ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
W wojnach biorą udział przede wszystkim Aryjczycy i ich też najwięcej
ginie, gdyż są najodważniejsi i bardziej niż inni gotowi do poświęceń.
Zmniejsza się zatem ich odsetek w stosunku do reszty Ludności.
b) Selekcja polityczna. W walkach politycznych i rewolucjach rasa
aryjska, jako najodważniejsza, dążąca do niezależności i władzy, ponosi
największe ofiary. Ponadto postępująca demokratyzacja stawia na szczycie
drabiny społecznej przedstawicieli ras niższych i ludzi miernych, a
władczym i dumnym Aryjczykom uniemożliwia rozwój zdolności, utrudnia dostęp
do odpowiednich stanowisk, zmniejszając przez to ich możliwości życiowe.
c) Selekcja religijna. W wojnach i walkach religijnych zawsze ginęło
najwięcej Aryjczyków. Dalej - celibat księży, wśród których stanowili oni
zawsze wysoki odsetek, przyczynił się również do zmniejszenia ich
liczebności w społeczeństwach europejskich.
d) Selekcja moralna. Poglądy etyczne również przyczyniają się do
niekorzystnych zmian w składzie rasowym społeczeństwa; np. akcja
filantropijna utrzymuje przy życiu elementy rasowo niższe, moralność
seksualna dyskryminująca dzieci z nieprawego łoża itp.
e) Selekcja prawna. Represje karne dotykają przede wszystkie Aryjczyków,
gdyż stanowią oni typ niezależny, indywidualistyczny i nie
podporządkowujący się przeciętności.
f) Selekcja ekonomiczna. Konkurencja gospodarcza i walka ośrodki
utrzymania w społeczeństwie nowoczesnym powoduje szybkie wymieranie
Aryjczyków, którzy z natury niezdolni są do kłamstwa, oszustwa,
nieuczciwości itp. postaw zapewniających sukces w gospodarce
kapitalistycznej. To powoduje, że szczyty hierarchii ekonomicznej opanowują
ludzie rasowo mniej wartościowi, zepchnięci do poziomu ubóstwa. Aryjczycy
muszą ograniczać małżeństwa i ilość dzieci. System plutokratyczny jest więc
jeszcze gorszym wrogiem ras wyższych niż system demokratyczny.
Wskutek działania tych sześciu mechanizmów selekcyjnych ilość Aryjczyków
w społeczeństwach współczesnych szybko spada. W konsekwencji pociągnie to
za sobą upadek cywilizacji. Przejawem postępującej degeneracji społecznej
jest szerzenie się idei socjalistycznych, zanik twórczości we wszystkich
dziedzinach kultury i ogólny marazm. Coraz wyraźniej urzeczywistnia się
prawo "szybszego niszczenia i zaniku elementów rasowo doskonalszych". Wiara
w postęp i doskonalenie się ludzkości - to złudzenie. Ludzkość nie tylko
nie doskonali się, lecz - przeciwnie - szybko się degeneruje. Tezy te
Lapouge ilustrował tendencyjni i jednostronnie dobranymi materiałami
statystycznymi i historycznymi. Z materiałów tych wynikało, że jedynie w
krajach anglosaskich jest jeszcze sporo przedstawicieli rasy nordyckiej i
dzięki temu kraje te mogą się jeszcze rozwijać.
Poglądy zbliżone do teorii Lapouge'a, lecz otwarcie wsteczne i nawołujące
do wprowadzenia odpowiedniej polityki rasowej, rozwija w Niemczech Otto
Ammon. Główne jego prace z zakresu antropo socjologii to: Die natrliche
Auslese beim Menschen (1893) oraz Die Gesellschaftsordnung und ihre
natrlichen Grundlagen (1895).
