ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
albo
Włączenie się do lokalnej sieci komputerowej, połączenie się z
wewnętrznym serwisem
i uzyskanie informacji. Będzie to dostosowane dla każdej
instytucji egzaminującej i musi
być zatwierdzone przez akredytację.
albo
Odpowiedź na pytanie z podstaw obsługi sieci. Jest to pisemne
pytanie dla instytucji,
w których brak jest dostępu do sieci komputerowej.
Ocena
Egzamin jest zaprojektowany jako praktyczny, ale tam, gdzie nie
ma dostępu do sieci, może
być przeprowadzony w formie egzaminu pisemnego. Oba ćwiczenia
muszą być wykonane.
Dopuszczalny czas trwania egzaminu wynosi 45 minut. Do zdania
egzaminu niezbędne jest
udzielenie 80% poprawnych odpowiedzi, przy tym oba ćwiczenia
muszą być wykonane
z dopuszczeniem drobnych błędów.
Cennik opłat związanych z ECDL
L.p. Pozycja Kwota zł
1. Europejska Karta Umiejętności 40,00
Komputerowych (30,00)
2. Europejskie Komputerowe Prawo 40,00
Jazdy (30,00)
3. Opłata egzaminacyjna jednego 20,00
modułu (15,00)
~_... . ..,
BOGDAN SZCZEPANKOWSKI
ANDRZEJ LEMIROWSKI ~ ś"
KOMPUTER W PRACY
Z DZIECKIEM
Z USZKODZONYM SŁUCHEM
d.:9~
~,rrl~e ~W
INFORMACJE WSTĘPNE
Edukacja komputerowa może mieć ogromne znaczenie dla rozwoju nie-
słyszącego dziecka. Wskazują na to doświadczenia krajów zachodnich.
Rozpoczynana wcześnie, na poziomie przedszkola i pierwszych klas
szkoły
podstawowej, daje doskonałe efekty szczególnie w przypadku dzieci
nie-
słyszących, u których skuteczne zdobywanie wiedzy we wczesnym
okresie
dzieciństwa oparte jest głównie na jej poznawaniu w trakcie bezpo-
średniego uczestnictwa. Wczesne wprowadzenie edukacji
komputerowej
powinno nie tylko wydatnie przyczynić się do podniesienia wyników
nauczania, ale również do przyspieszenia rozwoju ogólnego i
językowego
dzieci.
Pozytywną cechą edukacji komputerowej jest łatwość wytworzenia
u dziecka motywacji do poznawania określonych technik, algorytmów
i reguł wymaganych przy pracy z komputerem. Atrakcyjność techniczna
komputera sprzyja zainteresowaniu dziecka, pobudza je nie tylko
do
zabawy, ale również do przejawiania aktywności użytecznej
edukacyjnie,
podejmowania prób pracy z komputerem dla osiągnięcia ważnych celów
kształceniowych. Im wcześniej dziecko pozna umiejętność podstawowej
obsługi komputera, tym wcześniej również dostrzeże korzyści, wynikające
z posługiwania się nim. Interakcyjność występująca w pracy z
komputerem
wpływa także korzystnie na poziom komunikacji dziecka z
otoczeniem.
Edukacja komputerowa niesłyszącego dziecka w wieku przedszkolnym
i wczesnym szkolnym powinna rozpoczynać się od prostych programów
edukacyjnych, ułatwiających poznawanie liter, liczb, kolorów,
podstawo-
wych pojęć, programów do malowania, gier i zabaw logicznych itp.
Wykorzystywane na zajęciach rewalidacyjnych i logopedycznych pro-
gramy komputerowe kształtujące słuch i podstawy języka mogą być, przy
wykorzystaniu naturalnej aktywności dziecka, nie tylko źródłem
kształ-
cenia mowy i słuchu, ale również ułatwiać dziecku pierwszy aktywny
kontakt z komputerem. Poznawanie podstawowego oprogramowania
użyt-
kowego i edukacyjnego oraz nabieranie wprawy w posługiwaniu się
nim
trzeba rozpoczynać właśnie w pierwszych latach szkoły podstawowej,
przy
czym nie musi, a nawet nie powinno być realizowane w ramach
specjal-
nego przedmiotu informatycznego, lecz na zajęciach z języka
polskiego,
matematyki, rewalidacji czy pracy-techniki.
W pracy z dziećmi niesłyszącymi występuje jednak bardzo istotny
problem, dotyczący kontaktu komunikacyjnego nauczyciela,
wychowawcy
czy logopedy z uczniami. Wdrażanie świadomej edukacji komputerowej
nie może być pozbawione instruktażu. Brak dobrego kontaktu
komunika-
cyjnego nie tylko zubaża proces dydaktyczno-rewalidacyjny, ale
również
może doprowadzić do uszkodzenia sprzętu w wyniku braku wiedzy
ucznia
- użytkownika. Oznacza to m.in., że podstawowym warunkiem skutecz-
nej edukacji informatycznej musi być znajomość języka migowego przez
osobę uczącą, przynajmniej w stopniu, umożliwiającym objaśnienie pod-
stawowych zasad użytkowania sprzętu i instruktażu przy
wykorzystywaniu
poszczególnych programów.
Sprzęt komputerowy, stosowany w nauczaniu i wychowaniu dzieci
i młodzieży z uszkodzonym słuchem, nie wymaga adaptacji. Zjawi-
ska akustyczne bowiem, jesli występują w programach komputerowych,
rzadko mają istotne znaczenie merytoryczne, a najczęściej występują
jako
uzupełnienie informacji dostępnej do odbioru wzrokiem lub jako
rozryw-
kowy dodatek, wzbogacający podstawowe walory programu. W
przypadku
dzieci z uszkodzonym słuchem w stopniu lekkim i umiarkowanym
(słabo-
słyszących) można jednoznacznie stwierdzić, że zarówno dostępny sprzęt,
jak i oprogramowanie może być wykorzystywane praktycznie bez
ograni-
czeń. W przypadku dzieci z uszkodzonym słuchem w stopniu znacznym
i głębokim (niesłyszących) także wiele programów może być wykorzy-
stywanych bez ich adaptacji. Istotne znaczenie natomiast ma
taki dobór
i sposób wykorzystywania tych programów, aby ich właściwości eduka-
cyjne wychodziły naprzeciw potrzebom dziecka z uszkodzonym
słuchem.
Szczególne znaczenie praktyczne mają te programy, których celem
jest
rozwój znajomości języka ojczystego w piśmie i w mowie. Wybór pro-
gramów i sposób ich wykorzystywania należy do nauczyciela, a pakiet
106 [ 107
dostępnych programów edukacyjnych przeznaczonych dla szkół maso-
wych, które mogą mieć zastosowanie w kształceniu i wychowaniu także
dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem, jest ogromny. Ich wymie-
nianie i opisywanie mijałoby się z celem, ponieważ niemal każdego
dnia
pojawiają się nowe propozycje i wiele z nich może mieć zastosowanie
także w kształceniu dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.
Niezależnie od programów o uniwersalnym zastosowaniu, na świecie
i w Polsce opracowuje się także specjalne programy, które są
przeznaczone
do celów kształcenia dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem.
Zadaniem
takich specjalnie przygotowywanych programów jest wyrównywanie
szans
rozwojowych, a więc ukierunkowanie na kompensację niesprawności
i rozwój funkcji zastępczych
|
WÄ
tki
|