ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
Obok klasycznych procedur jednostronnych, prowadzonych z administrację kraju importera, w porozumieniu przewidziano również możliwość ;powania wielostronnego.
W przypadku postępowania wielostronnego każdy kraj może wystąpić z prośbą msultacje z krajem podejrzewanym o stosowanie zakazanych subwencji. Jeżeli ultacje nie przyniosą efektów w ciągu 30 dni, kraj skarżący może skierować sprawę do nu Rozstrzygania Sporów (ORS). Ten ostatni powinien powołać odpowiednią grupę ;rtów, która w ciągu 90 dni musi orzec, czy stosowane środki są subsydiami lanymi. Jeżeli tak, to powinny być wyeliminowane w ciągu 90 dni. Gdyby tak się nie , ORS może upoważnić stronę skarżącą do podjęcia odpowiednich środków Iczych. Taka sama procedura jest używana w przypadku subsydiów podlegających :jom, ale wtedy kraj skarżący musi przedstawić dowody na wystąpienie szkody, :zenie korzyści lub poważne zagrożenie swych interesów. Natomiast w przypadku encji zielonych, jeżeli wystąpią skutki niekorzystne dla importera, Komitet ds. fdiów WTO może, po zbadaniu sprawy, zlecić odpowiednią modyfikację kwes-wanego instrumentu lub programu.
)prócz tego, kraje importujące, dotknięte subwencjami mogą stosować tradycyjne dury jednostronne, zmierzające do zastosowania środków zaradczych (ceł wyrównaw-i). Wówczas należy przestrzegać reguł i pozostawać w zgodzie z definicjami zawartymi "ozumieniu. Wszczęcie postępowania jest zatem możliwe, jeżeli we wniosku przed-
Samoloty cywilne nie były objęte art. 6.la (automatyczne zaliczenie subwencji powyżej 5% wartości :ji, jako stwarzających poważne zagrożenie) oraz art. 8.2a (programy badawcze nie podlegające sankcjom').
Wsparcie prac badawczych jest bardziej efektywne (por. symulacje dotyczące wytwarzania płaskich rów) niż bezpośrednie subwencje produkcyjne.
Chodzi tu o subwencje przeznaczane na rozwój regionów zacofanych (kryteria łatwe do spełnienia) nę środowiska naturalnego.
276
a) subsydium,
b) szkody,
c) związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy subsydium a szkodą.
W celu zmniejszenia dowolności postępowania zdefiniowano najważniejsze pojęcia. Zasady są bardzo podobne jak w porozumieniu w sprawie postępowań ochronnych (rozdział VI) i antydumpingu (por. dalej). I tak, procedura może być wszczęta, jeżeli krajowi producenci, popierający wniosek, wytwarzają ponad połowę produkcji towaru podobnego47. Informacja na temat postępowania musi być podana do publicznej wiadomości. Wielkość subwencji musi być wyższa niż 1% wartości towaru (zasada de minimis), a poziom cła wyrównawczego nie może przekraczać jednostkowej wartości subwencji, poza tym określono, jakie wielkości winny być brane pod uwagę przy analizie szkody przemysłu krajowego. Chodzi tu o zmiany poziomu produkcji, sprzedaży i zapasów, udziału w rynku krajowych producentów, zmiany wielkości płac i zatrudnienia oraz sytuację finansową przedsiębiorstw.
Należy dodać, że postępowanie może być przerwane, jeżeli eksporterzy podejmą minimalne zobowiązania cenowe, zaakceptowane następnie przez kraj importera. Zobowiązania takie winny zagwarantować, że ceny nie spadną (wskutek subwencji) poniżej uzgodnionego poziomu. W trakcie postępowania, po wstępnym ustaleniu szkody, mogą być nałożone tymczasowe cła na okres czterech miesięcy. Natomiast cła ostateczne mogą być stosowane w sposób niedyskryminacyjny w okresie nie przekraczającym pięciu lat. Potem winny być automatycznie zawieszone (sunset dause)A%. Oczywiście, jeżeli eksporter kwestionuje rzetelność postępowania lub wysokość nałożonego cla wyrównawczego, to może skierować sprawę do ORS i poddać się normalnej procedurze rozstrzygania sporów.
47 Uwzględnia się tu jedynie fumy zajmujące stanowisko wobec danej sprawy. Z drugiej strony,
postępowanie nie może być rozpoczęte, gdy producenci krajowi reprezentują, mniej niż 25% całości krajowej
lukcji lowaru podobnego
|
WÄ
tki
|