70 Wła¶c...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Abaka chan (1265—1282), syn Hulagu. 71 Konstantyn I Bardzyrberdcy obrany został katolikosem w r. 1221, zmarł w 1267. 72 Chan Argun, syn Hulagu, panował w latach 1284—1291 (por. przyp. 63 do niniejszego rozdziału). 73 Znowu chodzi o tzw. Fałszyw± Wielkanoc. 74 W 1268 r. sułtan egipski Bejbars zaj±ł Antiochię. 75 Lewon III Hetumida-Rubenida — król ormiański królestwa cylicyjskiego — panował w latach 1270—1289. 76 W owym okresie nie było katolikosa imieniem Howannes; nie wymienia go również Arakel w swoim wyliczeniu katolikosów w rozdz. XXXI. 77 Stepanos IV Hromklaecy obrany został katolikosem w r. 1290, w r. 1292 dostał się do niewoli, a w następnym umarł. 78 Rękopis zawiera w tym miejscu lukę. 79 Pod koniec XIII w. wyższe sfery cylicyjskiej Armenii, na czele z królem Hetumem II, szukaj±c ratunku przed Mamelukami, skłaniały się do unii z Ko¶ciołem rzymskim. Katolikos Konstantyn Pronagorc (1286— 1289), zaciekły przeciwnik unii, musiał zrzec się swojej godno¶ci. 80 Stepanos IV — ostatni z katolikosów, zasiadaj±cych na stolcu w Hromkli. Uprowadzony przez Egipcjan, zmarł na obczyĽnie. 81 Grigor VII Anawarzecy (1293—1307), katolikos syski. 82 Wedle Stepanosa Sjunecego i innych dziejopisów król Hetum przyjęty został przez Gazana chana z honorami i wyjednał pewne ulgi dla chrze¶cijan. 83 Kolejny chan — Nawruz — zarz±dził burzenie ko¶ciołów, mordowanie księży i rzeĽ wielu chrze¶cijan. 84 Hetum II zrzekł się tronu w 1305 r., królem został jego bratanek Lewon. W r. 1307 Lewon, Hetum i inni możnowładcy pod pretekstem wspólnej narady zwabieni zostali przez Mongołów do Anazarby i zamordowani. 85 Charbanda, młodszy syn chana Arguna, został ochrzczony imieniem Teodozjusz przez biskupa przybyłego od papieża, ale, jak widać z kroniki, nie czuł się chrze¶cijaninem. 86 O tym rozkazie Charbandy wspominaj± też inne kroniki. 87 Ewangelia ¶w. Mateusza, V, 11. Por. też Ewangelia ¶w. Łukasza, VI, 22. 88 Fragment najprawdopodobniej z lukami przepisany przez Arakela z Tebryzu z notaty memorialnej jakiego¶ nie znanego mu w cało¶ci rękopisu, i dlatego — nie całkiem spójny i zrozumiały. 89 Chodzi o chana Złotej Ordy Dżaniego bega (1341—1357), który wyruszył na Azerbejdżan, wzi±ł do niewoli, a następnie zabił Aszrafa, osadził na tronie swego syna Berdy bega i wrócił do siebie. 90 Chodzi prawdopodobnie o Achindżuka, który usiłował odebrać tron Berdy begowi i na krótko opanował kraj. 91 Chodzi o władcę ułusu Dżoczego — Gijas ad-Dina Toktamysza (Tochtamysza) (1376—1395) — znanego m.in. z najazdu na Moskwę i spustoszenia Rusi. 92 Imię Kechajo jest nieznane w dziejach Ordy. 93 Po wyga¶nięciu dynastii mongolskiego namiestnika Ertene władzę w rozległej prowincji na Zakaukaziu (m.in. z miastem Erzerum) obj±ł kadi Burhan ed-Din Ahmed, który przyj±ł tytuł sułtana i rz±dził przez kilka lat, aż został zabity przez Turkmenów. 94 Ko¶ciół ormiański zaliczył Stepanosa, arcybiskupa Sebastii, w poczet męczenników. Stepanos wraz z dwoma mnichami poniósł ¶mierć męczeńsk± z rozkazu sułtana Burhana za odmowę wyrzeczenia się wiary chrze¶cijańskiej. 95 Patrz przyp. 7 do rozdz. XXXII. 98 Bajazyt I, rozbity przez Timura Lenka, czyli Kulawego, w bitwie pod Ankar± 20 lipca 1402 r., dostał się do niewoli. Wersja o trzymaniu go w klatce powstała, być może, st±d, że tureckie słowo „kafes" oznacza zarówno klatkę, jak celę o zakratowanych oknach. 97 Tahir, syn Ahmada Dżelairydy, władcy Bagdadu, znajdował się w oblężonej przez Timura twierdzy Jeryndżak (Alindża). Król gruziński zmusił wojsko Timura do ucieczki i uratował Tahira. 98 O przewielebnym Torosie wspomina jedynie Arakel, natomiast o Zakarii — również inne Ľródła. 99 Patrz przyp. 17 do rozdz. XXX. 100 Chodzi o Szams ad-Dina, kurdyjskiego emira Chylatu, Muszu i Bitlisu. 101 Miejscowo¶ć w historycznej prowincji Rysztuni, na południe od Gandzaku (Gandży). 102 Kurdyjski emir Wanu i Wostanu Jezdin był potomkiem Senekerima, a więc Arcrunid±. 103 Chodzi zapewne o bitwę pomiędzy wojskami sułtana Szahrucha (1405—1447), syna i następcy Timura Lenka, i Iskandera, syna Kara Jusufa, w sierpniu 1421 r. 104 Pod tym imieniem występuje zapewne ten sam Szahruch. Inny dziejopis, przytaczaj±cy te same wydarzenia, Towma Mecopecy, pisze niekiedy: Szahruch Czagataj. 105 Aleksander I Wielki — król Gruzji (1412—1443). 106 Dżihan szah Karakojunlu (1438—1467) — syn Kara Jusufa, brat Iskandera. 107 Nieco niżej Arakel raz jeszcze przytacza ten sam fakt (zdobycie Szamszulte przez Dżihana szaha), datuj±c go (prawdopodobnie wła¶ciwiej) rokiem 1440. 108 Mowa o włodarzu Jerzyngi imieniem Osman, który w bitwie z Iskanderem został zabity
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. SkĹ‚adam siÄ™ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ… gĂłwnianego szaleĹ„stwa.