Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
Całkiem nieoczywisty był jednak związek łączący Njórda z
Haddingiem. Argumentacja przedstawiona przez Dumezila dowodzi identyczności
tych postaci w planie mitologiczno-znaczeniowym 26. Heros Haddingus powtarza
biografię boga Njórda. Znanej ze skandynawskich genealogii królewskich parze
Njórd-Frey w duńskiej dynastii Skjoldungów odpowiada więc para Haddingus
Frotho. Ona nasyca rodowód władców Leire trzeciofunkcyjnymi treściami.
Fjólnir, czwarta z wymienionych wyżej postaci, ma także zaświadczać, że
gospodarczy Heil należy się rządzącym dynastom jako spadek po ich
protoplastach. W Ynglingasadze podano, że panował w bogatej Upssali i potrafił
zapewnić krajowi pokój i dobre zbiory 27. Resztę informacji o tej postaci
wyczerpuje opis okoliczności niezwyczajnej śmierci Fjolnira. Utonął on
mianowicie w olbrzymiej kadzi z przygotowanym na ucztę napojem. Była to, jak
wskazywano, swoista śmierć ofiara potęgująca wegetacyjne siły natury28.
Królewskie rody, umieszczaiąc wśród swoich przodków bogów i herosów urodzaju
dobrobytu, przypominały poddanym, że ich władza i społeczna pomyślność to
pojęcia wymienne. Nierozerwalnego w swej istocie genetycznego związku
królewskiej zwierzch-
11 G. Dumćzil, Du mythe (jak przyp. 11), s. 29. : 3
23 R. L. M. Derolez (jak przyp. 19), s. 142 nn.
M G. Dumćzil, Du mythe (jak przyp. 11), s. 36 nn.; tenże (jak przyp. 4), s.
264 nn,
* A. Ebenbauer, Frodi und seine Friede [w:] Festgabefur Otto Hófler zum 75. Gebwtstag, Wien
1976, s. 128-181.
G. Dumezil, Du mythe (jak przyp. 11), s. 29-46.
a Tnglingasaga, cap. 11 [w:] Snorris Konigsbuch (Heimskringla), t. I, tłum. F.
Niedner