ďťż

W jaki sposób organizujemy i użytkujemy informacje dotyczące otaczającego nas świata i naszego doświadczenia? 3...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Czy komputer ma Ja? Jeśli nie, to w jaki sposób model oparty na metaforze komputerowej może posłużyć do interpretacji Ja? 4. W jakim stopniu trudności psychologiczne są spowodowane przez irracjonal- ne, pełne wątpliwości myśli i procesy poznawcze? Czy funkcjonowanie psy- chologiczne może być poprawione poprzez procedury mające na celu skory- gowanie irracjonalnych myśli i polepszenie sposobów przetwarzania informa- cji? Czy można nas „przeprogramować" tak, abyśmy myśleli w sposób bar- dziej zdrowy? Teorie osobowości często są łączone z modelami ludzkiej natury. Weźmy dwa wcześniej omówione przykłady: w teorii psychoanalitycznej zawarty jest model osoby jako hydraulicznego systemu energetycznego, w teorii konstruktów osobistych - model osoby jako naukowca. Od lat 60. XX wie- ku byliśmy świadkami rewolucji w psychologii - rewolucji poznawczej (Ro- bins, Gosling, Craik, 1999). Tej rewolucji w psychologii towarzyszyła rów- na jej rewolucja technologiczna w przemyśle. Rewolucja technologiczna została zdominowana przez komputery i przetwarzanie informacji. Rewo- lucja poznawcza doprowadziła do stworzenia modelu osoby jako złożone- Struktury poznawcze 531 go i wyrafinowanego - chociaż podatnego na błąd - systemu przetwarzają- cego informacje. Podobnie jak wszystkie tego rodzaju modele, i ten nie może być brany dosłownie. Żaden psycholog nie uważałby, że ludzie są tacy sami jak kom- putery, bądź że komputery mogą teraz wykonywać każdą operację myślo- wą, którą wykonuje człowiek. Tego rodzaju modele są jednak traktowane jako użyteczne w konceptualizacji tego, jak ludzie myślą, oraz w określe- niu, które problemy są warte zbadania. Liczni psychologowie rozpoczęli zatem sondować sposoby ludzkiego myślenia, które są rzeczywiście podob- ne do funkcjonowania komputerów. Komputery to urządzenia przetwarza- jące informacje, w których informacja jest przyjmowana lub kodowana, przechowywana lub zapamiętywana i wydobywana, kiedy jest potrzebna. Kluczowe terminy tutaj to kodowanie, pamięć i wydobywanie. Poznawczy psychologowie osobowości zainteresowani są sposobem, w jaki ludzie ko- dują, przechowują i wydobywają informacje. STRUKTURY POZNAWCZE Jakie są odpowiednie elementy strukturalne z punktu widzenia kompute- rowego modelu osobowości? To znaczy, jakie są poznawcze elementy oso- bowości? W jaki sposób organizujemy i użytkujemy informacje, aby nadać sens światu? Jakie kategorie tworzymy, aby klasyfikować przedmioty i lu- dzi? W jaki sposób dokonujemy przyczynowego wyjaśnienia zdarzeń? Jak to się dzieje, że niektóre z tych kategorii i wyjaśnień przyczynowych cza- sem pomagają nam funkcjonować efektywnie, a czasem są źródłem kłopo- tów? KATEGORIE W naszym codziennym życiu jesteśmy wystawieni na działanie ogromnej ilości informacji, związanych zarówno z zewnętrzną stymulacją środowi- ska, jak i wewnętrznymi myślami i uczuciami. Jak możemy funkcjonować efektywnie, kiedy jesteśmy nieustannie „atakowani" przez tak ogromną ilość informacji? Musimy znaleźć sposób na uproszczenie tego świata, aby sku- tecznie funkcjonować. Istnieją dwa sposoby, aby to zrobić. Po pierwsze, mo- żemy wybiórczo zwracać uwagę na pewne informacje. Koncentrując się na zadaniu, zwracamy uwagę na informacje odnoszące się do zadania, a od- siewamy wszystkie inne, dotyczące tego, co się wokół nas dzieje. W sytu- acji, gdy nie jesteśmy w stanie odrzucić takich zewnętrznych informacji, nasza zdolność do koncentracji i wykonanie zadania są upośledzone - fakt 532 ROZDZIAŁ 15 POZNAWCZO-INFORMACYJNE UJĘCIE OSOBOWOŚCI znany większości studentów. Inną formą upraszczania jest tworzenie kate- gorii pozwalających na potraktowanie wielu pojedynczych informacji jako podobnych, jeśli nie identycznych. Dzięki temu nie musimy traktować każ- dej pojedynczej informacji jako całkowicie nowej i zastanawiać się nad tym, co z każdą z nich zrobić. Dzięki potraktowaniu każdej informacji jako przy- należącej do jakiejś kategorii, możemy zareagować natychmiast w sposób ustalony wcześniej dla innych informacji przynależących do tej kategorii. Nie traktujemy każdego drzewa jako niepowtarzalnego, lecz identyfikuje- my je jako przynależące do danej kategorii i zgodnie z tym reagujemy
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gĂłwnianego szaleństwa.