ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
W proces terapeutyczny włączeni są rodzice dziecka i jego środowisko.
Tak szeroko rozumiany program terapeutyczny jest realizowany w Ośrodku dla Dzieci przy Instytucie Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz w Krakowie w ośrodku prowadzonym przez dr Andrzeja Gardzielą.
Koncepcja programu wynika z założenia, że autyzm test formą zachowania obronnego, a wycofywanie z kontaktów społecznych jest wynikiem wcześniejszych, przykrych doświadczeń dziecka i lekiem przed ich podejmowaniem (Kościelska, 1983) .
5.2. Metoda wymuszonego kontaktu - holding therapy*.
Metoda wymuszonego kontaktu (holding Werqgw została opracowana i wprowadzona do terapii przez dr Marthę Welch w Mothering Center w Greenwich - USA.
Swoje doświadczenia z leczenia metodą holdingu dzieci autystycznych opublikowała Welch w książce Tinbergena Dzieci autystyczne (Tinbergen N.
, Tinbergen E.
A.
1983) .
Terapia holding wywodzi się z koncepcji etiologicznych (TmbergenN.
, Tinbergen E.
A.
1972, 1983, Bowlby 1986) i nawiązuje do tych założeń psychoanalitycznych, które proces tworzenia się więzi pomiędzy matką i dzieckiem uważają za podstawowy dla dalszego rozwoju osobniczego (Rank 1949, Mahler 1952, 1983, Despert l 95 D.
Metoda ta opiera się na założeniu, że jedną z podstawowych przyczyn autyzmu jest brak poczucia bezpieczeństwa dziecka w jego relacji z matką.
Pierwszym naturalnym kontaktem noworodka z matką jest jego kontakt fizyczny.
Stanowi on podłoże dla budowania więzi emocjonalnych i społecznych.
Jeżeli związek ten jest niedostatecznie silny lub zaburzony, dziecko wycofuje się z niego.
Matka, nie rozumiejąc zachowania dziecka, czuje się coraz bardziej bezradna wobec niego.
Dziecko postrzega matkę jako osobę słabą, która nie zapewnia mu bezpieczeństwa.
Metoda wymuszonego kontaktu oparta jest na bliskim, fizycznym kontakcie z matką.
Holding u dzieci autystycznych ma charakter kontaktu wymuszonego.
Matka silą pokonuje opór dziecka.
W czasie sesji demonstruje dziecku swą przewagę fizyczną, w której odnajduje ono bezpieczeństwo i wsparcie.
Z kolei matka ma szanse na nawiązanie prawidłowych interakcji z dzieckiem.
Dzieje się to dzięki kilku mechanizmom, które determinują dynamikę seansu.
Matka powraca do fazy najwcześniejszej relacji z dzieckiem poprzez bliski z nim kontakt fizyczny.
Sygnały przekazywane przez dziecko.
* W opisie metody wymuszonego kontaktu posługuję się jej oryginalną nazwą holding.
Polskie tłumaczenie- "wymuszony kontakt" - nie oddaje w pełni treści zawartej w słowie holdmg.
Drugim argumentem za przyjęciem oryginalnej nazwy jest to, że zakorzeniła się ona w polskim piśmiennictwie i w codziennej praktyce.
są dla niej instynktownie wyczuwalne i zrozumiałe.
Jeżeli odpowiedzi matki będą prawidłowe, to jest to pierwszy krok w przełamaniu bariery emocjonalnej wytwarzanej przez dziecko, autystyczne.
W czasie sesji matka otrzymuje od dziecka wiele pozytywnych wzmocnień.
To pomaga jej w przezwyciężaniu oporu przed kontaktem fizycznym z odrzuconym i odrzucającym dzieckiem, utwierdza ją w przeświadczeniu, że istnieje możliwość podjęcia z dzieckiem naturalnego dialogu.
To przeświadczenie uspokaja matkę, daje jej wiarę we własne kompetencje i powoduje, że zachowuje się ona coraz pewniej i naturalniej w relacji z dzieckiem.
W tej szczególnej interakcji z matką, która zachodzi w czasie sesji wymuszonego kontaktu, ujawnia się naturalna potrzeba dziecka dotycząca nawiązywania kontaktów społecznych.
Aby ta interakcja stała się skuteczna, musi być powtarzana i wielokrotnie przepracowywana.
Terapia holdingu ma wiele aspektów terapii rodzinnej.
Jest włączona w rytm życia rodzinnego.
Umożliwia ona otwarcie wielu problemów rodziny, które wiążą się z funkcjonowaniem chorego dziecka.
Udział ojca w sesji i, innych osób z rodziny nie tylko daje matce psychiczne wsparcie-prowadzi też do wzmocnienia więzi emocjonalnych w rodzinie i poczucia współodpowiedzialności za los dziecka.
Martha Welch po swoich bogatych doświadczeniach w pracy z dziećmi autystycznymi, zaburzonymi emocjonalnie i niedostosowanymi społecznie, wypracowała nową koncepcję wykorzystania metody holding.
Tę nową formę holdingu określiła mianem holdmg time - czas trzymania.
Opisała ją w wydanej w VSA w 1988 roku Książce pt.
Hołding time.
Autorka doszła do wniosku, że ta sama technika może być wykorzystana dla dzieci rozwijających się prawidłowo.
Holding tme jest metodą, która pozwala na uzyskanie głębszego przywiązania pomiędzy matką i dzieckiem.
Ale nie tylko.
Jest szczególnym doświadczeniem, jakie przeżywa matka i dziecko.
Silny fizyczny i emocjonalny kontakt dziecka z matką ułatwia ujawnianie najbardziej intymnych uczuć zarówno matki, jak i dziecka.
Dziecko uczy się mówić wprost o tym, co czuło i czuje, w sposób naturalny ujawnia swoje emocje, bez obawy, że zostanie odrzucone bądź nie zrozumiane.
Dynamika sesji holding time przebiega podobnie jak sesji wymuszonego kontaktu.
Różnicę można zaobserwować w tym, że protest dziecka przeciwko fizycznemu kontaktowi z matką ustępuje szybciej aniżeli u dzieci autystycznych.
Holding tme jest również podstawową techniką, która zapobiega narastaniu problemów dziecka i umożliwia rozwiązanie już istniejących.
Udział qjca w sesjach pogłębia bliski, kochający stosunek pomiędzy rodzicami i dzieckiem.
Metoda holding w Europie
Metodę wymuszonego kontaktu przeniosła do Europy lrina Prekop (Prekop 1982, 1984, 19851, stosując tę technikę od 1981 roku w Ośrodku Pediatrycznym w Stuttgarcie: swoje pierwsze doświadczenia opublikowała już w 1982 roku
|
WÄ
tki
|