Amon bardziej niż inni zwolennicy kierunku rasowego nawiązywał do
Darwina, posługując się jego koncepcjami walki o byt, doboru i
dziedziczności dla wytłumaczenia zjawisk społecznych. Dotychczasowym
teoriom socjologicznym zarzucał ignorowanie czynników biologicznych;
przecież człowiek jest przede wszystkim organizmem biologicznym, a zatem
procesy zachodzące w społeczeństwie można zrozumieć w sposób właściwy tylko
wówczas, gdy się je rozpatruje jako procesy biologiczne. Ludzie współżyjący
w ramach jednego społeczeństwa są nierówni pod względem fizycznym,
umysłowym i moralnym. Nierówność ta jest wynikiem działania czynników
dziedzicznych, a nie wpływów środowiska. Ma więc ona podstawy biologiczne,
a więc jest sprawiedliwa. Klasy i warstwy społeczne różnicują się na
podstawie biologicznej wartości ludzi. Osobniki rasowo wyższe tworzą także
wyższe klasy społeczne. Każde społeczeństwo może się rozwijać i tworzyć
wyższą kulturę tylko wtedy, jeżeli posiada odpowiednią ilość osobników
wyższych. Ponieważ wyższość rasowa, tzn. cechy biopsychiczne, decyduje o
wartości ludzi, trzeba zatem stworzyć specjalne instytucje i urządzenia
ułatwiające pojawianie się jednostek wybitnych. Należy więc dokonać
podziału ludności na klasy rasowe i zabronić małżeństw między klasami o
różnej wartości biologicznej. Z uwagi na to, że istniejący już podział
klasowy ma swoje podstawy rasowe, a klasy wyższe składają się z jednostek
rasowo wartościowych; mianowicie aryjskich, należy utwierdzić istniejące
przedziały między klasami społecznymi. Trzeba nadto odizolować dzieci z
wyższych klas społecznych od dzieci z klas niższych, zapewnić im lepsze
wykształcenie, lepsze pożywienie, zwolnić od pracy fizycznej. Równocześnie
środki te przyczynią się do aktywizacji bardziej uzdolnionych i rasowo
lepszych jednostek z klas niższych, gdyż będą one dążyły do znalezienia się
w klasie wyższej.
Ammon stworzył więc konkretny program polityki społecznej opartej na
teorii nierówności ras. Ujawniła się tu wyraźnie społeczno-polityczna rola
teorii rasowej: pseudonaukowe uzasadnienie nierówności społecznych, które
służy zwalczaniu wszelkich tendencji zmierzających do przebudowy ustroju
społecznego. Rewolucje społeczne, według teorii Ammona, to bunt elementów
rasowo niższych. Teoria jego była więc podbudową rasizmu, który jako ruch
społeczny i polityczny wystąpił dopiero w XX wieku.
3) Teorie rasowo-antropologiczne należące do trzeciej grupy rozwijały
się przede wszystkim w krajach anglosaskich. Zapoczątkowało je wystąpienie
angielskiego antropologa Francisa Galtona (1822-1911), który sformułował
program nowej nauki o człowieku, zwanej biometrią. Nauka ta polegała na
statystycznym ujmowaniu zmienności organizmów. Dzieła Galtona, posiadające
doniosłość socjologiczną, były następujące: Hereditary Genius (1869),
English Men of Science (1874), Inquiries into Human Faculty and its
Development (1883), Natural Inheritance (1889). Poglądy zawarte w jego
dziełach można streścić w tych oto tezach.
Ludzie są różni zarówno pod względem cech fizycznych, jak i cech
psychicznych; różnią się wzrostem, barwą skóry, barwą włosów, zdrowiem,
energią, inteligencją, wrażliwością, fantazją, instynktami społecznymi,
zdolnościami itd. Istnieje statystyczna prawidłowość rozsiewu cech
psychicznych i somatycznych wśród jednostek tego samego społeczeństwa.
Jednostki te ułożone w jeden szereg od geniusza do głuptaka, przedstawiony
graficznie, utworzą określoną, prawidłową krzywą. Wynika stąd, że ani
wielkie, ani małe uzdolnienia nie są rzeczą przypadku, lecz ilość ich
występująca w społeczeństwie wynika z przyrodzonej prawidłowości. Różnice
między jednostkami wynikają z działania dwóch czynników, dziedziczności i
środowiska
|
WÄ
tki
|