ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
Dowiedziawszy
się, że owa kartka papieru to telegram z wia-
domością o dużej wygranej, stwierdza, że
trzeba będzie to uczcić, że oznacza to koniec
kłopotów finansowych i że warto jeszcze raz
podjąć to samo ryzyko (kod abstrakcyjny).
Pomijając trafność ekologiczną tego dru-
giego przykładu (ludzie cieszą się nie tylko
z niespodziewanego przypływu gotówki),
wskażemy na różnice między obiema sytu-
acjami w odniesieniu do trzech wyróżnionych
przez nas kodów:
(1) Kod obrazowy. U dziecka bodziec urucha-
miający kodowanie obrazowe jest bodź-
cem o znaczeniu zaprogramowanym bio-
logicznie, natomiast w wypadku osoby
dorosłej do owego znaczenia biologicz-
nego dołącza się znaczenie oparte na
uczeniu się, czyli znaczenie społeczne
(papier sam przez się nie jest niczym
radosnym).
(2) Kod werbalny. U dziecka mamy do czy-
nienia z prostym przyporządkowaniem
nazwy stanowi, którego aktualnie do-
świadcza. U człowieka dorosłego nie jest
to tylko proste określenie jego aktual-
nego stanu, ale występuje tu także od-
wołanie się do tego, co było przedtem,
i do zmiany, jaka się w danym momencie
dokonuje.
(3) Kod abstrakcyjny. Potoczna teoria rado-
ści dziecka jest bardzo prosta - coś (nie
wiadomo, co) spowodowało, że matka się
cieszy; dziecku radość się udziela i chce
ono ją podtrzymać, ale dokładnie nie wie,
jak to zrobić. Natomiast teoria potoczna
radości u osoby dorosłej przedstawia się
nieco inaczej. Szczęśliwy traf sprawił, że
matka wygrała dużą sumę. Może się to
przyczynić do naprawienia z nią relacji.
Trzeba wykonać pewne (zrytualizowane)
działania związane z naszym obecnym
stanem, a jednocześnie powtórzyć próbę
uzyskania analogicznego wyniku w przy-
szłości.
Powierzchowna analiza wskazuje, że w obu
wypadkach mamy do czynienia z innymi tre-
ściowymi reprezentacjami tej samej emocji.
Wprawdzie w obu angażowane były trzy ro-
422
EMOCJE I MOTYWACJE
dzaje kodów oraz podobne procesy rekodo-
wania, jednak informacje zapisane w tych ko-
dach oraz operacje rekodowania miały inny
charakter. Informacje uwalniały się od wy-
łącznego znaczenia biologicznego i uwzględ-
niały znaczenie społeczne. Podstawa analizy
w obu sytuacjach jest odmienna - raz jest to
jeden lub kilka bodźców, innym razem jest
to cały kontekst sytuacyjny. Kontekst ten
nie ogranicza się do aktualnej sytuacji, lecz
obejmuje także to, co ją poprzedzało. Wresz-
cie odmienne są potoczne teorie emocji. Raz
jest to prosta teoria typu S-R (określony bo-
dziec wywołuje pewną reakcję emocjonalną;
powtórzenie tego bodźca wywoła tę reakcję
powtórnie), natomiast za drugim razem jest
to teoria w większym stopniu abstrakcyjna,
ponieważ mówi o współdeterminowaniu ak-
tualnego stanu emocjonalnego przez aktualne
bodźce i przeszłe stany emocjonalne. Teo-
ria ta zawiera także specyficzne twierdze-
nia, dotyczące zalecanego sposobu reagowa-
nia na sytuację emocjonalną (Heise i Calhan,
1995).
Czy oparta na procesach rekodowania re-
prezentacja emocji u człowieka dorosłego jest
prostym przedłużeniem analogicznej repre-
zentacji u dziecka? Czy procesy rekodowania
występujące u dziecka i u człowieka doro-
słego prowadzą do powstania tych samych
struktur treściowych?
