ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
autorytetów opiniotwórczych. Przed przystąpieniem do wykonania mapy należy zapoznać się z treścią niniejszego rozdziału.
Sporządzenie mapy rynku jest decydującym krokiem w procesie segmentacji, toteż należy pracować bez pośpiechu i starannie uzupełniać wszystkie niezbędne szczegóły.
Ilustracje w dalszej części rozdziału objaśniają zawarte w tekście uwagi dotyczące map rynku i dostarczają użytecznych wskazówek do ich konstruowania. Jeśli jednak nasza firma nie działa na rynku o bardzo prostej strukturze,
2. Sporządzenie mapy rynku
61
wówczas będą miały one dla nas wartość pomocy o charakterze poglądowym. Powinniśmy raczej liczyć się z tym, że nasz rynek okaże się zbyt złożony, by dało się go jasno przedstawić w postaci diagramu. Alternatywnym rozwiązaniem jest konstrukcja mapy w postaci tabeli.
Przeczytajmy najpierw cały opis punktu l, posługując się diagramami jako środkami pomocniczymi ukazującymi, w jaki sposób kolejne czynności sporządzania mapy prowadzą do szczegółowego obrazu rynku. Następnie zaś, jeśli uznamy to za stosowne;- będziemy mogli przejść do schematu tabelarycznego i skonstruować mapę naszego rynku w takiej właśnie postaci.
Od czego zacząć?
Warto rozpocząć od naszkicowania różnych ogniw łańcucha dystrybucji i wartości dodanej, który przebiega od naszej firmy oraz jej konkurentów do użytkowników końcowych. Na schemacie wyznaczmy konkretne drogi produktu do rynku; jest to konieczne, nie wszystkie bowiem produkty muszą przechodzić przez wszystkie ogniwa łańcucha. Przykład takiego punktu startowego procedury sporządzania mapy rynku przedstawia ilustracja 2.2.
Dostawcy Dystrybutorzy Detaliści
Użytkownicy końcowi
Ilustracja 2.2. Punkt wyjścia mapy rynku
Uwaga: Proponowana mapa rynku obejmuje cztery elementy: dostawców, dystrybutorów, detali-stów i użytkowników końcowych. Mapa pokazuje, że użytkownicy końcowi zaopatrują się w produkty nie tylko u detalistów, ale także u dystrybutorów i dostawców. Również niektórzy detaliści omijają dystrybutorów i kupują towar bezpośrednio u dostawców.
Ogniwa łańcucha czy transakcje (przedstawione na ilustracji 2.2 w postaci sześcianów) będziemy nazywać węzłami", przy czym kolejne węzły na mapie rynku będziemy rozmieszczać hierarchicznie stopniowo coraz bliżej użytkownika końcowego. Ostatnim węzłem na mapie rynku będzie użytkownik końcowy.
Szkicując mapę, nie musimy zaczynać od dostawcy. Czasami łatwiej zacząć od użytkownika końcowego i kierować się ku dostawcy. Zróbmy to tak, jak będzie nam wygodniej.
62
Część I. Proces segmentacji
Choć na ilustracji 2.2 dostawcy są przedstawieni za pomocą jednego węzła, w przypadku niektórych rynków warto wyodrębnić sprzedawców terenowych zatrudnianych przez nas i naszych konkurentów, przeznaczając dla nich osobny węzeł. Dotyczy to zwłaszcza rynków, na których transakcje można zawierać i za pośrednictwem sprzedawców terenowych, i bezpośrednio" czyli u sprzedawców z własnego zespołu firmy, operującego z jej biur i nie posługującego się sprzedawcami terenowymi. Sytuację tę przedstawia ilustracja 2.3.
Dostawcy
Sprzedawcy Dystrybutorzy terenowi
Detaliści
Użytkownicy końcowi
Ilustracja 2.3. Mapa rynku z wyodrębnioną sprzedażą terenową
Uwaga: Na przedstawionej mapie rynku sprzedawcy z użytkownikami końcowymi nie kontaktują się w ogóle, a z detalistami - tylko w niektórych wypadkach. Natomiast wszyscy dystrybutorzy zawierają transakcje ze sprzedawcami terenowymi.
Węzeł przedstawiający naszą firmę nie zawsze musi zajmować skrajną pozycję na mapie. Gdybyśmy na przykład działali na tym rynku w roli dystrybutora, powinniśmy na mapie uwzględnić również istotny dla dynamiki tego rynku fakt, że część produktów jest zakupywana bezpośrednio u dostawców. Gdyby ta szczególna droga produktu na rynek miała nabierać znaczenia naszym kosztem, istotne byłoby uwzględnienie tego zjawiska i zrozumienie jego przyczyn.
Jest rzeczą bardzo ważną, by mapa rynku przedstawiała cala drogę naszych (oraz konkurencyjnych) produktów czy usług, aż do użytkownika końcowego -nawet jeśli nie sprzedajemy mu bezpośrednio
|
WÄ
tki
|