. Podsumowaniem zajęć był konkurs na największą ilość przeczytanych książek. Sądzę, że takie zajęcia mają wpływ na przyszłe uczestnictwo wychowanków w kulturze. Wartości tych zajęć to umiejętność społecznego uczestnictwa, zrozumienie przez chłopców ze szkoły specjalnej wymagań otoczenia, rozbudzenie potrzeb kulturalnych. Samorząd szkolą aktywności Sądzę, że do autonomii wychowanek powinien dochodzić powoli, balansując między samodzielnością, dającą mu poczucie własnej wartości, a zależnością, dającą mu poczucie bezpieczeństwa. Dobrą okazję ku temu stwarza działalność w samorządzie wychowanków internatu. Od 1985 r. do chwili obecnej jestem opiekunem samorządu. Głównym jego celem jest zaktywizowanie jak największej liczby wychowanków z uwzględnieniem ich możliwości i zainteresowań. Od pierwszych dni samorząd w integracyjnym internacie stał się nieodłącznym elementem współżycia i współdziałania młodzieży. Dzięki działalności w samorządzie u wychowanków niepełnosprawnych intelektualnie i pełnosprawnych kształtują się postawy prospołeczne i rozwija aktywność. Dlatego osobiście szczególną. wagę przypisuję do wyboru kandydatów do poszczególnych sekcji, biorąc pod uwagę ich dyspozycje psychofizyczne i pozycje w strukturach społeczności internatowej. Wybory do samorządu odbywają się w październiku. Wcześniej trwają przygotowania: • przedstawienie kandydatów i ich programów, • sporządzenie listy wychowanków startujących w wyborach. W naszej placówce zebranie wyborcze ma swoje tradycje, są: sprawozda nią, powitania, piosenki, zaproszeni goście ze szkoły i środowiska. Przykładowe zebranie przebiega następująco:a W części I - zebrani wysłuchują sprawozdania z działalności ustępującego samorządu, który przedstawia zadania zrealizowane i te, -których nie udało się wykonać. Następnie odbywa się dyskusja na temat pracy poszczególnych wychowanków w sekcjach. Ustępujący wychowankowie otrzymują podziękowania i pamiątkowe dyplomy, a pozostali mogą ubiegać się o ponowny wybór. W części II - przypominamy kandydatów i ich program. Następnie odbywa się głosowanie i wybór przewodniczącego, zastępcy, kronikarza, sekcyjnych i członków. Zwykle po wyborach organizujemy dyskotekę. Kadencja samorządu trwa jeden rok. Wybrani wychowankowie do samorządu są włączani w opracowywanie i przestrzeganie zasad współżycia, zachowania się w internacie i poza nim, jak również uczestniczenia w samoobsłudze, organizacji nauki, pracy i odpoczynku
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gĂłwnianego szaleństwa.