ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
Wielu cesarzy Hań popierało literaturę i sztukę. Za panowania Wu-ti za-
łożona została na dworze cesarskim wielka biblioteka. W otoczeniu Hanów przebywali wybitni
poeci, pisarze, uczeni. Do najwybitniejszych poetów tej epoki należy zaliczyć: Lu Tsia, Tsia I,
Mei Szenga oraz najbardziej znanego wśród nich Sy-ma Siang-żu. Poeci owi w swej twórczości
rozwinęli formę poetycką pieśni Czou. Wielkim mistrzostwem odznaczały się utwory poetyckie
Jang Siunga i nadwornych poetek Pang-tsuo Jii i Pan Czao. *
Scena z polowania
Płaskorzeźba na cegle z grobowców okresu Hań w okolicy miasta Czengtu (prowincja Syczuan)
Ok. I wieku n.e.
Silny wpływ na rozwój poezji okresu Hań wywarło założenie za rządów Wu-ti instytutu
muzycznego Jiie-fu, gdzie zbierano i opracowywano pieśni ludowe oraz komponowano utwory
muzyczne. Jakkolwiek wiele pieśni Jiie-fu głosiło hasła hedonistyczne i nacechowane było baś-
niową fantazją, jednak w niektórych z nich ustosunkowywano się krytycznie do rzeczywistości,
piętnowano wady urzędników i arystokracji, odmalowując zarazem ciężką dolę ludu. Twórczość
licznych utalentowanych poetów epoki Hań czerpała natchnienie z pieśni ludowych; utwory
tych poetów odznaczają się realizmem treści, napisane są językiem wysoce artystycznym, a jed-
nocześnie prostym i dostępnym dla ludu.
W okresie Hań rozpowszechniła się bardzo literatura o treści fantastycznej, powstają bajki,
legendy, księgi cudów.
Na szczególnie wysokim poziomie stała proza tej epoki. Wśród najznakomitszych prozaików
wyróżniają się mistrzostwem historycy Sy-ma Ts'ien i Pan Ku oraz jeden z najwybitniejszych
przedstawicieli fantastycznej literatury tego okresu Tung Fang-szuo, a dalej Liu Siang i wielu
innych.
571
SY-MA TS'IEN
Najświetniejszym historykiem i prozaikiem epoki Hań był Sy-ma Ts'ien. Założył on fun-
damenty historiografii chińskiej i w pełni zasłużył sobie na tytuł ojca chińskiej historii. Sy-ma
Ts'ien zaliczany jest do klasyków chińskiej prozy. Każdy rozdział jego olbrzymiego dzieła Szy-ki"
(Szy-tsi") jest odrębnym, skończonym utworem literackim, a całe dzieło tworzy wspaniały
zbiór artystycznie ujętych obrazów i charakterystyk historycznych.
Data urodzenia Sy-ma Ts'iena nie jest dokłanie ustalona. Jako przypuszczalną datę przyj-
muje się rok 145 p.n.e., a za datę śmierci uważa się r. 86 p.n.e. Sy-ma Ts'ien pochodził z rodziny
historiografów, był synem nadwornego astronoma Sy-ma T'ana, który przez całe życie gromadził
materiały historyczne, umierając zaś polecił synowi doprowadzić swe dzieło do końca. Po zdaniu
przepisowych egzaminów Sy-ma Ts'ien został dworzaninem cesarskim. Do jego obowiązków
służbowych należało towarzyszenie cesarzowi Wu-ti w jego licznych podróżach po kraju.
Pozwoliło to Sy-ma Ts'ienowi zebrać bogaty materiał obserwacyjny, z którego korzystał później
przy pisaniu swego dzieła. W r. 104 p.n.e. Sy-ma Ts'ien rozpoczął pracę nad wielotomową
historią Chin, nad którą strawił więcej niż dziesięć lat swego życia. W znacznej mierze opi-
sywał też współczesne mu wydarzenia historyczne; wiele z tego, o czym pisał, oglądał na własne
oczy, a wiele specjalnie badał, zanim przystąpił do pisania odnośnych rozdziałów.
