ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
Powodem, dla którego przestraszyłeś się i odszedłeś, było to, że czułeś się
taki cholernie ważny tłumaczył moje wycofanie się. Poczucie ważności czyni
człowieka ociężałym, niezdarnym i próżnym. Aby stać się człowiekiem wiedzy,
trzeba być pogodnym i elastycznym.
W drugiej fazie nauki szczególnym celem don Juana było nauczenie mnie
widzenia". W jego systemie wiedzy istnieje semantyczna różnica pomiędzy
widzeniem" a patrzeniem" jako dwoma różnymi sposobami postrzegania.
Patrzenie" odnosi się do zwykłego sposobu, w jaki jesteśmy przyzwyczajeni
postrzegać świat, podczas gdy widzenie" oznacza bardzo skomplikowany proces,
dzięki któremu człowiek wiedzy rzekomo postrzega istotę" zjawisk.
Aby zawiłości procesu uczenia się były czytelne, wstępne notatki z pracy w
terenie zredagowałem w formie streszczenia długich fragmentów zawierających
pytania i odpowiedzi. Wierzę, że nie umniejszy to znaczenia nauk don Juana. Moim
celem było nadanie notatkom płynności, jaką ma rozmowa, po to by za pomocą
reportażu przekazać czytelnikowi dramatyzm i bezpośredniość konkretnej sytuacji
w terenie. Każdy rozdział opisuje jedną sesję z don Juanem. Z reguły kończył on
je gwałtownie i dlatego dramatyczny ton w zakończeniu poszczególnych rozdziałów
nie jest moim literackim wynalazkiem, ale wynika z tradycji ustnego przekazu don
Juana. Wydaje się, że było to mnemotechniczne narzędzie, które pomagało mi
zapamiętać dramatyzm i wagę każdej lekcji.
Jednakże potrzebne są pewne wyjaśnienia, aby mój reportaż stał się
przekonywający, ponieważ jego klarowność zależy od kilku kluczowych pojęć czy
też elementów, na które chciałbym położyć nacisk. Wybór zaakcentowanych
elementów wynika z mojego zainteresowania naukami społecznymi. Całkiem możliwe,
że ktoś inny, mający inne cele i oczekiwania, wyszczególniłby pojęcia zupełnie
różne od tych, które ja wybrałem.
Podczas drugiego cyklu nauki don Juan przekonywał mnie, że użycie mieszanki do
palenia jest niezbędnym warunkiem wstępnym widzenia". Dlatego musiałem używać
jej tak często, jak tylko się dało.
Tylko dym może dać ci szybkość, której potrzebujesz, by złapać przebłysk tego
ulotnego świata powiedział.
Za pomocą mieszanki psychotropowej wytworzył u mnie serię stanów odmiennej
rzeczywistości. Główną cechą tych stanów była pewnego rodzaju nieodpowiedniość"
w odniesieniu do tego, co wydawał się robić don Juan. To, co postrzegałem w
odmiennych stanach świadomości, było niezrozumiałe i niemożliwe do
zinterpretowania według zwyczajnego sposobu rozumienia świata. Inaczej mówiąc,
nieodpowiedniość pociągała za sobą zakwestionowanie słuszności mojego spojrzenia
na świat.
Don Juan używał owej nieodpowiedniości stanów niezwykłej rzeczywistości do
wprowadzania serii z góry ustalonych, nowych Jednostek znaczeniowych".
Jednostkami znaczeniowymi były wszystkie pojedyncze elementy przynależne wiedzy,
której don Juan usiłował mnie nauczyć. Nazwałem je jednostkami znaczeniowymi,
ponieważ stanowią one podstawowy zbiór danych zmysłowych i ich interpretacji, na
którym budowane są bardziej złożone znaczenia. Jednym z przykładów takiej
jednostki jest sposób, w jaki tłumaczy się fizjologiczny efekt mieszanki
psychotropowej. Powoduje ona odrętwienie i utratę kontroli motorycznej, którą
don Juan tłumaczył jako działanie dymu będącego w tym przypadku
sprzymierzeńcem mające na celu usunięcie ciała praktykującego".
Jednostki znaczeniowe pogrupowałem w taki sposób, że każdy blok tworzy, jak to
nazwałem, sensowną interpretację". Oczywiście, musi istnieć nieskończona liczba
prawdopodobnych sensownych interpretacji odnoszących się do magii, których
powinien nauczyć się czarownik. W życiu codziennym stajemy twarzą w twarz z
nieskończoną liczbą sensownych interpretacji odnoszących się do naszego świata.
Prostym przykładem może być niezamierzona interpretacja struktury, którą zwiemy
pokojem". Jest rzeczą oczywistą, że nauczyliśmy się interpretować ją jako
pokój. Pokój staje się sensowną interpretacją, ponieważ w momencie, kiedy jej
dokonujemy, jesteśmy świadomi, w taki czy inny sposób, wszystkich elementów
wchodzących w jej skład
|
WÄ
tki
|