h...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Po referacie profesora rozpoczê³a siê o¿ywiona dyskusja. i. Jak tylko lekarz zbada³ chorego, skierowa³ go do szpitala. Ledwie lekarz zbada³ chorego, skierowa³ go do szpitala. Od razu po zbadaniu chorego lekarz skierowa³ go do szpitala. Natychmiast po zbadaniu chorego lekarz skierowa³ go do szpitala. 2. Gdy piszemy o przyczynie zdarzenia: a. Poszed³ do lekarza, poniewa¿ czuie siê coraz gorzej. Poszed³ do lekarza, czu³ siê bowiem coraz gorzej. Z powodu coraz gorszego samopoczucia poszed³ do lekarza, (oficj.) ¬le siê czu³, wiêc poszed³ do lekarza. b. Ze zdenerwowania nie mog³a nic powiedzieæ. c. Ze wzglêdu na coraz gorszy stan pacjenta jechali po- woli. (oficj.) Jechali powoli, bo stan pacjenta by³ coraz gorszy, (pot.) d. Andrzeja W. skazano na 10 lat za kradzie¿ samochodów. e. Szybko wraca³ do zdrowia dziêki troskliwej opiece naj bli¿szych. f. Popsu³a sobie wzrok przez wielogodzinna pracê przy komputerze. g. Od silnego zapachu kwiatów bola³a g³owa i nie mo¿na by³o spaæ. h. Z powodu coraz s³abszej pamiêci wszystko zapisujê w kalendarzu, (oficj.) 3. Gdy piszemy o celu czynno¶ci: a. Przyszed³ do nas po poradê. b. Ubiera³ siê i zachowywa³ dziwacznie dla zwrócenia na siebie uwaei. c. Redakcja odes³a³a tekst do korekty. d. Wo³a³ wszystkich na pomoc. e. Podjêto ró¿norodne dzia³ania w celu zreformowania s³u¿by zdrowia. 4. Gdy piszemy o utrudnieniach w realizacji czynno¶ci: a. Mia³a nie³atwe ¿ycie, ale nie traci³a optymizmu. Mimo ¿e mia³a trudne ¿ycie, nie traci³a optymizmu. Mimo trudnego ¿ycia nie traci³a optymizmu. b. Aresztowano go bez dowodów. 5. Gdy piszemy o warunkach, które musz± byæ spe³nione: a. Mo¿e matka wyzdrowieje. Dzieci stan± siê wtedy spo kojniejsze. b. Gdyby¶ nie lekcewa¿y³ zasad diety, teraz nie mia³by¶ nadwagi. c. Dostanie posadê na uczelni, pod warunkiem ¿e zrobi d. W razie zmêczenia przerwij na chwilê æwiczenie. e. Nasi zawodnicy przegraj± ten mecz, chyba ¿e bêd± in tensywnie trenowaæ. f. Oskar¿onego nie aresztuj± bez wyroku s±dowego. g. Od ci±g³ego ogl±dania filmów pe³nych agresji dziecko samo staje siê agresywne. h. Pod wp³ywem mi³o¶ci rodziców dzieci lepiej siê rozwijaj±. i. Z takimi pogl±dami mê¿czyzna nie powinien siê ¿eniæ. XXXII. 1. Dok³adne okoliczno¶ci ¶mierci ¦wierczewskiego nigdy nie zosta³y dok³adnie wyja¶nione => niezrêczne u¿ycie w jed nym zdaniu wyrazów pokrewnych s³owotwórczo: dok³ad ny i dok³adnie; 2. Pi³ka no¿na by³a pasj± Jego ¿ycia, któr± interesowa³ siê do ostatnich chwil swojego ¿ycia. => nieudolne powtórze nie wyrazu ¿ycie; 3. Taki sposób ¿ycia mo¿e prowadziæ do choroby, a nawet do os³abienia organizmu => konstrukcja a nawet wprowadza w pierwszej kolejno¶ci tre¶æ o mniejszym znaczeniu, w dru giej — tre¶æ o wiêkszej wadze, mniej spodziewan± przez odbiorcê, np.: choroba, a nawet ¶mieræ. W tym zdaniu ko nieczna jest wiêc zmiana szyku: [...] do os³abienia organi zmu, a nawet choroby; 4. Opó¼nienie nie niepokoi³o nikogo => niefortunne niecelo we nagromadzenie sylaby nie; 5. Problem ten interesowa³ wielu uczonych i ludzi => b³±d w klasyfikacji: uczeni to tak¿e ludzie; 6. Tak¿e niemieckie mercedesy, odnosi³y sukcesy => nieza mierzony rym. 1. 