ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
Ci, którzy zostanę, b~ ~1~ czuli się bardzo źle. Będę nieszczęśliwi i slabi. Na świecie będę panom,~!~ roboty o sztucznej inteligencji" (Paweł).
"Piractwo komputerowe rozszerzy się. Na ulicy będzie przemoc, każdy h~ dzie miał broń.. Ludzie będę bali się wychodzić z domów" (Jerzy).
3~Badania przygotowane zostały pod moim kierunkiem na seminarium magisterek ~.,aWyniki badań w pracy magisterskiej: A. Bogacka: Wpływ filmowych scen gr"~ r i okrucieństwa na dzieci. Białystok 1995, Wydział Pedagogiki i Psychologii Filii I i 1i' Również na temat ujemnych przejawów oddziaływania telewizji na dziecko w rn:,~ r magisterskiej: M. Halicka: Przyczyny i przejawy ujemnego oddziaływania telewiz,p n~ dzieci. Praca magisterska. Białystok 1995, Wydział Pedagogiki i Psychologii Filii I i ~~
a3 pierwsze niedokończone opowiadanie: Ludzie dzisiaj bywaj$ często zmartwi, "i. nieszczęśliwi, zapracowani. Napisz, jacy będą oni w roku 2000.
Drugie niedokończone opowiadanie: Marek obudził się rano niewyspany, roz~lm,a piony i stwierdził, że przyczyną złego samopoczucia był sen, który przyśnił mu sig; takiego przyśniło się Markowi?
223
"Ludzie będę bali się wychodzić na ulicę, żeby nie być zabitym. Będę bali o swoje dzieci, żeby ktoś je nie pobil, wszyscy będę mieli bron" Maciej).
"Swiat będzie pelen przemocy. Nikt nie będzie czul się bezpiecznie w moim domu. Broń będzie można kupić na każdej ulicy" (Luiza).
"Będę panowaly gangi. Każdy będzie musial im się podporxgdkować, inaczej zostanie zabity" (Mariusz).
Dzieci, dla których świat roku 2000 jawi sig jako bardzo okrutny, ycony agresja przestępczości, ogl~dały często filmy telewi ,jne, kasety video o tematyce sensacyjno - kryminalnej, wojennej, srrory. W wypowiedziach ich zauważyć można było wpływ takich Cynów, jak: "Mad Max", "Nico", "Terminator", "Robocop". Wi e, świata 2000, jaki rysuje dzieci, jest pesymistyczna, nasycona trucieństwem, przemoc, jest to świat ludzi bezwzględnych, pod ~rządkowujących sobie słabszych.
Filmowe sceny grozy, gwałtu oddziałuje na młodych odbior~w lękotwórczo, mog~ być przyczyną tzw. "złych" snów. Prawie r'łowa badanych dzieci, w swoich opowiadaniach opisujących sen darka", stwierdza, że chłopcu przyśnił się "koszmar" po uprzedD obejrzanym filmie. W tym opisywanym śnie pojawiały się duy, wampiry, upiory, mordercy. Ci~g zdarzeń przedstawianych Zez dzieci przypominał fabułę filmowi typowych dreszczowców, k: "Obcy", "Martwe zło". Oto fragmenty wypowiedzi dzieci:
"Gonil Marka nietoperz, a on uciekal i nagle wpadl do wielkiej, ciemj jamy" (Iza).
"Krwiożerczy wampir skrada się do jego lóżka i jakaś tajemnicza sila pozwala mu wstać i uciekać" (Marta).
"Po obejrzeniu siódmej części x serii "Obcy" prxyśnilo się Markowi, znajduje się na bazie kosmicznej i walczy z Obcym" (Łukasz). "Markowi prxyśnila się wojna. Uciekał on, przewrócił się, bardzo się bo ktoś go goni). Zacxgl glośno krzyczeć i płakać, wtedy przebudzi) Caly byl spocony i zaplakany" (Anna.
Opisane przez dzieci sny dotyczy często wojny. Ilustracji moie fragment opowiadania:
"Marek był w Wietnamie, walczy). Najpierw ułamek od granatu odeV mu rękę. On szedl dalej. Wpadl w pulapkę zastazuiong przez wroga. walce z nim straci) nogę" (Łukasz).
Należy zauważyć, że sporo badanych dzieci (40%) doswiadtzw. "złych" snów, przypominających niektóre sceny z filmów, yKoszmar z Ulicy Widzów", "Martwe zło", "Obcy", "Pluton", Ila ŚIIjig,ICl".
224
Niektórzy mali odbiorcy (25%~ z upodobaniem ogl~da scr~n~, ' morderstw, brutalności, rozlewu krwi, motywując to tym, że: lulna bawić się i odczuwać lęk, podobaj się im tego rodzaju filmy, gr:~ i:~ w nich ulubieni aktorzy, można naśladować różne chwyty, sprs ~ szybkość bohaterów tych filmów. Dzieci cenie poczucie humcn n: szybkość, siłę, zręczność, waleczność, spryt ulubionych postaci I~I mowych, jak Jean Claude van Damme, Arnold Schwarzeneggrn Steven Seagal, Sylwester Stallone. Podobaj się im takie filmy ,j:,l, "Krwawy sport", "Terminator", "Nico", "Rambo".
Z kolei badani rodzice zauważaj u swoich dzieci skłonność ~I~~ naśladowania postaci filmowych. Najczęściej naśladuje one mo~~: gesty, ruchy, mimikę, różne działania. W opinii rodziców dzir ~ i chętnie naśladuje słownictwo postaci ekranowych, ruchy, zwłaszu; :j chwyty karate, sposoby uderzeń, kopania różnych przedmiotów
Analiza otrzymanych wyników sugeruje, że ogl~dane system: tycznie, bardzo często przez dzieci 10-letnie filmy, programy a I~: zujące przemoc, brutalność, okrucieństwo mog~ wywierać ujenms wpływ na małych odbiorców poprzez dostarczenie im wzorów ~~~ chowań aspołecznych, agresywnych.
Badani rodzice wskazuje na przejawy ujemnego oddziaływa n~~ tych scen, dotyczące zakłócenia równowagi emocjonalnej dziecl;;r stany rozdrażnienia, zwiększonej pobudliwości, agresji. Dzieci, kolei, opisując swoje odczucia zwi~zane z ogl~daniem filmów van wierających przemoc, okrucieństwo, wykazały wysoki znajomr~r gatunkowi filmów. Dokładnie i ze szczegółami zapamiętały scena horrorów, filmów wojennych, sensacyjnych. Zwraca uwagę fakt.,
|
WÄ
tki
|