ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
1. Rzadko która kobieta nie lubi tego okresu swojego życia,
kiedy była młodą dziewczyną.
2. Trzeba koniecznie zakręcać gaz, kiedy się na dłużej wy
jeżdża z domu.
3. Niestety, Wacław przejrzał na oczy poniewczasie, a wte
dy było już za późno na ratowanie jego małżeństwa.
4. Nasza firma oferuje nie tylko doskonałej jakości sprzęt,
ale także i fachową obsługę.
5. Tych tragicznych wydarzeń nie mogliśmy przewidzieć
wcześniej, dlatego nikogo nie ostrzegliśmy.
6. Mimo niepłacenia czynszu od kilkunastu miesięcy wielu
lokatorów nadal pozostaje w swoich mieszkaniach.
7. Nie gniewaj się, musiałem skorzystać z Twojej pomocy,
bo ponieważ to zadanie było dla mnie za trudne.
8. Dlaczego sobie tego nie przyswoiłeś? Przecież to najbar
dziej podstawowe zasady naszej pracy.
9. Badania pokazują, że firmy, które weszły na nasz rynek w la
tach 90., dobrze prosperują mimo przejściowych trudności.
10. Sąd okręgowy w Warszawie ma poważny problem - musi
jeszcze w tym tygodniu zakończyć sprawę wielokrotnego
mordercy.
11. Czy mógłbyś podać mi tę kartkę papieru?
12. Takie zjawisko naprawdę rzadko się zdarza - wykorzy
stajmy okazję, że możemy je obserwować.
13. Młodzi, ambitni ekonomiści pną się w górę i bardzo szyb
ko robią karierę.
14. Jeśli chodzi o poruszoną kwestie, to - niestety - musimy
się pogodzić z tym, że czeka nas długi proces przemian
społecznych i gospodarczych.
IV. Co można powiedzieć o pleonastyczności połączeń typu:
psy szczekają, szczekanie psów, ptaki ćwierkają, ćwierkanie
ptaków, broczyć krwią, wykluwać się z jaj, wykluwanie się
z jaj, zaspy śnieżne, zaspy śniegu, wypieki na twarzy? Jak je
można ocenić ze względu na powtórzenie treści? Czy za
wsze da się usunąć redundancję z tych związków?
V. Proszę porównać wyrażenia i zwroty z grupy A z ich
odpowiednikami z grupy B. W której z tych grup wystę
pują połączenia redundantne? Czy redundancja ta jest
czymś uzasadniona?
A. 1. ciężko harować
2. straszna tragedia
3. nadęty bufon
4. zdać pomyślnie
5. dobrze sobie poradziła
6. sroga nagana
7. bardzo fascynujące
8. kolor bluzki dobrze harmonizuje z...
9. poważny problem
B. 1. harować ciężej od kogoś
2. tragedia straszniejsza od innych
3. jeden bufon bardziej nadęty od drugiego
4. zdać pomyślniej od kogoś
5. poradziła sobie lepiej od kogoś
6. nagana sroższa od poprzedniej
7. bardziej fascynujące od czegoś innego
8. kolor lepiej harmonizuje z...
9. problem poważniejszy od innych
C. najbardziej podstawowy; silniej nierozstrzygalny.
Czym się różnią pod względem stopniowalności członów
nadrzędnych i podrzędnych połączenia z grupy A od wy-
103
rażeń z grupy C? Dlaczego wyrażenia z grupy C są niepo- c) możliwości gramatyczno-semantyczne członu podrzędnego:
prawne? - z redundancją usuwalną przez stopniowanie członu pod
rzędnego
VI. Podkreślone połączenia wyrazów proszę przeanalizo- - z redundancją nieusuwalną mimo stopniowania członu
wać według poniższych kryteriów i przyporządkować podrzędnego
w sposób niewykłuczający się (czyli taki, że jedno połączę- - z niestopniowalnym semantycznie członem podrzędnym
nie można zaklasyfikować do odpowiednich grup według d) obecność wyrazu obcego:
co najmniej dwóch kryteriów) do odpowiednich podgrup. zawierające wyraz obcy
Czy według przedstawionych kryteriów da się ocenić każ- niezawierające wyrazu obcego
de połączenie? e) morfologiczne wykładniki redundancji:
- tę samą treść przekazuje jeden człon [wyraz] związku
1. Takich rzeczy nie można wypowiadać na głos. i morfem drugiego
2. Janek był głównym prowodyrem zajścia. tę samą treść przekazują morfemy obu członów [wyra-
3. Mam nadzieję, że końcowy efekt Państwa zadowoli. zów] związku
4. Przecież jego słowa to tylko puste frazesy! - redundancja ma wykładniki leksykalne, a nie morfolo-
5. Muszę napisać trzy wypracowania, posprzątać cały dom, giczne
odebrać brata z przedszkola i jeszcze w dodatku nie mam f) cechy składniowe
czasu na wyjście z koleżankami! człony pełnią różną funkcję składniową
6. Popełniłeś błąd, więc w takim razie muszę wyciągnąć z te- - tę samą funkcję składniową pełnią oba wyrazy
go konsekwencje. tę samą funkcję pełni jeden wyraz i morfem drugiego.
7. Ten chłopiec to rzeczywiście nadęty bufon! PODZIAŁ ZE WZGLĘDU NA ŁĄCZLIWOŚĆ
8. Często stosowaną karą wobec dzieci jest sroga nagana. luźna obu członów
9. Ta wycieczka to była - mimo obaw - wesoła zabawa.
10. W tamtej klasie najbardziej dominują trzy dziewczynki:
Kasia, Ania i Małgosia.
11. Lusia, którą widać na zdjęciu, to kotka o lekko brązowa-
wej sierści.
12. Trzeba się więc przyjrzeć ewolucji zmiany znaczenia wy-
branych leksemów.
13. Pytasz, jak mi poszło? Ogólnie generalizując, to nawet
nieźle.
14. Niestety, zaufałem mu, a on wszedł w tajne konszachty luźna jednego członu, ograniczona - drugiego
z moim największym wrogiem.
15. Jak sądzisz, czy tym kamieniem przebiję na wylot tamtą
tekturową ściankę?
16. Jedno z jego ulubionych powiedzonek to: Czasem tak bywa"
17. A teraz spróbujmy scalić w całość nasze obserwacje.
18. Nowy system ochrony budynków jest bardziej nowocze-
śniejszy niż dotychczasowy.
19. Spróbujmy zestawić ze sobą argumenty za tezą i przeciw
niej.
20. Oprawcy okrutnie zakatowali więźnia na śmierć.
21. Kto jak kto, ale my doskonale rozumiemy się wzajemnie
22. Wiele domowych sprzętów to wygodne samoregulujace ograniczona obu członów
się urządzenia.
23. Masz niewątpliwie rację, ale jednak spróbuj zrozumieć i
mnie!
KRYTERIA:
a) łączliwość:
- luźna obu członów
- luźna jednego członu, ograniczona - drugiego
- ograniczona obu członów
b) frazeologizacja:
- połączenia sfrazeologizowane (czyli te, które są usank-
cjonowanenp
|
WÄ
tki
|