ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
Pisarze nie stracili pracy, po-
nieważ nauka nie była wówczas
powszechna. Na terenach, gdzie
używano alfabetu, liczba osób
umiejących pisać i czytać wzra-
stała powoli. W VII w. przed Chr.
wielu ludzi miało pieczęcie z wy-
pisanymi nazwiskami, które wcale
nie wymagały od właścicieli umie-
jętności czytania. Pieczęcie zastą-
piły podpisy w postaci krzyżyków
czy innych wzorków.
Pisarze w Asyrćć i Babilonćć oraz
w Egipcie pracowali najczęściej
bardzo starannie. Napisane teksty
wielekroć sprawdzano. Aby upew-
nić się, że tekst przepisano bez-
błędnie, liczono wiersze i porów-
nywano z liczbą wierszy w orygi-
nale, nadto odnotowywano każde
zniszczenie tekstu oryginalnego.
Czasami też drugi pisarz spraw-
dzał całą kopię. Prawdopodobnie
izraelscy pisarze postępowali
w ten sam sposób, kopiując
księgi Starego Testamentu.
Pierwsze pióro: zrobione z kości słu-
żyło do pisania pismem klinowym.
Około 2000 r. przed Chr.
Najwcześniejsze pismo obrazkowe:
na kamieniu z Sumeru, około 3500 r.
przed Chr.
Archeologia
i Stary Testament
Stworzenie i potop
Na całym świecie ludzie opowia-
dają historie o stworzeniu człowie-
ka i świata. W bardzo odległych
od siebie miejscach można spotkać
bardzo podobne koncepcje.
Na przykład zarówno Chińczy-
cy, jak i Hebrajczycy twierdzili,
że człowiek został stworzony
z ziemi lub gliny. Pomiędzy kultu-
rami tych narodów nie ma żadne-
go związku; podobieństwo mogło
powstać naturalnie z obserwacji
procesów śmierci, grzebania zmar-
łych i rozkładu ciała.
Są też historie o wielkiej powo-
dzi, z której ocalało tylko niewie-
lu ludzi. Powodzie niosące ze sobą
ogrom zniszczeń i strat zdarzają
się dość często, jedyną szansą ucie-
czki jest schronienie na najwyższej
górze lub ukrycie się w łodzi. Za-
tem i tutaj nie musi być związku
pomiędzy jedną historią o potopie
a drugą.
Opowieści z BabilonŹŹ
i AsyrŹŹ
W literaturze odkrytej w Babi-
lonŹŹ i AsyrŹŹ znajduje się kilka his-
torŹŹ stworzenia człowieka. Głów-
nym przesłaniem jest to, że czło-
wiek został stworzony, by służyć
bogom, to znaczy zaopatrywać ich
w żywność i wodę poprzez skła-
dane ofiary i opiekować się ich
świątyniami.
Jedna z tych opowieści jest tak
podobna do relacji z Księgi Rodza-
ju, że powszechnie przyjmuje się,
iż oba teksty są ze sobą powiąza-
ne. Mowa o Eposie o Atrachasisie
(patrz: Religia asyryjska i babi-
lońska). Odnalezione kopie,
spisane około 1635 r. przed Chr.,
oraz inne wskazują, że czytano ją
jeszcze tysiąc lat później.
Relacja Atrachasisa o kolejnym
ważnym wydarzeniu w ludzkiej
historŹŹ: potopie, została zapoży-
czona i użyta w Eposie o Gilga-
meszu (patrz: Babilończycy). Była
to pierwsza wersja, którą odna-
leziono, i zwykle ją się cytuje.
Została przetłumaczona z kopŹŹ
napisanych około 650 r. przed
Chr. dla asyryjskiej biblioteki
królewskiej w Niniwie.
Z innych dokumentów dowiadu-
jemy się, że Babilończycy wiedzie-
li o kilku miastach założonych
przed potopem. O każdym z kró-
lów tych miast mówi się, że rzą-
dził przez tysiące lat. Po potopie,
który według Babilończyków był
głównym przełomem w historŹŹ,
okresy panowania poszczególnych
władców stają się krótsze, aż przyj-
mują bardziej normalną długość.
Porównanie z historią
hebrajską
Historia hebrajska, podobnie jak
babilońska, opowiada o tym, jak
Bóg stworzył człowieka z ziemi
i dał mu pod opiekę ogród. Po dzie-
le stworzenia Bóg odpoczął. Ro-
dzaj ludzki zaczął się powiększać,
budował miasta. Patriarchowie
z Księgi Rodzaju żyli równie dłu-
go, jak władcy babilońscy. Metu-
szelach, który żył najdłużej ze
wszystkich, zmarł w wieku 969 lat.
Jednak ludzie obrazili Boga. Aby
ukarać ich niegodziwość, Bóg zesłał
na ziemię potop, z którego ocalał
tylko wierny Noe wraz z rodziną
i zwierzętami, zabranymi do arki.
Gdy deszcze, które przyniosły po-
wódź, przestały padać i łódź osiadła
na wysokiej górze, Noe wypuścił
ptaki. Wnioskując z ich zacho-
wania, że wody potopu opadły,
opuścił arkę i złożył Bogu ofiary.
W historŹŹ babilońskiej istnieje
odpowiednik każdego z tych
wydarzeń, chociaż często akcja,
w której występuje kilku bogów,
jest bardziej skomplikowana.
Zdecydowanie odmiennie interpre-
towany jest jednak cel stworzenia
człowieka.
Księga Rodzaju nie sugeruje, że
Bóg musiał od ludzi otrzymywać
pożywienie: stworzył mężczyznę
i kobietę, by Mu towarzyszyli.
W obu historiach zadaniem człowie-
ka jest uprawa ziemi. Ale według
Księgi Rodzaju praca przed
"upadkiem" nie była wysiłkiem.
W tekstach babilońskich nie ma
w ogóle upadku. Nie wiemy, co
kryje się za długim panowaniem
i niezwykle sędziwym wiekiem,
jakim historie te obdarzają
pierwszych ludzi. Uderzające jest,
że obie te cechy pojawiają się
w każdym z tekstów w tym samym
punkcie historŹŹ człowieka. Najwi-
doczniej długie życie miało spe-
cjalne znaczenie dla starożytnych.
Powód zesłania potopu jest jas-
ny w obu przypadkach: człowiek
zgrzeszył przeciwko Bogu; rozgnie-
wał bogów
|
WÄ
tki
|