ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
Projekt usta-
ny odrzucony w izbie, która rozpatruje go jako pierwsza (tzw. izbie początkują-
ce)) nie może być zgłoszony przed upływem roku od dnia odrzucenia. Prezydent
66
Współautorem rozdziału jest Piotr Mioduszewski.
Udział w referendum był obowiązkowy.
67
.," -.,,. ""^.u i^ua ta przy)mie projekt w ca,
luoci, więKszością 2/3 głosów obecnych członków, to projekt wraca do izby p^
czątkującej, która może go odrzucić większością 2/3 głosów obecnych członkó^
w przeciwnym wypadku projekt zostaje przyjęty.
Projekt ustawy odrzucony w całości przez izbę rewizyjną zostaje rozpatrzo.
ny przez komisję mieszaną, złożoną z deputowanych i senatorów. Projekt konij.
sji musi zostać zaaprobowany w obu izbach większością głosów obecnych człon,
ków. Jeżeli komisja nie osiągnie zgody lub izba początkująca odrzuci projekt, ^
prezydent może zwrócić się do izby początkującej, by wypowiedziała się w gło.
sowaniu - czy popiera większością 2/3 głosów obecnych członków - przyjęcie
projektu, który uchwaliła w I czytaniu. Jeżeli izba początkująca przyjmie pro.
jekt wyżej wymienioną większością, to przechodzi on do izby, która go odrzuci-
ła, tym samym uważa się go za odrzucony, jeśli izba ta opowie się za tym roz-
wiązaniem większością 2/3 głosów obecnych członków.
Projekt zmieniony lub uzupełniony przez izbę rewizyjną wraca do izby po.
czątkującej, która przyjmuje poprawki bezwzględną większością głosów obec-
nych członków. Jeżeli poprawki zostaną odrzucone, powołuje się komisję mie-
szaną. Jeżeli komisja nie osiągnie porozumienia lub jedna z izb odrzuci propozycję
komisji, prezydent może zwrócić się do izby początkującej, aby rozpatrzyła po-
nownie projekt przyjęty w II czytaniu przez izbę rewizyjną. Jeżeli izba począt-
kująca odrzuci poprawki większością 2/3 głosów obecnych członków, to projekt
przechodzi do izby rewizyjnej, która przyjmuje go większością 2/3 głosów obec-
nych członków.
Projekt ustawy przyjęty przez obie izby zostaje przesłany prezydentowi, któ-
ry w ciągu 30 dni podpisuje go lub zgłasza veto zawieszające wobec całości lub
części projektu. Obie izby odrzucają veto prezydenta większością 2/3 głosów
przy obecności ponad połowy ich członków.
Jeżeli Kongres zamknie sesję przed upływem 30 dni, prezydent zwraca pro-
jekt w ciągu 10 pierwszych dni najbliższej sesji.
Projekt budżetu przedstawia prezydent. Jeżeli Kongres w ciągu 60 dni nie roz-
patrzy budżetu, to obowiązuje on w brzmieniu przedstawionym przez prezydenta.
Parlament nie może zostać rozwiązany przed upływem kadencji.
Izba Deputowanych posiada wyłączne uprawnienia w sferze kontroli działa-
nia rządu; dla wykonywania tego uprawnienia izba może przyjmować uchwały,
które przekazuje prezydentowi. Rząd ma obowiązek udzielić odpowiedzi w cią-
gu 30 dni, ale uchwały nie skutkują odpowiedzialnością polityczną rządu.
Senat posiada wyłączne uprawnienia w sferze: rozstrzygania sporów kompe-
tencyjnych między władzami politycznymi lub administracyjnymi i wyższymi try-
bunałami sprawiedliwości, wydawania zgody na akty urzędowe prezydenta
w wypadkach przewidzianych w konstytucji oraz zatwierdzania orzeczeń Try-
bunału Konstytucyjnego dotyczących stwierdzenia przezeń zaistnienia próby
lub działań prezydenta lub prezydenta-elekta, mających na celu wystąpienie prze-M
ciw porządkowi konstytucyjnemu państwa. -
68
cania traktatów międzynarodowych przedłożonych przez prezydenta przed i
ratyfikacją.
Kongres zbiera się na jednej sesji zwyczajnej w roku, a na nadzwyczajny
- zwoływanych przez prezydenta oraz przewodniczącego Senatu na wniosek wi^
szóści członków każdej z izb.
Mandatu parlamentarnego nie można łączyć m.in. z funkcją ministra stan
gubernatora, członka rad regionalnych i samorządów, sędziego. Deputowana
może zostać osoba, która posiada co najmniej średnie lub równorzędne v,
kształcenie.
Prezydent i administracja rządowa - prezydent wybierany w wyborach {
wszechnych na 6 lat, bez prawa reelekcji. Wybór następuje bezwzględną wie
szością ważnie oddanych głosów; jeżeli żaden z kandydatów nie uzyska wyrr
ganej większości odbywa się II tura. W II turze biorą udział dwaj kandyd;
z największą liczbą głosów z I tury, a wybór następuje tą samą większością.
Prezydent jest głową państwa, jego kompetencje obejmują także utrzymał
porządku publicznego wewnątrz państwa i bezpieczeństwa zewnętrznego. Pi
zydent mianuje i odwołuje według własnego uznania ministrów stanu, pods
kretarzy, intendentów i gubernatorów. Ministrowie stanu są bezpośrednimi wspi
pracownikami prezydenta w rządzie i administracji państwa oraz są przed ni
odpowiedzialni. Prezydent ratyfikuje i podpisuje traktaty międzynarodowe; w v<
padku wojny wykonuje najwyższe zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi, wyzr
cza i usuwa Naczelne Dowództwo Wojsk Lądowych, Floty i Sit Powietrzny
oraz Dyrektora Generalnego Karabinierów. Mianuje sędziów wyższych trybur
łów sprawiedliwości; mianuje i usuwa wybranych urzędników publicznych c
powiedzialnych bezpośrednio przed nim.
Prezydent może zwrócić się do Kongresu o upoważnienie do wydawania (
kretów z mocą ustawy na okres do roku i w materiach należących do dzied
ny ustaw. Upoważnienie nie obejmuje materii ustawowej dotyczącej praw ol
watelskich, praw politycznych, wyborów oraz materii wchodzących w skł
gwarancji konstytucyjnych. Upoważnienie nie może zawierać uprawnień dół
czących organizacji, statusu i uprawnień funkcjonariuszy władzy sądownicz
Kongresu Narodowego, Trybunału Konstytucyjnego i Kontrolera Generalne^
Ustawa upoważniająca określa materię, zakres i ograniczenia delegacji. Konta
ler Generalny bada dekrety i odrzuca je, jeżeli przekraczają lub naruszają udz
lone upoważnienie.
Prezydent i ministrowie stanu ponoszą odpowiedzialność konstytucyjną. Oski
żenię wnosi nie mniej niż 10 i nie więcej niż 20 deputowanych
|
WÄ
tki
|