ďťż

uzupełniające określenie znaczę- 570 prozaików i poetów...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Wielu cesarzy Hań popierało literaturę i sztukę. Za panowania Wu-ti za- łożona została na dworze cesarskim wielka biblioteka. W otoczeniu Hanów przebywali wybitni poeci, pisarze, uczeni. Do najwybitniejszych poetów tej epoki należy zaliczyć: Lu Tsia, Tsia I, Mei Szenga oraz najbardziej znanego wśród nich Sy-ma Siang-żu. Poeci owi w swej twórczości rozwinęli formę poetycką pieśni Czou. Wielkim mistrzostwem odznaczały się utwory poetyckie Jang Siunga i nadwornych poetek Pang-tsuo Jii i Pan Czao. * Scena z polowania Płaskorzeźba na cegle z grobowców okresu Hań w okolicy miasta Czengtu (prowincja Syczuan) Ok. I wieku n.e. Silny wpływ na rozwój poezji okresu Hań wywarło założenie za rządów Wu-ti instytutu muzycznego Jiie-fu, gdzie zbierano i opracowywano pieśni ludowe oraz komponowano utwory muzyczne. Jakkolwiek wiele pieśni Jiie-fu głosiło hasła hedonistyczne i nacechowane było baś- niową fantazją, jednak w niektórych z nich ustosunkowywano się krytycznie do rzeczywistości, piętnowano wady urzędników i arystokracji, odmalowując zarazem ciężką dolę ludu. Twórczość licznych utalentowanych poetów epoki Hań czerpała natchnienie z pieśni ludowych; utwory tych poetów odznaczają się realizmem treści, napisane są językiem wysoce artystycznym, a jed- nocześnie prostym i dostępnym dla ludu. W okresie Hań rozpowszechniła się bardzo literatura o treści fantastycznej, powstają bajki, legendy, księgi cudów. Na szczególnie wysokim poziomie stała proza tej epoki. Wśród najznakomitszych prozaików wyróżniają się mistrzostwem historycy Sy-ma Ts'ien i Pan Ku oraz jeden z najwybitniejszych przedstawicieli fantastycznej literatury tego okresu — Tung Fang-szuo, a dalej Liu Siang i wielu innych. 571 SY-MA TS'IEN Najświetniejszym historykiem i prozaikiem epoki Hań był Sy-ma Ts'ien. Założył on fun- damenty historiografii chińskiej i w pełni zasłużył sobie na tytuł ojca chińskiej historii. Sy-ma Ts'ien zaliczany jest do klasyków chińskiej prozy. Każdy rozdział jego olbrzymiego dzieła „Szy-ki" („Szy-tsi") jest odrębnym, skończonym utworem literackim, a całe dzieło tworzy wspaniały zbiór artystycznie ujętych obrazów i charakterystyk historycznych. Data urodzenia Sy-ma Ts'iena nie jest dokłanie ustalona. Jako przypuszczalną datę przyj- muje się rok 145 p.n.e., a za datę śmierci uważa się r. 86 p.n.e. Sy-ma Ts'ien pochodził z rodziny historiografów, był synem nadwornego astronoma Sy-ma T'ana, który przez całe życie gromadził materiały historyczne, umierając zaś polecił synowi doprowadzić swe dzieło do końca. Po zdaniu przepisowych egzaminów Sy-ma Ts'ien został dworzaninem cesarskim. Do jego obowiązków służbowych należało towarzyszenie cesarzowi Wu-ti w jego licznych podróżach po kraju. Pozwoliło to Sy-ma Ts'ienowi zebrać bogaty materiał obserwacyjny, z którego korzystał później przy pisaniu swego dzieła. W r. 104 p.n.e. Sy-ma Ts'ien rozpoczął pracę nad wielotomową historią Chin, nad którą strawił więcej niż dziesięć lat swego życia. W znacznej mierze opi- sywał też współczesne mu wydarzenia historyczne; wiele z tego, o czym pisał, oglądał na własne oczy, a wiele — specjalnie badał, zanim przystąpił do pisania odnośnych rozdziałów. Dzieło Sy-ma Ts'iena, zatytułowane przez niego „Szy-ki" („Szy-tsi", „Zapiski historyczne"), składa się ze 130 rozdziałów podzielonych na pięć części. W księdze tej zawarte są dzieje Chin