ďťż

Punktem wyjścia wszystkich tych nurtów był pozytywizm filozoficzny (koncepcja prawoznawstwa jako empirycznej nauki społecznej)...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Na szkoły amerykańskie oddziałała również filozofia pragmatyzmu. Nurty te głosiły jednocześnie „antypozytywizm prawniczy" (negacja prawoznawstwa jako formalnej nauki o prawie pozytywnym)6. 5 Zob. J. Bjarup: SkandinavischerRealismus, Freiburg-Munchen 1978. 6 Zob. R. S. Summer: Instrumentalism and American Legał Theory, Ithaca 1982. 196 Z teoretycznych zagadnień socjologii prawa ir Prekursorzy socjologii prawa Najwybitniejsi spośród uczonych, którzy w pierwszej połowie wieku XX przyczynili się do zacieśnienia związków prawoznawstwa z socjologią i odegrali rolę pionierów socjologii prawa, to Ehrlich, Max Weber i Llewellyn. Ehrlich w swym głównym dziele Grundlegung der Soziologie des Rechts (1913)7 zarysował socjologiczną teorię norm prawnych. Według Ehrlicha, „materiał prawny", z jakim mamy do czynienia w społeczeństwie, dzieli się na pierwotną warstwę prawa społecznego, na wtórne prawo prawnicze i centralistyczne prawo państwowe. Prawo społeczne obejmuje kształtujące się samodzielnie, indywidualnie zróżnicowane porządki organizacyjne związków społecznych (rodzina, naród, na wyższym szczeblu rozwoju — stowarzyszenie, Kościół, gmina, związki gospodarcze). Prawo to powstaje bezpośrednio z „faktów prawnych" czterech typów (zwyczaj, panowanie, posiadanie, oświadczenie woli). Ma charakter norm konkretnych, do których istoty nie należy ich słowne wyrażanie. Prawo prawnicze jest tworem prawników występujących w roli organu społeczeństwa. Główną funkcją prawa prawniczego jest przywracanie naruszonego porządku w związkach społecznych przez autorytatywne rozstrzyganie konfliktów. Prawo to stanowi przekształcenie konkretnoindywidualnych norm prawa społecznego w treściowo ujednolicone abstrakcyjno--generalne „zdania prawne". Prawo państwowe jest przymusowym porządkiem organizacyjnym państwa jako nadrzędnego, całościowego związku społecznego. Państwo jako organizacja życia społecznego jest znacznie starsze od prawa. Staje się ono prawodawcą w późnym okresie swego istnienia. Pierwotną formą przepisów prawnych były decyzje sądowe. Ich stopniowe uogólnianie doprowadziło do utrwalenia w przepisach prawnych elementów najistotniejszych. Z czasem regulacje prawne zaczęły być tworzone dla sytuacji, których sądy wcześniej nie rozpatrywały. Zdaniem Ehrlicha, niesłuszny jest pogląd, że całe prawo 7 Zob. M. Rehbinder: Die Begriindung der Rechtssoziologie durch Eugen Ehrlich, Berlin 1986 Miejsce socjologii prawa wśród nauk prawnych 197 tworzone jest przez państwo w wydawanych przez nie kodeksach i ustawach. Znaczna część prawa powstaje bowiem spontanicznie w samym społeczeństwie w formie uporządkowania stosunków własności, związków rodzinnych i małżeńskich, reguł dziedziczenia, zawierania umów itp. Ludzie pozostają więc ze sobą w niezliczonej ilości stosunków prawnych nie mając w ogóle do czynienia z sądami i urzędnikami państwowymi. Aby pewne zachowania i zjawiska mogły zostać objęte przepisami prawa państwowego, muszą się uprzednio pojawić jako problem społeczny wymagający rozwiązania. Między poszczególnymi rodzajami prawa zachodzi współzależność. Materiałem, z którego powstaje prawo prawnicze, są normy prawa społecznego. Każde zdanie prawne, twierdzi Ehrlich, jest wspólnym dziełem społeczeństwa i prawników. Prawo państwowe jest według niego „zalegalizowanym prawem prawniczym" z pewnymi tylko zmianami i uzupełnieniami. Wciąż powstające nowe normy prawa społecznego wpływają na regulacje prawa państwowego. To ostatnie jednak może także przeciwstawić się samorzutnemu rozwojowi prawa społecznego, w czym Ehrlich widzi jego stronę pozytywną. Przyjmując, że przeciwieństwo państwa i społeczeństwa w procesie historycznym ulega osłabieniu, twierdzi, iż takie ingerencje prawa państwowego służą globalnie postępowi społecznemu. Wprowadzając pojęcie żywego prawa Ehrlich rozumie przez nie całość wciąż zmieniającej się rzeczywistości prawnej, w której prawo społeczne jako jej składnik pierwotny ulega przeobrażeniu w reakcji na prawo prawnicze i prawo państwowe. Według Webera, prawo jest porządkiem społecznym, którego obowiązywanie gwarantuje wyspecjalizowany aparat przymusu. Między prawem a innymi porządkami społecznymi („obyczaj", „konwencja") zachodzi dwukierunkowa zależność. Zakres realności porządku prawnego obejmuje tylko normy obowiązujące w sensie socjologicznym, tj. takie, które mają szansę oddziaływania w konkretnych przypadkach. Obowiązywanie socjologiczne może być zatem większe lub Mniejsze, zależnie od stopnia prawdopodobieństwa oddziaływania normy. 198 Z teoretycznych zagadnień socjologii prawa W toku dziejów ludzkości rozwój prawa i proced przechodził — w typologicznym ujęciu Webera — J* etapy
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gĂłwnianego szaleństwa.