ďťż

Wśród zakazanych praktyk monopolistycznych można wyróżnić praktyki kolektywne i indywidualne...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Praktykami kolektywnymi są szeroko rozumiane porozumienia dwóch lub więcej podmiotów, ograniczające wolną konkurencję. Takimi porozumieniami są nie tylko umowy zawierane między podmiotami gospodarczymi, lecz także uzgodnienia takich podmiotów przyjęte w jakiejkolwiek formie, a także uchwały lub inne akty związków podmiotów gospodarczych. Za praktyki monopolistyczne ustawa uznaje zwłaszcza porozumienia polegające na: - ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen oraz zasad ich kształtowania między konkurentami w stosunkach z osobami trzecimi (porozumienia cenowe), - podziale rynku według kryteriów terytorialnych, asortymentowych lub podmiotowych (porozumienia podziałowe), - ustaleniu lub ograniczeniu wielkości produkcji, sprzedaży lub skupu towarów (porozumienia kontyngentowe), - ograniczeniu dostępu do rynku lub eliminowaniu z rynku podmiotów gospodarczych nie objętych porozumieniem (porozumienia ograniczające dostęp do rynku), - ustaleniu przez konkurentów lub ich związki warunków umów zawieranych z osobami trzecimi (porozumienia kondycjonalne). Praktyką monopolistyczną jest także nadużywanie pozycji dominującej, polegające m.in. na: - normowaniu uciążliwych warunków umów, - uzależnianiu zawarcia umów od spełnienia innego świadczenia. Natomiast indywidualnymi praktykami monopolistycznymi są działania poszczególnych podmiotów gospodarczych ograniczające konkurencję, lecz tylko wówczas, gdy podmioty te posiadają szczególną pozycję na rynku, określaną mianem pozycji monopolistycznej lub dominującej. Należy zauważyć, że samo posiadanie przez podmiot gospodarczy pozycji dominującej lub monopolistycznej nie jest zakazane, o ile nie towarzyszy temu stosowanie praktyk monopolistycznych. Z pozycją monopolistyczną mamy do czynienia wówczas, gdy dany podmiot nie spotyka się w ogóle z konkurencją na rynku krajowym lub lokalnym. O pozycji dominującej mówi się, gdy podmiot nie spotyka się z istotną konkurencją, przy czym domniemywa się istnienie pozycji dominującej, jeżeli udział danego podmiotu w rynku (krajowym lub lokalnym) przekracza 40%. Ustawa wyraźnie wymienia, na czym może polegać nadużywanie pozycji dominującej. Może to być m.in. podział rynku według kryteriów terytorialnych, asortymentowych lub podmiotowych, sprzedaż towarów w sposób powodujący uprzywilejowanie niektórych podmiotów, odmowa sprzedaży lub skupu towarów dyskryminująca pewne podmioty gospodarcze przy braku alternatywnych źródeł zaopatrywania lub zbytu, nieuczciwe oddziaływanie na kształtowanie cen, a także sprzedaż poniżej kosztów w celu eliminacji konkurentów. Praktyki monopolistyczne są zakazane i ewentualne umowy zawarte z naruszeniem zakazów nieważne. Zakazy mają charakter względny i bezwzględny. Praktyki wymienione w art. 4 i 5 ustawy są zakazane, chyba że praktyki tego typu są niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej i nie powodują istotnego ograniczenia konkurencji. Tak więc zakaz stosowania takich praktyk nie ma charakteru bezwzględnego. Dopuszczalność praktyk monopolistycznych w przypadkach, gdy są niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej określa się mianem reguły rozsądku. Reguła ta jest jednak w orzecznictwie Prezesa Urzędu i Sądu Antymonopolowego stosowana ostrożnie. Dopuszcza się stosowanie względnie zakazanych praktyk tylko w przypadkach, gdy niezbędność stosowania praktyki monopolistycznej ma charakter techniczno-organizacyjny, a nie polega na dążeniu do wyłączności rynkowej. Oprócz omówionych wyżej praktyk, których zakaz dopuszcza wyjątki, a więc ma charakter względny, ustawa bezwzględnie zakazuje pewnych praktyk. I tak wobec podmiotów zajmujących pozycję monopolistyczną, a także w niektórych przypadkach - zajmujących pozycję dominującą, zakazane jest bezwzględnie: - ograniczanie produkcji, sprzedaży lub skupu, mimo posiadanych możliwości, prowadzących do podwyższania ceny sprzedaży lub obniżania ceny skupu, - wstrzymywanie sprzedaży towarów prowadzące do podwyższania ceny (przypadki określone w punktach 1 ) i 2) określa się mianem tworzenia sztucznego niedoboru), - pobieranie nadmiernie wygórowanych cen. Przy tym te trzy zakazy wobec podmiotów mających pozycję monopolistyczną są bezwzględne - niezależnie od tego, czy powodują ograniczenie konkurencji. W przypadku stwierdzenia przez Prezesa Urzędu praktyki monopolistycznej; organ ten wydaje decyzję nakazującą zaniechanie praktyki oraz może określić warunki tego zaniechania, nie może jednak nakazać podjęcia jakichkolwiek działań ani tym bardziej swoją decyzją kształtować stosunków danego podmiotu z kontrahentami lub konkurentami
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gĂłwnianego szaleństwa.