od najdawniejszych czasów do panowania cesarza Wu-ti włącznie (140—87). Poza kroniką wydarzeń historycznych, uszeregowaną według panujących władców, i biografią wybitnych osobistości „Zapiski historyczne" zawierają odrębne traktaty z zakresu kultury i spraw życio- wych, z astronomii, geografii, chronologii, genealogii. Szczególnie interesujące są rozdziały po- święcone wyłącznie ekonomii, które podają szczegółowe wiadomości z dziedziny rolnictwa, opo- datkowania, handlu i innych zagadnień. Dział biograficzny dostarcza również ciekawych in- formacji o ustroju gospodarczym Chin. Wiele też rozdziałów poświęcił autor opisom ludów za- mieszkujących poza granicami Chin, między innymi i ludom Azji Środkowej. Jakkolwiek dzieło Sy-ma Ts'iena wyrażało na ogół ideologię klasy panującej, to jednak osobiste jego poglądy bynajmniej nie zawsze odpowiadały zasadom konfucjanizmu. Niekiedy Sy-ma Ts'ien podaje własną ocenę wydarzeń, odbiegającą znacznie od poglądów konfucjańskich. W wielu ustępach księgi można wyczuć sympatię autora dla mas ludowych, a w biografiach przedstawicieli klasy panującej niejednokrotnie przebija ironiczne nastawienie do opisywanych wydarzeń. Sy-ma Ts'ien realistycznie przedstawia życie dworskie, nie ukrywając jego ciemnych stron, opisuje intrygi pałacowe, okrucieństwo w postępowaniu, sprzedajność urzędników. „Zapiski historyczne" wywarły ogromny wpływ na rozwój myśli historycznej w Chinach. Styl i metoda wykładu stały się przedmiotem gorliwego naśladownictwa. W późniejszym czasie wiele chińskich prac historycznych tworzono na wzór „Zapisków", jak np. dzieło Pan Ku, innego wielkiego historyka epoki Hań (32—92). PAN KU Dzieło historyka Pan Ku, zatytułowane „Ts'ien Han-szu" („Kronika wcześniejszej dynastii Hań"), obejmuje okres 230 lat, poczynając od pierwszego władcy z dynastii Hań — Liu Panga, a kończąc na Wang Mangu. Materiał historyczny dotyczący tego okresu gromadził już ojciec 572 Pan Ku, Pan Piao. Po śmierci Pan Ku udział w tej pracy brała również jego siostra, sławna poetka Pan Czao. Dzieło Pan Ku zawiera żywe charakterystyki i biografie w formie literackiej; podzie- lone jest na cztery części, obejmujące sto rozdziałów. W dziale kronik znajdujemy dzieje wcześ- niejszej dynastii Hań według kolejności panowania, jak również biografie cesarzy i tablice chro- nologiczne. Oddzielne rozdziały poświęcone są gospodarce, prawu, literaturze, sztuce, opisom geograficznym, podziałowi administracyjnemu itd. W rozdziale obejmującym biografie różnych osób podane są cenne wiadomości z dziedziny ekonomii. Szereg rozdziałów zawiera opisy plemion i ludów osiedlonych poza granicami Chin, w tym również Korei, Hunów, plemion południowo- zachodnich, a także ludów zamieszkujących na północny zachód od Chin. „Kronika wcześniejszej dynastii Hań" jest pierwszym dziełem z serii tzw. kronik dynastycz- nych i stała się wzorem, według którego tworzono później tego rodzaju prace. Okres Hań, mogący się poszczycić tak wielkimi historykami, jak Sy-ma Ts'ien i Pan Ku, był „złotym wiekiem" chińskiej historiografii. Dzieła ich stanowią główne źródła historii politycznej i społeczno-ekonomicznej Chin w okresie od III wieku p.ri.e. do początków I wieku n.e., zaś rozdziały tych prac o ludach niechińskich są cennym źródłem dla historii krajów Dalekiego Wschodu i narodowości zamieszkujących centralne terytoria Azji. ROZWÓJ FILOZOFII MATERIALISTYCZNEJ
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gĂłwnianego szaleństwa.