ďťż

Tendencja do włączania się w wykonywanie zadania była jeszcze bardziej wyraźna w przypadku nauczycieli z badania „Papeteria"...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Zaobserwowano tam, że we wszystkich sesjach rówieśniczych (dziecko-dziecko) nauczyciele wykonywali taką samą część zadania, jak ich uczniowie. 4. Reakcje nauczycieli na aktywność wykonawczą uczniów Nie ulega wątpliwości, że funkcją nauczyciela jest sprawowanie kontroli nad pracą (tu: aktywnością wykonawczą) uczniów. Wymaga to śledzenia wykonania zadania i wyraża się w reakcjach regulujących jego przebieg (we- dle uznania nauczyciela). Zakłada się oczywiście, że nauczyciel dostarczył wcześniej informacji, jak wykonać zadanie. Nasze analizy skupiają się na dwu aspektach sprawowania kontroli przez nauczyciela, tj. na (a) śledzeniu przebiegu wykonywania zadania i na (b) reakcjach kontrolujących wykona- nie. 4.1. Siedzenie przebiegu wykonywania zadania Zaangażowanie nauczyciela w pracę wykonawczą ucznia przybiera formę skupienia uwagi na tym, co uczeń robi, i na śledzeniu (w sposób ciągły) jego działań. Jako miarę rozpatrywanego tu zaangażowania nauczyciela przyjęliśmy wielkość procentową ukazującą udział tych odcinków zadania, których wykonanie przebiegało pod okiem nauczyciela. Włączono tu więc (co jest oczywiste) te odcinki, które wykonał sam nauczyciel, te wykony- wane przez ucznia a obserwowane przez nauczyciela oraz te, które nauczyciel i uczeń wykonywali wspólnie. Okazało się, że w drugiej i trzeciej grupie sesji nauczyciele śledzili przeciętnie wykonanie 87% i 98% odcinków zadania. Tak 80 Grace Wales Shugar Uczestnictwo dzieci w procesach nauczanie-uczenie się 81 więc uczniowie jako wykonawcy operacji i czynności zadaniowych pozosta- wali niemal nieustannie pod czujnym okiem swych rówieśniczych nauczycieli. (Przyjmuje się, że podobnie działo się w sesjach z dorosłym nauczycielem). Skoro nauczyciele byli w pełni poinformowani o przebiegu pracy wykonaw- czej swych uczniów, pozostawali -jak się wydaje - w stanie gotowości do reagowania na ich różne działania. 4.2. Reakcje kontrolujące przebieg wykonania zadania W kolejnej analizie przyjęto następujące kategorie reakcji nauczyciela: uwagi i komentarze (dotyczące pracy ucznia) o różnym charakterze (pozy- tywnym, negatywnym, neutralnym), pytania pod adresem ucznia z prośbą o informacje, uwagi zachęcające ucznia do podjęcia pracy. Uwzględniając te kategorie, przeanalizowano wszystkie wypowiedzi nauczycieli, które mogły być traktowane jako reakcje kontrolujące. Dane z tych analiz przedstawia tabela 2. Prośby o Reakcje Uwagi i komentarze kontrolujące pozytywne negatywne neutralne informacje Zachęty n Pierwsza grupa sesji 230 38.3 T9 13.2 2 0.3 50 8.3 96 16.0 3 0.5 Druga grupa sesji 94 15.7 13 2.2 27 4.5 11 1.8 42 7.0 l 0.2 Trzecia grupa sesji 130 21.7 24 4.4 41 6.8 28 4.7 33 5.5 4 0.7 Na podstawie danych zawartych w tabeli 2 można pod kilkoma względami porównać sposoby reagowania nauczycieli w różnych układach uczestników. Okazało się że uczniowie dorosłego otrzymywali o wiele więcej reakcji kontrolujących od nauczyciela niż uczniowie rówieśników (średnie ilości re- akcji kontrolujących w sesjach z trzech kolejnych grup wynosiły odpowiednio 38.3, 15.7 i 21,7). Różnice między pierwszym układem uczestników dyskursu (pierwsza grupa sesji) i pozostałymi układami (druga grupa i trzecia grupa sesji) znaleźć można, porównując rodzaj uwag i komentarzy kierowanych do uczniów. Kiedy rolę nauczyciela odgrywała osoba dorosła, uwagi te były częściej utrzymane w tonie pozytywnym niż negatywnym, natomiast w przy- padku rówieśnika jako nauczyciela było inaczej. W sesjach prowadzonych przez dorosłego zarejestrowano istotnie więcej uwag pozytywnych i pozy- tywnych komentarzy nauczyciela niż w sesjach rówieśniczych (średnie ilości pozytywnych uwag i komentarzy w pierwszej, drugiej i trzeciej grupach sesji wynosiły średnio: 13.2, 2.2 oraz 4.4 - różnice istotne statystycznie: t=6.5 dla porównań między pierwszą i drugą grupą sesji oraz t=3
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gĂłwnianego szaleństwa.