ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
22). Składniki mienia zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się
majątkiem spółki. Trwały zarząd gruntem po zlikwidowanym zakładzie budżetowym ulega
przekształceniu z mocy prawa w prawo użytkowania wieczystego na rzecz spółki. Ponadto spółka
powstała w trybie art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki
związane z działalnością zlikwidowanego zakładu budżetowego (art. 23).
Gospodarstwem pomocniczym jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem
organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. Co do
zasady, gospodarstwo pomocnicze pokrywa koszty swojej działalności z uzyskiwanych przychodów
własnych. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, nie ma przeszkód, aby gospodarstwo pomoc-
nicze otrzymywało z budżetu dotacje przedmiotowe. Gospodarstwo pomocnicze wpłaca do budżetu
połowę osiągniętego zysku. Sprzedaży usług na rzecz macierzystej jednostki budżetowej
gospodarstwo pomocnicze dokonuje według kosztów własnych. Gospodarstwo pomocnicze tworzy i
likwiduje kierownik jednostki budżetowej, po uprzednim uzyskaniu zgody zarządu jednostki
samorządu terytorialnego.
Środki specjalne są środkami finansowymi, gromadzonymi przez jednostki budżetowe na
wyodrębnionych rachunkach bankowych na podstawie uchwał organów stanowiących jednostek
samorządu terytorialnego. Środki specjalne przeznacza się na cele wskazane w uchwale, na
podstawie której utworzono te środki.
6.2. Komunalny zakład budżetowy
Odrębnie należy potraktować komunalne zakłady budżetowe, które prowadzą gospodarkę
finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych. Instytucja ta
przewidziana została przede wszystkim do prowadzenia działalności o charakterze użyteczności
publicznej. Działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może
być prowadzona w formie zakładu budżetowego.
Do pracowników komunalnych zakładów budżetowych stosuje się przepisy ustawy z 22
marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 21, poz, 124 z późn. zm.), jeżeli przepisy
szczególne nie stanowią inaczej. Dotyczy to na przykład nauczycieli, których podstawy prawne
zatrudnienia reguluje ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 1997 r. nr
56, poz. 357 z późn. zm.). Ta dwoistość regulacji prawnej wprowadza wątpliwe z punktu widzenia
zgodności z zasadą równości, wyrażoną w art. 32 Konstytucji, zróżnicowanie statusu pracowniczego
osób zatrudnionych w komunalnych zakładach budżetowych.
6.3. Spółki z udziałem jednostek samorządu terytorialnego
Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki prawa handlowego, jak i
przystępować do takich spółek. Spółkami tymi są bądź spółki założone przez jednostkę samorządu
terytorialnego, bądź też spółki, do których jednostka ta przystąpiła, co oznacza, że jest ona jednym z
udziałowców (akcjonariuszy) tych spółek, pozostali zaś mogą być zarówno podmiotami sektora
publicznego, jak i sektora prywatnego.
Organ właściwej jednostki samorządu terytorialnego w akcie o utworzeniu państwowej osoby
prawnej rozstrzyga o wyposażeniu tej osoby w nieruchomości. Organ ten, wykonując ustalenia
zawarte w akcie o utworzeniu państwowej osoby prawnej, przenosi na państwową osobę prawną
własność nieruchomości lub oddaje tej osobie nieruchomości gruntowe w użytkowanie wieczyste w
drodze umowy zawartej w formie aktu notarialnego. Nieruchomości, które pozostały po zlikwidowanej
lub sprywatyzowanej samorządowej osobie prawnej, przechodzą z mocy prawa na rzecz jednostki
samorządu terytorialnego i w dniu likwidacji lub w dniu zakończenia prywatyzacji zarząd jednostki
samorządu terytorialnego włącza je protokolarnie odpowiednio do gminnego, powiatowego lub
wojewódzkiego zasobu nieruchomości.
W odniesieniu do spółek z udziałem gminy, w orzecznictwie wyrażono stanowisko, że akcja
(udział) ucieleśnia prawa majątkowe związane z udziałem kapitałowym w spółce; wchodzi ona zatem
w skład mienia gminnego powstałego wskutek rozporządzenia majątkowego, a nie w wyniku
działalności gospodarczej gmin. Objęcie udziału w spółce stanowi nabycie praw majątkowych w
drodze "innej czynności prawnej", o której mowa w art. 44 pkt 5 u.s.g. Udział kapitałowy gminy na
przykład w banku działającym w formie spółki akcyjnej nie jest zatem prowadzeniem działalności
gospodarczej przez gminę (uchwała składu 7 sędziów SN z 14 marca 1995 r., IIICZP 6/95, "Monitor
Prawniczy" 1995, nr 11, s. 341 )
|
WÄ
tki
|