Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
2:2). Bóg siê nie mêczy (Iz.40:28), tote¿ nie wynika³o to z fizyczne potrzeby. Podobnie jak Jezus, który nie potrzebowa³ chrztu, ale przyj±³ go, aby da; nam przyk³ad, tak B óg odpocz±³ w siódmym dniu tygodnia, aby daæ nam przyktac
Siódmy dzieñ tygodnia mia³ byæ dla ludzko¶ci niczym urodziny, pami±tk: stworzenia. Urodziny obchodzimy raz w roku, w dniu który zakoñczy³ proce stwarzania w ³onie matki. Podobnie, Bóg chce z nami celebrowaæ dzieñ, w który; zakoñczy³ nasze stworzenie. Dla tej przyczyny zbawieni ¶wiêciæ bêd± sabat prze
. wieczno¶æ:
"Bo jak nowe niebo i nowa ziemia, które ja stworzê, ostan± siê Mn±- mówi Pan - tak ostoi siê wasze potomstwo i wasze imiê. I bêc tak, ¿e w ka¿dy nów i w ka¿dy sabat przychodziæ bêdzie ka¿dy, aby oddaæ pok³on - mówi Pan." (Iz.66:22-23).
Rmcliw³SC
Pa³w z ciosu
n -s stworzenia zawiera interesuj±ce paralele. Pierwszemu dniowi, w którym tworzy³ ¶wiat³o, odpowiada czwarty dzieñ, w którym Bóg ods³oni³ s³oñce i Bó§s pocjczas drugiego dnia Bóg stworzy³ morze i niebo, za¶ w pi±tym nape³ni³ Ciê¿yæ- -^. jybajnj morskimi. Trzeciego dnia ods³oni³ l±d pokryty ro¶linno¶ci±, ' ' dniu szóstym stworzy³ cz³owieka, któremu da³ ro¶liny i
Tabela 9. Diagram siedmiu dni stworzenia
Sabat - Dzieñ 7 (sobota)
Dzieñ 3
(wtorek)
L±d i ro¶linno¶æ
Zwierzêta l±dowe i cz³owiek
Dzieñ 6 (pi±tek)
Dzieñ 2 (poniedzia³ek)
Morze i niebo
Ryby morskie i ptaki powietrzne
Dzieñ 5 (czwartek)
Dzieñ 1 (niedziela)
¦wiat³o
S³oñce
Dzieñ 4 (¶roda)
Sabat ukoronowa³ dzie³o stworzenia. Siódmy dzieñ tygodnia jest bez paraleli, co podkre¶la jego unikalno¶æ. Nie mo¿e byæ zast±piony innym dniem, jako dzieñ poczynku i nabo¿eñstwa. W swej ksi±¿ce na temat sabatu, profesor teologii rotestamentowej Richard Davidson, napisa³:
¶wiatu y zaP.ad³ zmierzch szóstego dnia, Bóg podarowa³ stworzonemu ¶\\ iatvt!ileg0 m'eszkañcom wspania³± niespodziankê. Nie by³a ni± wielka 10 upamiêtniaj±ca stworzone dzie³o, gdy¿ to da³oby zbawionym v JeJ pobli¿u przewagê nad mieszkaj±cymi dalej. Dla królew-._^wa,'ro ?ra mia³a panowaæ w Ogrodzie Eden (Rdz. 1:28), Bóg nie m'e¶ciæ cor*^ r C^°- a°U' który z czasem okaza³by siê za ma³y, aby po-grtlach. dost2 eJsze potomstwo. Zamiast tego, Bóg wzniós³ wieczny nv zawsze dla ca³ej ludzko¶ci - pa³ac uczyniony z czasu i m, czyli sobot±."336
•rczy
Pob&^sta
ieñ tygodnia, niewa¿ne który? Gdyby Bóg , ., . -j. -"_, ^u, dzieñ by³by bez znaczenia. Bóg jednak ^ lodrny", a nie "co siódmy". Zwi±za³ ten dzieñ w szczególny zwi±zek z Bogiem jest tym, co u¶wiêca.
