ďťż

Wygrywa ta grupa, która jako pierwsza ułoży układankę, • uczniowie otrzymują kontury państw...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Muszą je złożyć w całość i podpisać każde państwo. Jak widzisz, możliwości wykorzystania układanki jest wiele. Ramy organizacyjne: Potrzebujesz tyle zestawów układanek, ile jest grup. Uczniowie muszą też dysponować miejscem (na stole, na podłodze), aby mogli w zespole ułożyć układankę. Mocne i stabe strony: Wszyscy uczniowie mogą być zaangażowani. Potrzebna jest nie tylko wiedza, ale również umiejętność logicznego myślenia, poszukiwa- nia informacji, współpracy w grupie. Metoda idealna dla kinestetyków. Dość szybko może powstać bałagan. Jeżeli nie ma wystarczająco dużo miejsca, uczniowie znie- chęcają się do pracy lub tylko jedna osoba bę- dzie wykonywała zadanie. Ważne: Nie wszystko musisz robić sam. Uczniowie bardzo chętnie przygotują Ci materiały. Zadaniem będzie przygotowanie układanki dla innej grupy. Autorefleksja: Metoda została opisana dla potrzeb geografii, ale może mieć zastosowanie na każdej lekcji. Jakie masz propozycje wykorzystania idei układanki na innych lekcjach? -106- WARSZTATY PRZYSZŁOŚCIOWE Metoda służy stosowaniu zdobytej wiedzy w praktyce, skutecznemu porozumiewaniu się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia, przygotowaniu do publicznych wystąpień, efektywnemu współdziałaniu w zespole i pracy w grupie, budowaniu więzi międzyludzkich, podejmowaniu indywidualnych i grupowych decyzji, rozwiązywaniu problemów w twórczy sposób. Cel(e), zastosowanie: Metoda ta może być wykorzystywana w skutecznym rozpoznawaniu i rozwiązywaniu różnorodnych pro- blemów, wypracowaniu celów na przyszłość. Przebieg: 1. Przygotowanie warsztatów: • Przygotowujesz wraz z uczniami salę lekcyjną, krzesła ustawiacie w kręgu. Jeżeli uczniowie nie mają wypracowanych zasad współpracy w czasie stosowania metod aktywizujących, powinieneś o to za- dbać właśnie w tej fazie. • Określasz temat / problem warsztatów. Powinien on być dość obszerny, powinien dotyczyć zaintere- sowań uczniów. Może się wiązać z życiem szkoły (np. Samorząd uczniowski w naszej szkole). • Uczniowie definiują pojęcie wiążące się z tematem (np. Co to jest samorządność uczniowska?). W tym celu dzielisz ich na cztery grupy: ** I grupa opracowuje prezentację definiowanego pojęcia w formie utworu muzycznego (wcześniej musisz przygotować różne instrumenty, ale mogą też być przedmioty, dające możliwość „zrobie- nia muzyki"), ** II grupa opracowuje kompozycję plastyczną, >? III grupa przygotowuje pantomimę, • Wyniki prac przedstawiane są pozostałym uczniom. 2. Faza krytyki: • Faza ta jest łatwa do realizacji. Uczniowie poddają krytyce „stan aktualny" dotyczący tematu. Nastę- puje tu rozliczenie z przeszłością, określenie lęków i niepokojów związanych z problemem. Zebranie także negatywnych doświadczeń pozwala na odkrycie nowej, konstruktywnej perspektywy. • Uczniowie otrzymują kilka (trzy i więcej) kartek w jednym kolorze, na których zapisują flamastrem krótko i zwięźle swoją krytykę. Właściwie nie powinieneś ograniczać liczby kartek, ale ze względów technicznych (duża klasa albo wiele zgłaszanych problemów), zachodzi konieczność ich ogranicze- nia do dwóch lub trzech. Zastosowanie kartek daje możliwość wypowiedzenia się wszystkim uczniom. Twoim zadaniem jest zachęcanie do formułowania wypowiedzi i pilnowanie, aby przestrzegane były zasady obowiązujące w burzy mózgów, tzn.: *? Nie wolno oceniać i interpretować zapisów! *- Nie wolno ponaglać, każdy musi mieć odpowiednią ilość czasu, aby nazwać nurtującego problemy! *? Każda kartka ma tę samą wartość! • Po zapisaniu wypowiedzi krytycznych, uczniowie po kolei podchodzą do tablicy i przypinają hasła (por. karta pracy nr 1). • Po skończeniu tej pracy uczniowie porządkują wypowiedzi według zarysowujących się kręgów tema- tycznych. Tak pogrupowane wypowiedzi nazywają i zapisują na kartkach w kształcie owalu. • Spośród nazwanych zakresów każdy uczeń, mający do dyspozycji dwa punkty samoprzylepne, doko- nuje wyboru takiego hasła, nad którym chciałby dalej pracować. 3. Faza fantazji: Można tu wyróżnić dwa etapy. Pierwszy z nich to praca w całej grupie, drugi ma miejsce w małych zespo- łach. Uczniowie przeobrażają negatywne obrazy w stwierdzenia pozytywne. Zapraszasz ich w świat fanta- zji, więc wszystko się tu może zdarzyć. Prowadzi to do powstania wielu błyskawicznych idei, alternatyw- nych rozwiązań, obrazów przyszłości. Pozwala na sformułowanie nowych celów. Faza fantazji ma następujący przebieg: uświadamiasz uczniom, że faza ta nie jest zabawą, ale ważną częścią rozwiązania problemu. Następnie tworzysz odpowiedni nastrój, który ułatwi im wejście w świat fantazji. Uczniowie wyobrażają sobie, jak wyglądałby świat bez problemu. Może tu pomóc muzyka, histo- ryjka czy nawet cisza. -107- Teraz prosisz uczniów, żeby opowiedzieli hasłowo, jak wygląda ich idealny świat. Zapisujcie wszystkie wypowiedzi, nie pozwalaj na ich krytykę. Zebrany materiał stanowi podstawę do dalszej pracy, w małych grupach. Uczniowie przygotowują idealną wizję przyszłości w omawianym temacie. Forma prezentacji może być wybrana przez uczniów. Wyniki przedstawiają na forum grupy. 4. Faza urzeczywistnienia • I znów uczniowie powracają do rzeczywistości. Punktem wyjścia będą tu jednak wyniki fazy fantazji. Uczniowie oceniają, czy i w jakim stopniu można cele nazwane w fantazji wprowadzić w życie. Szuka- ją rozwiązań, które są realne i możliwe do wykonania przez nich samych
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gĂłwnianego szaleństwa.