W naszej opinii rozwój reprezentacji emo-
cji nie ma charakteru liniowego. Reprezen-
tacja emocji pojawiająca się u człowieka do-
rosłego nie jest prostym przedłużeniem re-
prezentacji dziecka, ale istota jej rozwoju po-
lega na tym, że przechodzi ona szereg zmian
o charakterze jakościowym. Odwołując się
do zaproponowanej przez nas ilustracji gra-
ficznej, możemy powiedzieć, że na trójką-
cie podstawowym" nadbudowują się kolejne
trójkąty, zawierające coraz bardziej dojrzałe
formy reprezentacji. Ilustruje to graficznie
rycina 28-6.
Rozwój reprezentacji emocji
W obrębie jednej fazy rozwojowej następują przejścia między kodami, analogicznie, jak to przedstawiono na rycinie
28-5. Osiągnięcie kolejnej fazy rozwojowej sprawia, że jednostka przechodzi do trójkąta" położonego nad trójkątem
podstawowym, procesy rekodowania ulegają przyspieszeniu.
RYCINA 28-6
TEORIE EMOCJI
423
W miarę jak przechodzimy do reprezenta-
cji znajdujących się nad reprezentacją bazalną,
odległości między krawędziami ostrosłupa
mogą ulegać zmniejszeniu. Używając języka
psychologicznego, możemy powiedzieć, że
procesy rekodowania stają się coraz łatwiej-
sze. Wynika to stąd, że w poszczególnych
typach kodów zarejestrowane zostają coraz
większe ilości informacji. Umożliwiają one
znajdowanie bogatszych, alternatywnych po-
łączeń między poszczególnymi typami kodów.
W wypadku większości ludzi przedsta-
wiona ilustracja (zob. ryc. 28-6) jest adekwat-
nym obrazem zachodzących u nich zmian roz-
wojowych w reprezentacji emocji. U nielicz-
nych proces ten trwa dłużej. Ludzie ci potrafią
osiągnąć stan, w którym kody obrazowe, wer-
balne i abstrakcyjne łączą się w jedno. Czło-
wiek znajduje się wówczas w szczególnym
stanie psychicznym, dostrzega cechy i zjawi-
ska, których inni nie widzą, ma poczucie łącz-
ności z całym kosmosem, a równocześnie wy-
pełnia go niepowtarzalny stan emocjonalny.
Jak łatwo zauważyć, jest to stan typu peak
experience (Maslow, 1986) czy - w terminolo-
gii Csikszentmihalyia (1990, 1998) - uskrzy-
dlenie albo przepływ (flow). Zdolność osią-
gnięcia stanu uskrzydlenia jest szczytem inte-
ligencji emocjonalnej; uskrzydlenie jest chyba
najdoskonalszą postacią okiełznania emocji
i zaprzęgnięcia ich w służbę osiągnięć w pracy
i nauce" (Goleman, 1997, s. 151). Osiągnię-
cie takiego stanu zdarza się rzadko, a wielu
ludzi w ogóle nie jest w stanie się do niego
przybliżyć.
Czynniki warunkujące przechodzenie od
bazalnej reprezentacji emocji do coraz wyż-
szych jej poziomów tworzą dwie grupy: pierw-
szą stanowią czynniki związane z rozwo-
jem poznawczym, drugą natomiast - czynniki
związane z motywacją jednostki. Do pierw-
szej grupy należą między innymi coraz to
większe zdolności pamięciowe, coraz lepsze
zdolności do gospodarowania zasobami uwagi
oraz zdolność do myślenia abstrakcyjnego.
Dzięki zdolnościom pamięciowym jednostka
gromadzi bogatsze doświadczenia, rejestro-
wane w rozmaitych kodach. Doświadczenia
te umożliwiają stworzenie bardziej złożonej
sieci skojarzeniowej
|
WÄ
tki
|