Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Po referacie profesora rozpoczê³a siê o¿ywiona dyskusja. i. Jak tylko lekarz zbada³ chorego, skierowa³ go do szpitala.
Ledwie lekarz zbada³ chorego, skierowa³ go do szpitala.
Od razu po zbadaniu chorego lekarz skierowa³ go do
szpitala.
Natychmiast po zbadaniu chorego lekarz skierowa³ go
do szpitala.
2. Gdy piszemy o przyczynie zdarzenia:
a. Poszed³ do lekarza, poniewa¿ czuie siê coraz gorzej.
Poszed³ do lekarza, czu³ siê bowiem coraz gorzej.
Z powodu coraz gorszego samopoczucia poszed³ do lekarza, (oficj.) ¬le siê czu³, wiêc poszed³ do lekarza.
b. Ze zdenerwowania nie mog³a nic powiedzieæ.
c. Ze wzglêdu na coraz gorszy stan pacjenta jechali po-
woli. (oficj.)
Jechali powoli, bo stan pacjenta by³ coraz gorszy, (pot.)
d. Andrzeja W. skazano na 10 lat za kradzie¿ samochodów.
e. Szybko wraca³ do zdrowia dziêki troskliwej opiece naj
bli¿szych.
f. Popsu³a sobie wzrok przez wielogodzinna pracê przy
komputerze.
g. Od silnego zapachu kwiatów bola³a g³owa i nie mo¿na
by³o spaæ.
h. Z powodu coraz s³abszej pamiêci wszystko zapisujê w kalendarzu, (oficj.)
3. Gdy piszemy o celu czynno¶ci:
a. Przyszed³ do nas po poradê.
b. Ubiera³ siê i zachowywa³ dziwacznie dla zwrócenia na
siebie uwaei.
c. Redakcja odes³a³a tekst do korekty.
d. Wo³a³ wszystkich na pomoc.
e. Podjêto ró¿norodne dzia³ania w celu zreformowania
s³u¿by zdrowia.
4. Gdy piszemy o utrudnieniach w realizacji czynno¶ci:
a. Mia³a nie³atwe ¿ycie, ale nie traci³a optymizmu.
Mimo ¿e mia³a trudne ¿ycie, nie traci³a optymizmu.
Mimo trudnego ¿ycia nie traci³a optymizmu.
b. Aresztowano go bez dowodów.
5. Gdy piszemy o warunkach, które musz± byæ spe³nione:
a. Mo¿e matka wyzdrowieje. Dzieci stan± siê wtedy spo
kojniejsze.
b. Gdyby¶ nie lekcewa¿y³ zasad diety, teraz nie mia³by¶
nadwagi.
c. Dostanie posadê na uczelni, pod warunkiem ¿e zrobi
d. W razie zmêczenia przerwij na chwilê æwiczenie.
e. Nasi zawodnicy przegraj± ten mecz, chyba ¿e bêd± in
tensywnie trenowaæ.
f. Oskar¿onego nie aresztuj± bez wyroku s±dowego.
g. Od ci±g³ego ogl±dania filmów pe³nych agresji dziecko
samo staje siê agresywne.
h. Pod wp³ywem mi³o¶ci rodziców dzieci lepiej siê rozwijaj±.
i. Z takimi pogl±dami mê¿czyzna nie powinien siê ¿eniæ.
XXXII.
1. Dok³adne okoliczno¶ci ¶mierci ¦wierczewskiego nigdy nie
zosta³y dok³adnie wyja¶nione => niezrêczne u¿ycie w jed
nym zdaniu wyrazów pokrewnych s³owotwórczo: dok³ad
ny i dok³adnie;
2. Pi³ka no¿na by³a pasj± Jego ¿ycia, któr± interesowa³ siê
do ostatnich chwil swojego ¿ycia. => nieudolne powtórze
nie wyrazu ¿ycie;
3. Taki sposób ¿ycia mo¿e prowadziæ do choroby, a nawet do
os³abienia organizmu => konstrukcja a nawet wprowadza
w pierwszej kolejno¶ci tre¶æ o mniejszym znaczeniu, w dru
giej — tre¶æ o wiêkszej wadze, mniej spodziewan± przez
odbiorcê, np.: choroba, a nawet ¶mieræ. W tym zdaniu ko
nieczna jest wiêc zmiana szyku: [...] do os³abienia organi
zmu, a nawet choroby;
4. Opó¼nienie nie niepokoi³o nikogo => niefortunne niecelo
we nagromadzenie sylaby nie;
5. Problem ten interesowa³ wielu uczonych i ludzi => b³±d
w klasyfikacji: uczeni to tak¿e ludzie;
6. Tak¿e niemieckie mercedesy, odnosi³y sukcesy => nieza
mierzony rym.
