ďťż

Czynności związane z likwidacją zakładu budżetowego wykonuje zarząd jednostki samorządu terytorialnego (art...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
22). Składniki mienia zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki. Trwały zarząd gruntem po zlikwidowanym zakładzie budżetowym ulega przekształceniu z mocy prawa w prawo użytkowania wieczystego na rzecz spółki. Ponadto spółka powstała w trybie art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zlikwidowanego zakładu budżetowego (art. 23). Gospodarstwem pomocniczym jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. Co do zasady, gospodarstwo pomocnicze pokrywa koszty swojej działalności z uzyskiwanych przychodów własnych. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, nie ma przeszkód, aby gospodarstwo pomoc- nicze otrzymywało z budżetu dotacje przedmiotowe. Gospodarstwo pomocnicze wpłaca do budżetu połowę osiągniętego zysku. Sprzedaży usług na rzecz macierzystej jednostki budżetowej gospodarstwo pomocnicze dokonuje według kosztów własnych. Gospodarstwo pomocnicze tworzy i likwiduje kierownik jednostki budżetowej, po uprzednim uzyskaniu zgody zarządu jednostki samorządu terytorialnego. Środki specjalne są środkami finansowymi, gromadzonymi przez jednostki budżetowe na wyodrębnionych rachunkach bankowych na podstawie uchwał organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego. Środki specjalne przeznacza się na cele wskazane w uchwale, na podstawie której utworzono te środki. 6.2. Komunalny zakład budżetowy Odrębnie należy potraktować komunalne zakłady budżetowe, które prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych. Instytucja ta przewidziana została przede wszystkim do prowadzenia działalności o charakterze użyteczności publicznej. Działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie zakładu budżetowego. Do pracowników komunalnych zakładów budżetowych stosuje się przepisy ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 21, poz, 124 z późn. zm.), jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej. Dotyczy to na przykład nauczycieli, których podstawy prawne zatrudnienia reguluje ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 1997 r. nr 56, poz. 357 z późn. zm.). Ta dwoistość regulacji prawnej wprowadza wątpliwe z punktu widzenia zgodności z zasadą równości, wyrażoną w art. 32 Konstytucji, zróżnicowanie statusu pracowniczego osób zatrudnionych w komunalnych zakładach budżetowych. 6.3. Spółki z udziałem jednostek samorządu terytorialnego Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki prawa handlowego, jak i przystępować do takich spółek. Spółkami tymi są bądź spółki założone przez jednostkę samorządu terytorialnego, bądź też spółki, do których jednostka ta przystąpiła, co oznacza, że jest ona jednym z udziałowców (akcjonariuszy) tych spółek, pozostali zaś mogą być zarówno podmiotami sektora publicznego, jak i sektora prywatnego. Organ właściwej jednostki samorządu terytorialnego w akcie o utworzeniu państwowej osoby prawnej rozstrzyga o wyposażeniu tej osoby w nieruchomości. Organ ten, wykonując ustalenia zawarte w akcie o utworzeniu państwowej osoby prawnej, przenosi na państwową osobę prawną własność nieruchomości lub oddaje tej osobie nieruchomości gruntowe w użytkowanie wieczyste w drodze umowy zawartej w formie aktu notarialnego. Nieruchomości, które pozostały po zlikwidowanej lub sprywatyzowanej samorządowej osobie prawnej, przechodzą z mocy prawa na rzecz jednostki samorządu terytorialnego i w dniu likwidacji lub w dniu zakończenia prywatyzacji zarząd jednostki samorządu terytorialnego włącza je protokolarnie odpowiednio do gminnego, powiatowego lub wojewódzkiego zasobu nieruchomości. W odniesieniu do spółek z udziałem gminy, w orzecznictwie wyrażono stanowisko, że akcja (udział) ucieleśnia prawa majątkowe związane z udziałem kapitałowym w spółce; wchodzi ona zatem w skład mienia gminnego powstałego wskutek rozporządzenia majątkowego, a nie w wyniku działalności gospodarczej gmin. Objęcie udziału w spółce stanowi nabycie praw majątkowych w drodze "innej czynności prawnej", o której mowa w art. 44 pkt 5 u.s.g. Udział kapitałowy gminy na przykład w banku działającym w formie spółki akcyjnej nie jest zatem prowadzeniem działalności gospodarczej przez gminę (uchwała składu 7 sędziów SN z 14 marca 1995 r., IIICZP 6/95, "Monitor Prawniczy" 1995, nr 11, s. 341 )
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gĂłwnianego szaleństwa.