Normatywne pojmowanie kultury doprowadziBo do pogldu, |e nie istnieje jednoliniowy proces historyczny

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
To ujcie problemu kultury staBo si podstaw teorii  obiegu kulturowego", 10Por.: M.A. Krpiec, Intencjonalny charakter kultury, [w:] Logos i ethos, Kraków 1971, s. 205. 11 H. Plessner, [w:] Gesammelte Schriften, t. 5, Frankfurt am Main 1980, s. 149. 12 A. Gehlen, Der Mensch. Seine Natur und seine Stellung in der Welt, wyd. 12, Wiesbaden 1978, s. 37. 13 F. Rodi, Cztery aspekty pojcia kultury, [w:] Estetyka w [wiecie. Wybór tekstów. Red. M. GoBaszewskiej, Kraków 1994, s. 187. Kryteria my[lenia w procedurach badawczych 19 znanej ju| w staro|ytno[ci jako zasada translatio studii, oraz  teorii cyklów kultury". Rodi wymienia wielu historyków kultury, którzy opierali si na tych teoriach, chocia| ich prace zbudowane byBy na odmiennych systemach filozoficzno-[wiatopogldowych. S to: Ernest von Lasauk, NikoBaj Danilewski, Leo Frobenius, Oswald Spengler i Arnold Toynbee. Majc [wiadomo[ z jednej strony wymienionych niebezpieczeDstw, z drugiej za[ [wiadomo[ ró|norodnego rozumienia sposobu istnienia kultury i cywilizacji (aspekt ontologiczny), a tak|e ró|nych teorii poznania (aspekt epi-stemologiczny i gnoseologiczny), zobowizani jeste[my wzi pod uwag ich histori i wieloaspektowo[. Wszystkie filozoficzne, historiozoficzne, socjologiczne teorie, dotyczce metodologii badania dziejów, kultury i cywilizacji, posiadaj swoj histori. U ich podBo|a tkwi konkretny sposób formuBowania poj, a nawet wrcz zale| od wielkich wydarzeD historycznych. Podstawami filozoficznych koncepcji dziejów byBy czsto sprzeczne teorie, które nastpne pokolenia filozofów przezwyci|aBy. PowstaBo wiele rozpraw na temat kultury i cywilizacji o profilu epistemologicznym i ontologicznym, opracowaD zagadnieD szczegóBowych i prac syntetycznych, ujmujcych problemy synchronicznie i diachronicznie. Wszystkie one wnosz wkBad w histori dziejów kultury, ka|da stanowi obiekt w historii kultury i tylko nieliczne z nich mo|na nazwa caBkowicie chybionymi. WedBug H.-G. Gadam era14, do narodzin [wiadomo[ci historycznej doprowadziB nowo|ytny rozwój metody hermeneutycznej. Je|eli oczywiste jest, |e hermeneuci protestanccy badali Bibli, a filologowie dzieBa literackie, to powstaje pytanie, jak postpowali historycy, skoro przedmiotem ich badaD s dzieje. Hermeneutyka historyczna (w ramach tzw. romantycznej szkoBy historycznej) badaBa tradycj jako zródBo informacji o przeszBo[ci dla terazniejszo[ci15. Badacze szkoBy historycznej byli niechtni filozofii dziejów ze wzgldu na jej aprioryczno[
WÄ…tki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. SkÅ‚adam siÄ™ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ… gównianego szaleÅ„stwa.