ďťż

Dary złożone w żłobku są alegorią cnotliwych czynów: l) złoto - czynu miłosiernego, 2) kadzidło - nabożnej modlitwy, 3) mirra - udręczenia ciała...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
W porównaniu z trzema królami Jezus jest: l) miłościwszy, 2) mocniejszy, 3) szczodrzejszy itd. Kolejne triady układają się w ciąg hierarchicznych powiązań, co dodatkowo komplikuje tok rozumowania. Zachowane fragmenty tekstu pozwalają mniemać, że zaginiony zbiór reprezentował w całości odmianę kazań ,,uczonych", przeznaczonych dla wykształconego, nawy- kłego do umysłowego wysiłku odbiorcy. Intelektualizm prozy nieznanego autora 307 Cz. II. Piśmiennictwo łacińskie i polskie XIII-XIV wieku. Twórczość w języku polskim przejawiał się nie tylko w sferze doboru i układu treści teologiczno-moralnych, ale i w dziedzinie językowej. Spostrzeżono np., że słownictwo kazań zostało przesycone dużą liczbą rzeczowników abstrakcyjnych, takich jak: "czakanie", "królowanie", "modlenie", "skruszenie", "ucieszenie"; "bogactwo", "bóstwo", "włodyctwo"; "miłość", "lichota", "przyjaźń" itd., w większości nie występujących w innych zabytkach pisanych wczesnego okresu. Zarówno istniejące w całości Kazanie na dzień św. Katarzyny, jak i fragmenty pozostałych tekstów świadczą dobitnie o świadomym dążeniu pisarza do skom- ponowania utworów zgodnie z zasadami, formułowanymi w średniowiecznych artes praedicandi. Zgodność z regułami kompozycyjnymi skodyfikowanymi w podręcznikach sztuki kaznodziejskiej najłatwiej można wyśledzić w Kazaniu na dzień św. Katarzyny. Rolę "tematu" spełnia w nim znany nam już werset Pieśni nad Pieśniami; "protematem" jest fragment początkowy, zawierający objaśnienie trzech stów - wezwań Bożych. Podział ludzi na cztery kategorie grzeszników wypełnia część zwaną divisio, po której następuje omówienie każdej grupy (diiatatio), składające się z lineamie uszeregowanych, zamkniętych treściowo i kompozycyjnie cząstek. Peroratio zawiera tylko krótkie, jednozdaniowe podsumowanie wywodu (unitio) oraz formułę końcową: Amen. O konsekwencji w przestrzeganiu zgodnego ze sztuką wymowy schematu kom- pozycyjnego kazania świadczą ponadto utwory zachowane we fragmentach począt- kowych (Kazanie na dzień św. Michała; Kazanie na święto Trzech Króli; Kazanie na dzień Oczyszczenia Najświętszej Marii Panny) lub też końcowych (Kazanie na dzień św. Michała; Kazanie na dzień Bożego Narodzenia). Pierwsze zaczynają się z reguły od tematu, po którym (w obszerniej reprezentowanych tekstach) pojawiają się kolejno: prothema, divisio i diiatatio; drugie - pozwalają śledzić różne możliwości przechodzenia od diiatatio do peroratio. Najpełniejsze zakończenie znajdujemy w Kazaniu na dzień Bożego Narodzenia. Pojawia się tu najpierw podsumowanie wywodu, czyli unitio: Otoć jeśmy [słuszali], iże jidzie [tobie kroi praw]dziwy, bo nikomemu krzywdy nie uczynkał; jidzie tobie kroi [wieczny, i]żby ty s nim na wieki krolewa}; jidzie tobie kroi ubogi, by ty [w ubóstwie] nie sty[s]kował; jidzie tobie kroi śmiemy, by ty nie bujał. A przeto [mówi ta to sto]wa: Kroi twój jidzie tobie, iżby ty s liim na wieki wiekom królował. Unitio składa się więc z powtórzenia głównej myśli każdej z czterech cząstek treściowo-kompozycyjnych wypełniających diiatatio (a wcześniej z pewnością zapowiedzianych w divisio) oraz z przytoczenia parafrazy tematu (?). Następuje teraz krótka formuła zamykająca kazanie (ciausió): Jegoż krolewstwa domieści nas Bóg wszemogący. Amen. Obok rygoryzmu kompozycyjnego kazania przejawiają wysoki kunszt w sferze stylistyczno-językowej organizacji wypowiedzi, wynikający z przeniesienia na grunt polszczyzny zasad łacińskiej prozy artystycznej. Wydaje się godny najwyższej uwagi fakt swobodnego operowania przez trzynastowiecznego pisarza wiedzą wyniesioną ze studium ars dictandi. Korzystanie z przepisów teoretycznych oraz z modeli stylowych stworzonych przez zachodnioeuropejskich mistrzów "dyktatu" podziwialiś- my już wcześniej w łacińskiej prozie Galia Anonima oraz u mistrza Wincentego. 308 Teraz jednak stajemy wobec zupełnie nowego zjawiska. Podstawowe właściwości VI. Kazania tzw. świętokrzyskie stylu propagowanego w ars dictandi i stosowanego powszechnie w takich odmianach łacińskiej prozy, jak epistolografia, kronikarstwo, hagiografia czy wymowa kościelna, pojawiły się w utworach napisanych w języku narodowym. Kazania zostały ułożone prozą poddaną rygorom rytmu i rymu. Składające się na wypowiedź zdania, przeważnie wielokrotnie złożone współrzędnie lub (i) podrzędnie, dzielą się na człony składniowe o zbliżonej rozpiętości sylabicznej, w większości wykazujące współbrzmienie w zakończeniach, np.: Zawieme niczs jinego kromie człowieka grzesznego we złych skutcech prześpiewającego, jenże nie pamiętaję dobra wiekujego, obiązał się tomu, czsoż jeść wrzemiennego, leniw jeść ku wstaniu czynić każdego skutka dobrego; {Kazanie na dzień św. Katarzyny; podkr. i układ graf. T.M.) Budowa zdań odznacza się dużą rozmaitością. Do stosunkowo częstych należą konstrukcje tworzone z serii członów o różnych długościach i wiązaniach rymowych, np. po dwu dłuższych członach paralelnych, rymowanych wewnątrz i na końcu, pojawia się ciąg członów krótszych, osobno rymowanych i dodatkowo, zwłaszcza przy wszelkich wyliczeniach, ułożonych anaforycznie, np.: Bo pismo togo krolewiea dziewicą porodzonego w trojakiem mieście Pisma nazywa królem luda żydowskiego: w jego dziwnem narodzeni; w jego uciesznem wielikich cud czynieni; a w jego trudnem umęczeni
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gĂłwnianego szaleństwa.