ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
Wszelako niektórzy ludzie wybierają takie działanie nie tylko ze względu na sławę, ale i wtedy, kiedy nie mają zamiaru stać się sławni. Lecz wielu miano polityka przypada niesłusznie, ponieważ nie są politykami naprawdę, albowiem polityk dokonuje czynów pięknych ze względu na
11 Mityczny król Asyrii, którego bogactwo było przysłowiowe (por. EN 1095 b 22).
12 Sybaris grecka kolonia w południowej Italii. O Smindyri-desie Herodot (VI, 127) powiada, że był to mąż wyróżniający się największym zbytkiem".
nie same, natomiast wielu bierze się do tego rodzaju życia dla majątku i z powodu chciwości.
A więc z tego, co powiedzieliśmy, wynika jasno, że wszyscy szczęście odnoszą do trzech form życia: politycznego, filozoficznego i oddanego rozkoszy. Spośród nich zaś, czym są przyjemności cielesne i zmysłowe, jak powstają i z czego się składają, nie jest trudno dostrzec, tak, iż nie ma co badać, jakie one są, tylko raczej pytać, czy wiodą w jakiś sposób do szczęścia, czy nie, i w jaki sposób one wiodą. A także jeżeli zachodzi konieczność powiązania życia szczęśliwego z jakimiś przyjemnościami, czy powinno się je z nimi związać, czy też musimy w jakiś inny sposób z nich korzystać, podczas gdy przyjemności, dzięki którym słusznie się uważa, że człowiek szczęśliwy żyje przyjemnie, a nie tylko uwolniony od przykrości, są odmienne. Ale nad tymi sprawami później13 powinniśmy się zastanowić. Najpierw zajmijmy się doskonałością i rozsądkiem, czym każde z nich jest z natury i czy są one częścią dobrego życia, czy to one same, czy działanie przez nie spowodowane, skoro zakłada się, że mają związek ze szczęściem, chociaż nie wszyscy I2i6b są
|
WÄ
tki
|