29. REDAGOWANIE TEKSTU I. > U¿yte w opisie s³ownictwo musi mieæ charakter stylistycznie neutralny, pozbawiony metafor oraz innych leksykalnych ¶rodków poetyckich. WZORY 1. Kiedy tylko ¶niegi stopniej± i wiosenne s³oñce zacznie mocniej przygrzewaæ, przylatuje znad Morza ¦ródziem- nego skowronek. Wydaje siê on podobny do wróbla: jest ma³y, upierzenie ma szare, jego dziób przypomina kszta³tem sto¿ek. Gniazdo wije sobie na ziemi po¶ród traw i zbo¿a. ¯ywi siê przede wszystkim owadami. Na jesieni skowronki zbieraj± tak¿e ziarnka i gromadz± siê wtedy na ¶cierniskach w wielkie stada. Ludzie lubi± te ptaki, zw³aszcza za ich piêkny ¶piew, w czasie którego wzbijaj± 261 siê one wysoko. Jesieni± skowronki znów odlatuj± do ciep³ych krajów. 2. Ziemia jest wielk± kul±, która kr±¿y w przestrzeni wokó³ S³oñca, obracaj±c siê przy tym dooko³a w³asnej osi. Pokrywaj± Ziemiê oceany, morza, wielkie l±dy i ma³e, zwane wyspami. Na powierzchni l±dów wznosz± siê góry i pagórki, p³yn± rzeki, rozci±gaj± siê lasy, pustynie i urodzajne równiny. Nie na ca³ej kuli ziemskiej jest jednakowo ciep³o: w dwóch miejscach, zwanych biegunami, panuj± wieczne mrozy; im dalej od biegunów, tym klimat staje siê cieplejszy. Najdalej od nich, przy równiku, jest najgorêcej. Na l±dach i wyspach mieszkaj± ró¿ne ludy, które tworz± pañstwa. Gospodarzem Ziemi jest cz³owiek. WZORY Plan krótkiego opisu 1. a. Co to jest ¿mija (gadjadowity); b. G³ówne czê¶ci jej cia³a, ich opis (g³owa, szczêki, jêzyk, zêby, tu³ów, grzbiet, pokrycie cia³a); c. Ruchy ¿mii, jej g³os; d. Po¿ywienie; e. Miejsce, gdzie ¿yje; f. Uk±szenie ¿mii; g. Pierwsza pomoc w wypadku uk±szenia. 2. a. Czy nietoperz jest ptakiem czy ssakiem? b. Dlaczego ludzie uwa¿aj± nietoperza za ptaka? c. Czym s± skrzyd³a nietoperza (cienka b³ona miêdzy pal cami koñczyn przednich, tylnymi koñczynami i ogo nem)? d. Kiedy te zwierzêta lataj±? e. Co robi± nietoperze w dzieñ? f. Gdzie mieszkaj±? g. Czym siê ¿ywi±? h. Który zmys³ maj± najlepiej rozwiniêty, a który — najs³abiej? i. Czy nietoperze s± po¿yteczne, czy szkodliwe? 3. a. Opis cia³a; b. Miejsce, gdzie ¿yje; c. Po¿ywienie; d. Obyczaje, chód; e. Odrastanie cz³onków; f. Raczê oczy; g. Po¿ytek, który przynosi cz³owiekowi. > Opis jest to mo¿liwie jak najdok³adniejsze zobrazowanie, przedstawienie za pomoc± s³ów przedmiotu, miejsca, zjawiska, sytuacji, osoby, uczuæ i doznañ itp. W zale¿no¶ci od przedmiotu opisu uwaga pisz±cego koncentruje siê na ró¿nych elementach. Opisuj±c przedmioty, autor powinien wzi±æ pod uwagê ich kszta³t, wielko¶æ, kolor, materia³, z którego s± wykonane, powierzchniê, wreszcie przeznaczenie. Przedstawiaj±c miejsce czy krajobraz, musi skoncentrowaæ siê zw³aszcza na charakteryzuj±cym je uk³adzie przestrzennym oraz specyfice w³a¶ciwego im nastroju
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. SkÅ‚adam siÄ™ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ… gównianego szaleÅ„stwa.