ďťż

Utwory miały mieć wydźwięk optymistyczny - głosiły kult pracy i rewolucji, dlatego literaturę tego okresu nazywa się też produkcyjną...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Utwo- ry tego typu cechowało uproszczenie i zakłamanie obrazu rzeczywistości, co wynikało z całkowitego podporządkowania ich treści ideologii komunistycz- nej. Przykładami powieści produkcyjnych są: "Przy budowie" Tadeusza Konwic- kiego i "Węgiel" Aleksandra Ścibora-Rylskiego. W latach 1949-1953 literatu- ra była pod bardzo silną presją cenzury. Nie dopuszczano do druku żadnych innych utworów prócz socrealistycznych. W 1953 r. śmierć Stalina zapoczątkowała okres tzw. odwilży (nazwa pocho- dzi od tytułu powieści Ilji Erenburga) - złagodzeniu uległ terror stosowany wobec przeciwników politycznych. Zmieniła się również sytuacja w kulturze. Zaczęły się ukazywać wypowiedzi publicystyczne i utwory literackie odcho- dzące od socrealizmu (np. "Poemat dla dorosłych" A. Ważyka, 1955). Decydu- jące zmiany nastąpiły jednak w 1956 r. W czerwcu 1956 r. w Poznaniu robotnicy wystąpili w obronie swobód polity- cznych i o poprawę warunków ekonomicznych. Ich protest został krwawo stłu- miony, ale na VIII plenum KC PZPR w październiku 1956 r. zmieniono władze partyjne - na stanowisko I sekretarza partii powołano Władysława Gomułkę. Dokonały się zmiany w kulturze. Złagodzona cenzura dopuściła do druku dzie- ła pisarzy emigracyjnych (np. Witolda Gombrowicza, Teodora Parnickiego, Me- lchiora Wańkowicza). Zaczęły się ukazywać, zatrzymywane dotąd przez cenzu- rę, utwory negujące zasady realizmu socjalistycznego (np. surowo oceniające okres stalinowski i wpływ ideologii na życie społeczeństwa oraz rezygnujące z socrealistycznego optymizmu na rzecz obiektywnego przedstawiania rzeczy- wistości). Do tych dzieł zaliczyć można m. in. "Ciemności kryją ziemię" An- drzejewskiego, "Matkę Królów" Brandysa, wiersze Herberta, opowiadania Hłas- ki. Lata sześćdziesiąte w Polsce nazywa się okresem "małej stabilizacji" (na- zwa pochodzi od tytułu dramatu Tadeusza Różewicza "Świadkowie albo nasza mała stabilizacja"). Po zmianach 1956 r. w kulturze nastąpił zastój: ponow- nie nasilone ingerencje cenzury doprowadziły do ograniczeń wydawniczych - ukazywały się bezwartościowe utwory wyrażające nieuzasadnioną aprobatę (po- parcie i zgodę) dla rzeczywistości społecznej i politycznej. Doprowadziło to do kolejnego protestu. W marcu 1968 r. doszło do niepokojów studenckich, które wybuchły wokół zakazu wystawiania "Dziadów" Mickiewicza w reżyserii Dejmka w warszawskim Teatrze Narodowym. Milicja brutalnie tłumiła wiece, przeprowadzała areszto- wania. Te wydarzenia kompromitujące władzę nie doprowadziły do pozytywnych zmian. Dlatego w grudniu 1970 r. doszło do kolejnych protestów. Wystąpili wtedy robotnicy przeciwstawiając się niespodziewanym podwyżkom cen. W Gdań- sku doszło do masakry - wojsko zaatakowało stoczniowców. Podobne zdarzenia miały miejsce w Szczecinie i Elblągu. Spowodowały one odsunięcie od władzy Gomułki, a powołanie na stanowisko I sekretarza - Edwarda Gierka. Literatu- ra tego okresu wyrażała sprzeciw wobec zastanej sytuacji kulturalnej i po- litycznej. Duża część utworów nie była publikowana, gdyż dawała świadectwo niezadowolenia społeczeństwa. Czerwiec 1976 r. to kolejne strajki i zamieszki - w Radomiu, Płocku i Ur- susie. Były one odpowiedzią na projekt poprawek do Konstytucji i projekt podwyżek cen. Tym razem w obronie represjonowanych przez władzę robotników powstał Komitet Obrony Robotników (KOR). Była to organizacja opozycyjna wo- bec władzy, lecz działająca jawnie i legalnie. Do KOR-u należeli ludzie po- wszechnie znani, reprezentujący różne środowiska. W sferze kultury KOR ode- grał ważną rolę, podjął bowiem niezależną działalność wydawniczą. Dzięki KOR-owi od 1976 r. istniał w kraju tzw. drugi obieg literatury (niezależny od państwowej cenzury system wydawnictw nielegalnych). Najważniejsza była Niezależna Oficyna Wydawnicza "NOW-a", dzięki której ukazały się poza cen- zurą dzieła Miłosza, Konwickiego, Gombrowicza, Herlinga-Grudzińskiego, a także wiele utworów literatury światowej. KOR prowadził także działalność oświatową. Dzięki niemu zaczęły się kształtować inne organizacje opozycyjne i samorządowe, co doprowadziło do powstania w 1980 r. Niezależnego Samorzą- dnego Związku Zawodowego "Solidarność" i do porozumień sierpniowych z wła- dzą. Dekret o stanie wojennym z 13 grudnia 1981 r. i wprowadzony terror znalazł odzwierciedlenie w literaturze. Wielu pisarzy, którzy zostali inte- rnowani lub poddani innym represjom, dało świadectwo tym wydarzeniom w utworach z pogranicza literatury pięknej i literatury faktu (o charakterze dokumentalnym), np.: "Kadencja" J. J. Szczepańskiego, "Raport o stanie wo- jennym" M. Nowakowskiego, "Z notatnika stanu wojennego" A. Szczypiorskiego, "Stan po zapaści" J. Bocheńskiego, "Raport z oblężonego miasta" Z. Herber- ta
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gĂłwnianego szaleństwa.