1.
29. REDAGOWANIE TEKSTU
I.
> U¿yte w opisie s³ownictwo musi mieæ charakter stylistycznie neutralny, pozbawiony metafor oraz innych leksykalnych ¶rodków poetyckich.
WZORY
1. Kiedy tylko ¶niegi stopniej± i wiosenne s³oñce zacznie mocniej przygrzewaæ, przylatuje znad Morza ¦ródziem-
nego skowronek. Wydaje siê on podobny do wróbla: jest ma³y, upierzenie ma szare, jego dziób przypomina kszta³tem sto¿ek. Gniazdo wije sobie na ziemi po¶ród traw i zbo¿a. ¯ywi siê przede wszystkim owadami. Na jesieni skowronki zbieraj± tak¿e ziarnka i gromadz± siê wtedy na ¶cierniskach w wielkie stada. Ludzie lubi± te ptaki, zw³aszcza za ich piêkny ¶piew, w czasie którego wzbijaj±
261
siê one wysoko. Jesieni± skowronki znów odlatuj± do ciep³ych krajów.
2. Ziemia jest wielk± kul±, która kr±¿y w przestrzeni wokó³ S³oñca, obracaj±c siê przy tym dooko³a w³asnej osi. Pokrywaj± Ziemiê oceany, morza, wielkie l±dy i ma³e, zwane wyspami. Na powierzchni l±dów wznosz± siê góry i pagórki, p³yn± rzeki, rozci±gaj± siê lasy, pustynie i urodzajne równiny.
Nie na ca³ej kuli ziemskiej jest jednakowo ciep³o: w dwóch miejscach, zwanych biegunami, panuj± wieczne mrozy; im dalej od biegunów, tym klimat staje siê cieplejszy. Najdalej od nich, przy równiku, jest najgorêcej. Na l±dach i wyspach mieszkaj± ró¿ne ludy, które tworz± pañstwa. Gospodarzem Ziemi jest cz³owiek.
WZORY
Plan krótkiego opisu
1. a. Co to jest ¿mija (gadjadowity);
b. G³ówne czê¶ci jej cia³a, ich opis (g³owa, szczêki, jêzyk,
zêby, tu³ów, grzbiet, pokrycie cia³a);
c. Ruchy ¿mii, jej g³os;
d. Po¿ywienie;
e. Miejsce, gdzie ¿yje;
f. Uk±szenie ¿mii;
g. Pierwsza pomoc w wypadku uk±szenia.
2. a. Czy nietoperz jest ptakiem czy ssakiem?
b. Dlaczego ludzie uwa¿aj± nietoperza za ptaka?
c. Czym s± skrzyd³a nietoperza (cienka b³ona miêdzy pal
cami koñczyn przednich, tylnymi koñczynami i ogo
nem)?
d. Kiedy te zwierzêta lataj±?
e. Co robi± nietoperze w dzieñ?
f. Gdzie mieszkaj±?
g. Czym siê ¿ywi±?
h. Który zmys³ maj± najlepiej rozwiniêty, a który — najs³abiej? i. Czy nietoperze s± po¿yteczne, czy szkodliwe?
3. a. Opis cia³a;
b. Miejsce, gdzie ¿yje;
c. Po¿ywienie;
d. Obyczaje, chód;
e. Odrastanie cz³onków;
f. Raczê oczy;
g. Po¿ytek, który przynosi cz³owiekowi.
> Opis jest to mo¿liwie jak najdok³adniejsze zobrazowanie, przedstawienie za pomoc± s³ów przedmiotu, miejsca, zjawiska, sytuacji, osoby, uczuæ i doznañ itp. W zale¿no¶ci od przedmiotu opisu uwaga pisz±cego koncentruje siê na ró¿nych elementach.
Opisuj±c przedmioty, autor powinien wzi±æ pod uwagê ich kszta³t, wielko¶æ, kolor, materia³, z którego s± wykonane, powierzchniê, wreszcie przeznaczenie. Przedstawiaj±c miejsce czy krajobraz, musi skoncentrowaæ siê zw³aszcza na charakteryzuj±cym je uk³adzie przestrzennym oraz specyfice w³a¶ciwego im nastroju
|
WÄ…tki
|