172
VA
"I ukoñczy³ Bóg w siódmym dniu dzie³o swoje, które uczyrf³ • **
dnia siódmego od wszelkiego dzie³a, które uczyni³, i pobW I³°dP°c?
dzieñ siódmy, i po¶wiêci³ go, bo w nim odpocz±³ od ws7Pit° ^i} Bñ
które uczyni³." (Rdz.2:1-2). ^clK'ego ^
S³owa "pob³ogos³awi³" i "po¶wiêci³" z opisu stworzenia pojaw
nie w IV przykazaniu (Wj.20:8-l l; Rdz.2:1-2). W obu miejscach u-
"siódmy dzieñ" (hebr. yom hassbfi). Dowodzi to, ¿e sabat dany luTv Wy.r;
by³ tym samym, o którym Bóg napisa³ w IV przykazaniu. ZKO¦CJ
Który dzieñ jest "siódmym dniem" - sabatem? Odpowied¼ z • Biblii: "A by³ to dzieñ Przygotowania i nastawa³ sabat. A sz³y te¿ -Cl wiasty, które razem z Jezusem przyby³y z Galilei i widzia³y grób oraz '^ n'n cia³o Jego; powróciwszy za¶ przygotowa³y wonno¶ci i ma¶ci. Przez odpoczywa³y wed³ug przykazania. A pierwszego dnia tygodnia, wczes kiem, przysz³y do grobu, nios±c wonno¶ci, które przygotowa³y." (£k 23^
Jezus zmartwychwsta³ w trzy dni po ukrzy¿owaniu w pi±tek (£k'24-h ~' niedziela by³a "trzecim" dniem od Jego ¶mierci (£k.24:20-21), drugim by³a za¶ pi±tek pierwszym, zgodnie ze stosowan± przez ¯ydów inkluzywn± rai. liczenia.* Biblia mówi, ¿e wówczas "nastawa³ sabat"** (£k.23:54), gdy¿dobT czono od zmierzchu do zmierzchu (Rdz.l:5.8.19). Sabat rozpoczyna³ sieoza chodzie w pi±tek (Mk.l:32).***
W S³owniku na koñcu Biblii Tysi±clecia (katolicki przek³ad Pisma ¦wiêtesoi znajdziemy informacjê, ¿e sabat, to "siódmy dzieñ tygodnia (sobota) - dzieñ odpo czynku".337 Najnowszy katechizm katolicki informuje, ¿e "niedziela jest wyra¼nie oddzielona od sabatu, po którym nastêpuje ona ka¿dego tygodnia.'"(tm) Przykazani; IV w t³umaczeniu ksiêdza Jakuba Wujka brzmi:
"Pamiêtaj, aby¶ dzieñ sobotni ¶wiêci³. Sze¶æ dni robiæ bêdziesz i bêdziesz wykonywa³ wszystkie roboty twoje; ale siódmego sabat Pana, Boga twego, jest: nie bêdziesz wykonywa³ weñ ¿adnej roboty... Przez sze¶æ dni bowiem czyni³ Pan niebo i ziemiê, i morze, i wszystko, co w nich jest, a odpocz±³ dnia siódmego; i dlatego pob³ogos³awi³ Pan dniowi sobotniemu i po¶wiêci³ go." (Wj.20:8-ll).
S³owo "sabat" pozosta³o do dzi¶ w nazwie siódmego dnia tygodnia w po"_ 100 jêzykach ¶wiata. W jêzyku polskim i czeskim to sobota, w rpsyjs k'ra,5' ^ we w³oskim sabato, w portugalskim i hiszpañskim sabbado, za¶ w aia ^ ^
Od czasów biblijnych nie zasz³a ¿adna zmiana w kalendarzu, kion. ^
nê³aby kolejno¶æ dni tygodnia. Zmiana z 1582 roku, która zlikwiuowa. ^. spowodowan± latami przestêpnymi i wymaga³a usuniêcia 10 dni (nu?
* Zob. Est.4:16-5:l; !Krl.l5:l-2; 15:9; lSm.30:12-13. ,,.*.
- ,_,",, c³o\vaeP'-'^. ** Dos³ownie "sabat siê rozja¶nia³" (£k.23:54). U¿yte przez ewangelist
które pochodzi odfos, czyli "¶wiat³o" mo¿e siê odnsiæ zarówno do brzaskusl01 |. carni.. -
o¶wietlenia. ¯ydzi witali sabat w pi±tek o zmierzchu zapalonymi lampami lub sw i
wziê³o siê powiedzenie "przy szabatowych ¶wiecach". . t
• vVI *' *** Rzymska rachuba liczenia czasu od pó³nocy sta³a siê popularna dopiero o
173
/•* .-•
31
roku), nie naruszy³a ich porz±dku
|
WÄ…tki
|