ďťż

7 ( ganem podległym Radzie Narodowej jest Izba Obrachunkowa, której przewi niczącego i wiceprzewodniczących powołuje na 12-letnią kadencję...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Izba jest ganem kontroli wobec administracji publicznej i przedsiębiorstw państwowy głównie w zakresie finansowym.8 Rada Narodowa powołuje także trzech członków Adwokatury Ludowej m letnią kadencję, bez prawa reelekcji. Adwokatura jest kolegialnym urzędem ombi smana, która bada nieprawidłowe funkcjonowanie organów administracji fec rainej. l Mandat parlamentarzysty nie może być łączony z funkcją prezydenta, prą wodniczącego i wiceprzewodniczących Izby Obrachunkowej, członkostw' w Sądzie Konstytucyjnym i Administracyjnym. W praktyce deputowani sprawują również funkcji ministrów ani sekretarzy stanu.9 Prezydent - wybierany jest w wyborach powszechnych na 6 lat z prawem jel nej reelekcji. W I turze kandydat jest wybierany bezwzględną większością głj sów, w II turze - spośród dwóch kandydatów z największą liczbą głosów z 11 ry, zwykłą większością. Udział w wyborach prezydenckich obowiązkowy jest w trzech landach: K ryntii, Tyrolu i w Vorarlbergu. Wszystkie akty prawne prezydenta - jeśli koi stytucja nie przewiduje inaczej - są wydawane na wniosek rady ministrów lv upoważnionego ministra i muszą być kontrasygnowane przez kanclerza lub 01 powiedniego ministra. Konstytucja przyznaje prezydentowi prawo przekazani określonych uprawnień na rzecz rządu lub ministrów. Prezydent może przeki zać właściwemu ministrowi przysługujące mu prawo mianowania urzędnikó' federalnych określonych kategorii, oraz może upoważnić radę ministrów lub oc powiedniego ministra do zawarcia niektórych rodzajów umów międzynarodowyd (umowy te nie wymagają zgody Rady Narodowej). Prezydent ponosi odpowiedzialność polityczną i może zostać usunięty z urzęd w drodze referendum ludowego. Rada Narodowa większością 2/3 głosów prz obecności ponad połowy członków izby przyjmuje uchwałę o zwołaniu Zgromi dzenia Federalnego, które podejmuje uchwałę o przeprowadzeniu referendun Odrzucenie w referendum wniosku o usunięcie prezydenta uznaje się za nowi 7 j.w, s. 26-27. 8 j.w, s. 39. 9 j.w, s. 26. 36 yity czas sprawowania urzędu przez prezydenta nie może przekroczyć 12 lat Istnieje też możliwość wszczęcia procedury pociągnięcia do odpowiedzialne 2 ici konstytucyjnej prezydenta przed Sądem Konstytucyjnym za naruszenie koi l; itytucji lub innych norm prawnych. Prawo inicjatywy w tej sprawie może zgt( ^ ,ić każda z izb, następnie na podstawie uchwały jednej z izb, kanclerz zwołu v usiedzenie Zgromadzenia Federalnego, które przyjmuje oskarżenie wobec pn ;ydenta większością 2/3 głosów w obecności ponad połowy członków każdi 0 s izb. W wypadku usunięcia prezydenta, wszystkie jego funkcje przechodzą n ( sanclerza, kiory bezzwłocznie (jako szef rządu) zarządza nowe wybory na urzą ( rezydenta.10 Rząd - składa się z kanclerza federalnego, wicekanclerza i ministrów. Pręż; dent powołuje kanclerza, a na jego wniosek powołuje i odwołuje pozostałych min strów. Nowo wybrany kanclerz po powołaniu wygłasza w parlamencie expos' a zgodnie z praktyką polityczną parlament decyduje o udzieleniu votum zaufi nią. Rząd federalny lub minister ustępują, jeżeli Rada Narodowa nie wyrazi ii zaufania (uchwała o zaufanie jest przyjmowana zwykłą większością głosów prz obecności ponad połowy