ďťż

Tę tradycję rozpowszechniałyjeszys#...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Istniał również prąd związany z nazwiskiem Samsona Hirseha - "Tory i cywilizacji". Atakował on sekularyzację za pomocą jej własnej broni - współezesnego wykształcenia, i pra- cował na rzecz reformy, która (według słów Hirseha) "podnosi wiek do poziomu Tory, a nie zniża Torę do poziomu wieku". Synowie i wnukowie Hirseha stanowili dowód na to, że można uzyskaC świeckie wykształcenie nie tracąc przy tym wiary. Byli oni współzałożycielami ruchu Agudat Israel, który dążył do stworzenia powszechnej organi- zacji ortodoksyjnych Żydów, mającej połączyC religijne siły żydowskie w walce przeciw sekularyzacji. Dążenie to było inspirowane sposobem przejęcia środków na pomoc ofiarom pogromów w Rosji przez orga- nizacje świeckie i towarzyszącym tem#:ů dyskryminowaniem pobożnych Żydów. Wszystkie trzy prądy ostro sprzeciwiały się syjonizmowi, a zwłaszeza jego coraz bardziej stanowezemu dążeniu do wypowiadania się w imieniu wszystkich Żydów.## Rabini ze Wschodniej Europy z pasją przeeiwstawiali się wszy- 430 HISTORIA ŻYDÓW stkiemu, co mogłoby przynieśC korzyśC syjonistom, nawet odwiedzi- nom Erec Israel. Jeden z nich - Cadyk z Lublina - pisał w chara- kterystyczny sposób: Jerozolima jest najszczytniejszym spośród celów, ku któ#m kieruje się serce Izraela... Lękam się jednak, że mój wyjazd i przybycie do Jerozolimy mogą wydawać się jakimś gestem aprobaty dla działalności syjonistycznej. Nadzieję pokładam w Panu, dusza moja jest pełna uf- ności w Jego słowa, że nadchodzi Dzień Zbawienia. Oczekuję i wypa- truję śladów st6p Jego pomazańca, A jednak, nawet gdyby poganiano mnie trzystoma batami, nie ruszę się z miejsca. Nie wystąpię na korzyść syjonistów.I9o Ortodoksyjni Żydzi dowodzili, że Szatan poniechawszy nadziei na uwiedzenie Izraela za pomocą prześladowań, otrzymał zezwolenie na wypróbowanie metod bardziej subtelnych, które wykorzystywały całe zło O#wiecenia i wprzęgały w swe złowieszcze i bałwochwalcze plany nawet Ziemię Świętą. Syjonizm jest więc czymś jeszcze gorszym od faŁszywego mesjasza - jest fałszywą religią Szatana. Dodawano też, że świeckie państwo wywoła bezbożnego ducha demosu i będzie nie- zgodne z danym przez Boga Mojżeszowi nakazem rządów oligarchi- cznych: "Idź, a gdy zbierzesz starszych Izraela... " (Wj 3). "Niech nas niebo broni - pisało dwóch rabinów z Kowna - aby tłum i kobiety miały plotkowaC o zebraniach czy opiniach dotyczących ogólnych po- trzeb społeczności"I91 11 maja 1912 r. w Katowicach ortodoksyjni uczeni założyli ruch agudystyczny w celu połączenia antysyjonistycz- nych wysiłków. Co prawda niektórzy ortodoksyjni Żydzi sądzili, że syjonizm można wykorzystaC dla celów religijnych. Rabin Abraham Isaac Kook (1#65-1935) dowodził, że mQżna wykorzystaC ten nowy "narodowy duch Izraela" po to, by zaapelowaC do Żydów o przestrze- ganie i głoszenie Tory. W przyszłości miał on zostaC przy poparciu syjonistów Naczelnym Rabinem Jerozolimy. WiększośC z obecnych już w Erec Israel religijnych Żydów słuchała o syjonizmie z przestra- chem. "Straszna rzecz się dzieje w Ziemi Świętej - pisał rabin Józef Chaim Sonnenfeld (1848-1932) - że ci źli ludzie, którzy odmawiają Jedynemu świata i lbry, ogłosili z takim rozgłosem, że jest w ich mocy przyspieszyC zbawienie ludu Izraela i pozbieraC go z na#dalszych krań- ców ziemi". Wraz z Herzlem - dodawał - do Ziemi Swiętej "weszło zło i nadal nie wiemy, jak się sprzeciwiC tym burzycielom jedności Izraela, niech Pan będzie nam miłosierny".192 Ta częsta - choC w iadnym przypadku nie powszechna - opozycja pobożnych Żydów wobec syjonizmu przyczyniała się tym bardziej do przejmowania go przez świeckich radykałów. Syjonizm nie był zbyt atrakcyjny również dla ogromnej większości Entancypacja 431 zsekulatyzowanych Żydów, a niektórzy z nich traktowali go jako za- grożenie. W Rosji trwały nadal prześladowania, ich zaciekłośC była nawet coraz większa, zwiększało się też pragnienie ucieczki. Niezależ- nie od tego, czy chodziło o Żydów ortodoksyjnych czy zsekulaIyzowa- nych, syjonistów, czy też nie, jedynym realnym miejscem schronienia była Palestyna
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gĂłwnianego szaleństwa.