ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
W szczególnych okolicznościach - jak wojna, stan wojenny lub inny stan nadzwyczajny ogłoszony w czasie lub po upływie kadencji Zgromadzenia Narodowego - okres jego pełnomocnictw przedłuża się do czasu ustania tych okoliczności. Wybory do nowego Zgromadzenia Narodowego przeprowadza się najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy po wygaśnięciu pełnomocnictw poprzedniego (art. 64 Konstytucji).
Zgromadzenie Narodowe działa permanentnie i samo określa, kiedy nie odbywa posiedzeń" (art. 74 Konstytucji). Pierwsze posiedzenie nowo wybranego parlamentu zwołuje Prezydent Republiki najpóźniej w miesiąc po wyborze; na wypadek niewykonania tego obowiązku, konstytucja przewiduje jego zwołanie przez l/5 przedstawicieli ludowych. Na pierwszym posiedzeniu ma miejsce złożenie przysięgi przez deputowanych oraz wybór przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego i jego zastępców. Organizacja i działalność parlamentu opiera się na konstytucji i -zgodnie z zasadą autonomii - na uchwalonym przez izbę regulaminie.
Posiedzenia parlamentu są jawne, w wyjątkowych wypadkach Zgromadzenie Narodowe może postanowić odbycie posiedzenia przy drzwiach zamkniętych. Parlament może obradować i podejmować decyzje, jeżeli na sali posiedzeń jest ponad połowa ogólnej liczby deputowanych. Głosowanie jest jawne, chyba że konstytucja stanowi inaczej lub ZN postanowi o przeprowadzeniu głosowania tajnego.
Wewnętrznymi organami izby są: przewodniczący, jego zastępcy, komisje, sekretarze i kwestorzy. Przewodniczący jest jednoosobowym, kierowniczym organem izby. Do jego kompetencji należy m.in. zwoływanie posiedzeń Zgromadzenia Narodowego z własnej inicjatywy, na wniosek 1/5 przedstawicieli, na wniosek prezydenta lub Rady Ministrów. W myśl art. 77 Konstytucji przewodniczący Zgromadzenia Narodowego: reprezentuje ZN, przedstawia projekt porządku dziennego posiedzeń, otwiera, prowadzi i zamyka posiedzenia oraz zapewnia porządek w czasie posiedzeń, uwierzytelnia swym podpisem treść aktów uchwalonych przez ZN, ogłasza uchwały, deklaracje i apele przyjęte przez ZN, organizuje kontakty międzynarodowe ZN. Rolą zastępców przewodniczącego jest pomoc i realizacja zleconych im przez przewodniczącego zadań.
Sekretarze Zgromadzenia Narodowego wybierani są spośród deputowanych w głosowaniu jawnym. Wypełniają zadania zlecone przez przewodniczącego Zgromadzenia oraz pełnią funkcje niezbędne do prawidłowego i sprawnego przebiegu
Republika Bułgarii
posiedzenia, jak np. kontrolowanie obecności deputowanych na posiedzeniach plenarnych, liczenie głosów, techniczne przygotowanie głosowania imiennego. Kwestorzy są wyznaczani przez przewodniczącego Zgromadzenia, a ich rola sprowadza się wyłącznie do wypełniania zadań o charakterze technicznym - pilnują porządku w sali posiedzeń, pomagają sekretarzom przy obliczaniu głosów.
Zasadniczą rolę w izbie spełniają wybierane spośród jej składu komisje parlamentarne: stałe i tymczasowe. Liczbę komisji stałych określa regulamin13. Zgodnie z art. 79 ust. 2 Konstytucji: Komisje stałe pomagają w działalności Zgromadzenia Narodowego i wykonują w jego imieniu kontrolę parlamentarną". Ich podstawowym zadaniem jest rozpatrywanie projektów ustaw i deklaracji oraz przygotowywanie opinii w sprawach mieszczących się w kompetencjach komisji. W miarę potrzeby komisje stałe mogą tworzyć podkomisje i grupy robocze oraz zatrudniać ekspertów. Przy ustalaniu składu komisji uwzględnia się zasadę proporcjonalnej reprezentacji ugrupowań parlamentarnych działających w Zgromadzeniu Narodowym.
Komisje tymczasowe są tworzone w celu zbadania określonej sprawy i prowadzenia dochodzeń. Inicjatywę w sprawie powołania takiej komisji posiada 1/10 ogółu przedstawicieli. Zgromadzenie Narodowe każdorazowo określa zakres zadań, strukturę i czas działania takiej komisji.
Formą organizacji deputowanych na terenie parlamentu są grupy i związki parlamentarne. Zrzeszanie się postów następuje według przynależności partyjnej lub orientacji politycznej. Grupy i związki parlamentarne nie stanowią elementu struktury wewnętrznej parlamentu. Konstytucja bułgarska przyjęła konstrukcję mandatu wolnego, stanowiąc w art. 67, że przedstawiciele ludowi reprezentują nie tylko swoich wyborców, lecz również cały naród, a związanie ich mandatem impera-tywnym jest nieważne.
Członkowie parlamentu korzystają z immunitetu materialnego i formalnego. Pierwszy z nich polega na tym, że posłowie nie ponoszą odpowiedzialności karnej za wyrażane przez nich opinie oraz za sposób głosowania w Zgromadzeniu Narodowym (art. 69). Immunitet formalny określa art
|
WÄ
tki
|