członków Rady Narodowej). Dymisjonowanie poszczi gólnych członków rządu przez prezydenta, następuje na wniosek kanclerza i 2 jego kontrasygnatą. Rada Narodowa ma prawo uchwalenia votum nieufnoś poszczególnym ministrom lub rządowi na żądanie 1/5 deputowanych. Wniosę jest głosowany następnego dnia od złożenia wniosku lub odroczony do inne^ terminu decyzją Rady Narodowej. Uchwalenie votum nieufności następuje zw: kła większością głosów przy obecności ponad połowy deputowanych izby.11 Kanclerz posiada kompetencje w zakresie spraw dotyczących ogólnej polit; ki rządowej, łącznie z koordynacją działań całej administracji federalnej. Zadi nią koordynacyjne kanclerza to: l) przygotowanie ogólnej polityki rządu; 2) di żenię do zachowania jednolitości działań rządu; 3) dążenie do zapewnieni współpracy między federacją a poszczególnymi krajami. Kanclerz nie ma praw wydawania wytycznych ministrom. Kanclerz stoi na czele urzędu kanclerskii go, a wicekanclerz jest jego zastępcą a oprócz tego pełni także funkcję kierov nika jednego z resortów. Sąd Konstytucyjny - składa się z prezesa, wiceprezesa, 12 sędziów i 6 zastę] ców sprawujących swe funkcje do ukończenia 70 roku życia. Sędziów powołu. prezydent na wniosek: l) rządu (prezesa, wiceprezesa, 6 sędziów i 3 zastępców 2) Rady Narodowej (3 sędziów, 2 zastępców)^) Rady Związkowej (3 sędzio^ l zastępca). Sąd posiada następujące kompetencje, m.in. bada: l) zgodnos umów międzynarodowych z prawem; 2) zgodność ustaw z konstytucją i aktó 0 j.w., s. 34-36. 1 j.w, s. 39. 37 przedstawicielskich wszystkich poziomów federacji, rozstrzyga o utracie manda- tu przez członka organu przedstawicielskiego i rozpatruje protesty wyborcze. Sąd rozstrzyga spory kompetencyjne między: l) sądami a organami administra- cji państwowej i pomiędzy sądami; 2) krajami związkowymi lub krajami a fede- racją. Orzeka w sprawach roszczeń prawno-majątkowych w stosunku do fede- racji, krajów związkowych, okręgów i gmin.12 Prawo wszczęcia postępowania posiadają: rząd związkowy i rządy krajowe (przemiennie), 1/3 deputowanych Rady Narodowej lub osoba fizyczna, której prawa zostały bezpośrednio naruszo- ne w wyniku sprzeczności aktu z wyższą normą prawną. Zmiana Konstytucji: prawo przedłożenia zmiany przysługuje tym samym podmiotom jak w przypadku ustaw zwykłych. Poprawka przechodzi postępowanie legislacyjne jak zwykła ustawa. Jest uchwalana większością 2/3 głosów w obec- ności ponad potowy deputowanych Rady Narodowej. Tylko częściowe zmiany do konstytucji mogą zostać poddane pod referendum fakultatywne na wniosek 1/3 deputowanych Rady Narodowej lub całej Rady Związkowej. W przypadku przy- jęcia ustawy konstytucyjnej dotyczącej ograniczenia władzy ustawodawczej kra- jów związkowych, Rada Związkowa posiada prawo wyrażenia zgody na taką usta- wę większością 2/3 głosów w obecności ponad potowy członków izby. Przy całkowitej rewizji prawo przedłożenia projektu przysługuje 1/3 deputowanych Rady Naro- dowej lub całej Radzie Związkowej. Projekt ustawy jest uchwalany przez obie izby większością 2/3 głosów przy obecności ponad połowy członków izb i podda- wany pod referendum obligatoryjne. Projekt zostaje przyjęty, jeśli ponad połowa głosujących opowie się za projektem. LITERATURA: Constitutions of the countries of the worid, New York 1992
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gĂłwnianego szaleństwa.