Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Por. Gary Cross, An A/I-Consuming Century. Why Commercialism Won in Modern America, Columbia University
Press, New York 2000, s. 215.
Por. Ritz, op.cit.
Por. John De Graaf, David Wann i Thomas H. Naylor. Affluenza, The All-Consuming Epidemie, Berrett-Koehler
Publishers, Berkeley, CA 2001.
Zob. Naomi Klein, No Logo: Taking Aim at the Brand Bullies, Broadway Books, New York 1999. Bardzo szeroko o
zarysowanych tu problemach (o kulcie metki, znaczeniu widzialno¶ci kupowanych produktów, o chorobie konsumenckiej, o
kontestacji instytucji kultury konsumpcyjnej) piszê w ksi±¿ce Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne m³odzie¿y w
kulturze konsumpcyjnej (Wydawnictwo Uniwersytetu Wroc³awskiego i Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, Wroc³aw 2004),
zob. szczególnie rozdzia³ Supermarketyzacja kultury. Sugerujê te¿ zajrzeæ do pracy zbiorowej pod redakcj± moj± i
Krzysztofa Pietrowicza Na pokaz. O konsumeryzmie w kapitalizmie bez kapita³u (Wydawnictwo Uniwersytetu Miko³aja
Kopernika, Toruñ 2004).
Zob. przede wszystkim ¶wietne omówienie filozofii Baudrillarda [w:] Andrzej Szahaj, Zniewalaj±ca moc kultury.
Artyku³y i szkice z filozofii poznania, kultury i polityki, Wydawnictwo UMK, Toruñ 2004, s. 74 i dalsze. Nastêpnie, je¿eli
kogo¶ lektura Szahaja rozochoci, a pewnie rozochoci, zob. Jean Baudrillard, The Consumer Society. Myths and Structures,
Sage, London 2002.
Zob. Carro, op. cit, s. 133-134.
Zob. Gifles Lipovetsky, The Empire of Fashion. Dressing Modern Democracy, przek³ad: Catherine Porter, s³owo
wstêpne: Richard Sennett [z serii New French Thought], Princeton University Press, Princeton and Oxford 1994, s. 226-
241.
Zob. Szahaj, op. cit., s. 70-71.
Zob. Edward Ingebretsen, Gone Shopping: The Commercialization of Same-Sex Desire, [w:] Journal of Gay, Lesbian,
and Bisexual Identity, t. 4, nr 2/1999, s. 125-148.
Zob. Ingebretsen, op. cit, s. 127.
Zob. Sue Wilkinson, Bisexuality A La Mode, [w:] Women's Studies International Forum, t. 19, nr 3/1996, s. 293-301.
Zob. np. Elisabeth Young-Bruehl, Are Human Beings 'By Nature' Bisexual?, [w:] Studies in Gender and Sexuality, t. 2,
nr 3/2001, s. 179-213.
Zob. Sharlene Hesse-Biber, Women, Weight and Eating Disorders: A Socio-Cultural and Political-Economic Analysis,
[w:] Women's Studies International Forum, t. 14, nr 3/1991, s. 173-191.
Zob. Frederick S. Lane III, Obscene Profits. The Entrepreneurs of Pornography in the Cyberage, Routledge, London -
New York 2001
i James R. Petersen, Stulecie seksu. Historia rewolucji seksualnej 1900-1999 wed³ug „Playboya", Rebis, Poznañ 2002.
Zob. Christina Rogala, Tanja Tyden, Does Pornography Influence Young Women's Sexual Behavior?, [w:] Women's
Health Issues, t. 13/2003, s. 39-43.
Zob. Zbigniew Izdebski, Wiedza, przekonania o HNIAIDS w spo³eczeñstwie polskim. Zachowania seksualne,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 (w sprawie danych nt. Polaków) oraz Edward O. Laumann, John H.
Gagnon, Robert T. Michael, Stuart Michaels, The Social Organization of Sexuality. Sexual Practices in the United States,
The University of Chicago Press, Chicago - London 2000 (w sprawie danych nt. Amerykanów).
Zob. Deborah Pruitt, Suzanne La Font, For Love and Money. Romance Tourism in Jamaica, [w.]Annas of Tourism
Research, t. 22, nr 2/1995, s. 422-440.
Zob. Chris Ryan, Amber Martin, Tourists and Strippers. Liminal Theater, [w:] Annals of Tourism Research, t. 28, nr
1/2001, s. 140-163. Szczerze polecam tê lekturê, z ca³± pewno¶ci± jest to znakomity przyk³ad badañ z cyklu
niekoniecznych, acz posiadaj±cych nieodparty urok.
Zob. Jeremy Seabrook, Travels in the Skin Trade. Tourism and the Sex Industry, Wydanie II, Pluto Press, London-
Sterling, VA 2001, s. 18-19.
Zob. Fisher, op. cit.
Zob. Henryk Domañski, Kszta³cenie córek i synów, [w:] Res Publica Nowa, nr 11/2002, s. 43-48.
Zob. np. Ralf Dahrendorf, Nowoczesny konflikt spo³eczny. Esej o polityce wolno¶ci, Czytelnik, Warszawa 1993 oraz
Jeremy Rifkin,
Koniec pracy. Schy³ek sity roboczej na ¶wiecie i pocz±tek ery postrynkowej, Wydawnictwo Dolno¶l±skie, Wroc³aw 2001.
Zob. Magdalena Jankowska, Twarde romantyczki. Raport Kobieta El/e 2003, [w:] Elle, nr 10/2003, s. 55-58.
Korzysta³em tak¿e z wewnêtrznego, bardzo rozbudowanego opracowania tych badañ udostêpnionego przez czasopismo
Elle.
Korzysta³em z wewnêtrznego opracowania badañ klientek firmy Avon przeprowadzonego na próbie 26 tysiêcy
respondentek w 2003 roku.
Zob. Denys A. de Catanzaro, Motywacje i emocje. W ujêciu ewolucyjnym, fizjologicznym, rozwojowym i spo³ecznym,
przek³ad: Aleksander Wojciechowski, Zysk i Ska Wydawnictwo, Poznañ 2003, s. 338.
Ulrich Beck, Globalizacja kosmopolityczna. Twórcze samo unicestwienie siê porz±dku ¶wiatowego, przek³ad:
Agnieszka Milewska, [w:] Przegl±d Polityczny, nr 64/2004, s. 132-135 i s. 192
|
WÄ…tki
|