Dzieło Sy-ma Ts'iena, zatytułowane przez niego Szy-ki" (Szy-tsi", Zapiski historyczne"),
składa się ze 130 rozdziałów podzielonych na pięć części. W księdze tej zawarte są dzieje Chin
od najdawniejszych czasów do panowania cesarza Wu-ti włącznie (14087). Poza kroniką
wydarzeń historycznych, uszeregowaną według panujących władców, i biografią wybitnych
osobistości Zapiski historyczne" zawierają odrębne traktaty z zakresu kultury i spraw życio-
wych, z astronomii, geografii, chronologii, genealogii. Szczególnie interesujące są rozdziały po-
święcone wyłącznie ekonomii, które podają szczegółowe wiadomości z dziedziny rolnictwa, opo-
datkowania, handlu i innych zagadnień. Dział biograficzny dostarcza również ciekawych in-
formacji o ustroju gospodarczym Chin. Wiele też rozdziałów poświęcił autor opisom ludów za-
mieszkujących poza granicami Chin, między innymi i ludom Azji Środkowej.
Jakkolwiek dzieło Sy-ma Ts'iena wyrażało na ogół ideologię klasy panującej, to jednak
osobiste jego poglądy bynajmniej nie zawsze odpowiadały zasadom konfucjanizmu. Niekiedy
Sy-ma Ts'ien podaje własną ocenę wydarzeń, odbiegającą znacznie od poglądów konfucjańskich.
W wielu ustępach księgi można wyczuć sympatię autora dla mas ludowych, a w biografiach
przedstawicieli klasy panującej niejednokrotnie przebija ironiczne nastawienie do opisywanych
wydarzeń. Sy-ma Ts'ien realistycznie przedstawia życie dworskie, nie ukrywając jego ciemnych
stron, opisuje intrygi pałacowe, okrucieństwo w postępowaniu, sprzedajność urzędników.
Zapiski historyczne" wywarły ogromny wpływ na rozwój myśli historycznej w Chinach.
Styl i metoda wykładu stały się przedmiotem gorliwego naśladownictwa. W późniejszym czasie
wiele chińskich prac historycznych tworzono na wzór Zapisków", jak np. dzieło Pan Ku, innego
wielkiego historyka epoki Hań (3292).
PAN KU
Dzieło historyka Pan Ku, zatytułowane Ts'ien Han-szu" (Kronika wcześniejszej dynastii
Hań"), obejmuje okres 230 lat, poczynając od pierwszego władcy z dynastii Hań Liu Panga,
a kończąc na Wang Mangu. Materiał historyczny dotyczący tego okresu gromadził już ojciec
572
Pan Ku, Pan Piao. Po śmierci Pan Ku udział w tej pracy brała również jego siostra, sławna poetka
Pan Czao. Dzieło Pan Ku zawiera żywe charakterystyki i biografie w formie literackiej; podzie-
lone jest na cztery części, obejmujące sto rozdziałów. W dziale kronik znajdujemy dzieje wcześ-
niejszej dynastii Hań według kolejności panowania, jak również biografie cesarzy i tablice chro-
nologiczne. Oddzielne rozdziały poświęcone są gospodarce, prawu, literaturze, sztuce, opisom
geograficznym, podziałowi administracyjnemu itd. W rozdziale obejmującym biografie różnych
osób podane są cenne wiadomości z dziedziny ekonomii. Szereg rozdziałów zawiera opisy plemion
i ludów osiedlonych poza granicami Chin, w tym również Korei, Hunów, plemion południowo-
zachodnich, a także ludów zamieszkujących na północny zachód od Chin.
Kronika wcześniejszej dynastii Hań" jest pierwszym dziełem z serii tzw. kronik dynastycz-
nych i stała się wzorem, według którego tworzono później tego rodzaju prace.
Okres Hań, mogący się poszczycić tak wielkimi historykami, jak Sy-ma Ts'ien i Pan Ku, był
złotym wiekiem" chińskiej historiografii. Dzieła ich stanowią główne źródła historii politycznej
i społeczno-ekonomicznej Chin w okresie od III wieku p.ri.e. do początków I wieku n.e., zaś
rozdziały tych prac o ludach niechińskich są cennym źródłem dla historii krajów Dalekiego
Wschodu i narodowości zamieszkujących centralne terytoria Azji.
ROZWÓJ FILOZOFII MATERIALISTYCZNEJ
|
WÄ
tki
|