ďťż

Projekt wydatków budżetowych przygotowuje w odpowiednich częściach każda z instytucji unijnych...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Preliminarze te zbiera i ujmuje wspólnie Komisja Europejska, uzupełniając je własną opinią, uwzględniającą aktualizację perspektyw finansowych, a następnie przedstawia Radzie Ministrów (Radzie Unii Europejskiej, zwanej dalej Radą). Po zatwierdzeniu preliminarza Rada przedkłada go w terminie do 1 października do uchwalenia Parlamentowi Europejskiemu. Po wielu negocjacjach i drugim czytaniu w Radzie oraz w Parlamencie budżet, będący kompromisem interesów, zostaje uchwalony w końcu roku lub wyjątkowo w roku następnym24. Postępowanie budżetowe w Unii Europejskiej przedstawia tablica 2. W procesie powstawania budżetu Rada i Parlament dzielą się zakresem władztwa budżetowego w następujących działaniach, rodzajach i proporcjach wydatków budżetowych: — Rada, będąca organem władzy (w tym budżetowej), ustala wytyczne w sprawach budżetowych, uchwala akty prawne podejmowane na wniosek Komisji Europejskiej lub na podstawie dyspozycji traktatów, określa w szczególności poziom wydatków obowiązkowych (w praktyce dotyczy to wydatków na rolnictwo, Wspólną Politykę Rolną, które obejmują 47% wszystkich wydatków budżetowych w 2000 r.), — Parlament, współdziałający z Radą, pełni funkcje kontrolne w stosunku do Rady i Komisji w sprawach budżetowych, w tym może odrzucić projekt budżetu Rady, oraz samodzielnie określa wielkość wydatków fakultatywnych (w tym funduszy strukturalnych i pomocy przedakcesyjnej oraz wydatków na politykę wewnętrzną: prace badawcze, działania związane z akcją na zewnątrz Europy, czyli 23 Por. porozumienie z 6 maja 1999 r. między PE, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i wprowadzania procedury budżetowej, Dz. Urz. 1999, C 172. 24 Por. szczegółowe zagadnienia proceduralne opisuje J.W. Tkaczyński, G. Rossmann, Fundusze Unii Europejskiej, Białystok 2003, s. 14 i n. 286 V. Finansowanie rozwoju regionalnego Tablica 2. Postępowanie budżetowe w Unii Europejskiej Preliminarze wydatków instytucji UE Wstępny projekt wspólnego budżetu sporządzony przez Komisję Pierwsze czytanie w Radzie: projekt budżetu wspólnego Pierwsze czytanie w Parlamencie: badanie projektu Rady Akceptacja Ostateczne przyjęcie budżetu Propozycje zmian w wydatkach obligatoryjnych Niepodwyższenie ogólnej kwoty wydatków Propozycje zmian w wydatkach nieobligatoryjnych Podwyższenie ogólnej kwoty wydatków Odrzucenie w całości Rada tworzy nowy projekt budżetu wspólnego Drugie czytanie w Radzie: badanie propozycji zmian, względnie zmiana planu szczegółowego Akceptacja Odrzucenie większością kwalifikowaną Ostateczne przyjęcie budżetu Odrzucenie Przyjęcie większością kwalifikowaną Zmiana/ odrzucenie Przyjęcie budżetu Akceptacja Ostateczne przyjęcie budżetu Drugie czytanie w Parlamencie: badanie rozstrzygnięcia Rady Brak możliwości zmian Przyjęcie projektu Rady Odrzucenie w całości Akceptacja Zmiana większością głosów członków Parlamentu i 3/5 oddanych Ostateczne przyjęcie budżetu Rada tworzy nowy projekt budżetu wspólnego Ostateczne przyjęcie budżetu Ostateczne przyjęcie budżetu Źródło: H. Edling, Der Staat in der Wirtschaft, Munchen 2001, s. 65. 2. Polityka regionalna Unii Europejskiej 287 pomocą humanitarną, wydarzeniami nadzwyczajnymi, wydatków administracyjnych i rezerw). Komisja Europejska ma prawo inicjatywy ustawodawczej, kontroli przestrzegania prawa wspólnotowego, w zakresie budżetu jest zaś przede wszystkim organem wykonującym go. Budżet określa limity wydatków wiążące organy wykonawcze — upoważnia do dokonywania wydatków i zobowiązuje do zapłaty na rzecz państw członkowskich. Wydatki budżetu powinny być zrównoważone przez wpływy budżetowe (dochody). Dochody budżetu Wspólnoty pochodzą ze składki (wkładów) państw członkowskich. Postanowienia Traktatu (TWE) nie określają form dochodów (zasobów) własnych. Ich rodzaje i wielkość ustanawia wymieniona wyżej decyzja Rady z 29 września 2000 r., która weszła w życie po dokonaniu ratyfikacji przez parlamenty krajowe. Przy kształtowaniu zasobów własnych UE, a w efekcie także wielkości wpłat bezpośrednich, istotne znaczenie ma limit określony w danym roku. Wielkość tych wkładów nie może przekroczyć wskaźnika łącznej sumy PNB (formy PKB) państw członkowskich, wyliczonego przez Komisję według wzoru określonego w decyzji. Maksymalna wysokość składki wynosiła w końcu lat dziewięćdziesiątych ok. 1,1% PKB
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gĂłwnianego szaleństwa.