ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
A więc chodzi tu o potrzebę działania opiekuńczego (opiekuńczo-wychowawczego).
47
Zróżnicowanie potrzeb przeprowadzam według głównych środowisk wychowawczych oraz właściwości organizmu dziecka.
A. Potrzeby wynikające z działalności rodziny
1. Pozbawienie opieki:
- sieroctwo naturalne pełne (brak obojga rodziców) i niepełne (brak jednego z rodziców),
- sieroctwo społeczne (porzucenie dziecka, odebranie władzy rodzicielskiej przez sąd),
- okresowe pozbawienie dziecka opieki z. powodu choroby rodziców, ich wyjazdu lub innych zdarzeń losowych.
2. Brak środków materialnych:
- rodzina pozbawiona środków materialnych na zaspokojenie potrzeb dziecka', '-' '
- rodzina mająca trudne warunki materialne, nie pozwalające na zaspokojenie wszystkich niezbędnych potrzeb dziecka,
- rodzina pozbawiona środków materialnych okresowo, na skutek zdarzeń losowych (choroba, powódź, pożar i inne klęski żywiołowe).
3. Brak dostatecznej opieki w związku z pracą zawodową obojga rodziców:
- rodzice pracujący zawodowo w jednakowym czasie i nie mogący zapewnić dzieciom opieki w okresie swego pobytu w pracy,
- rodziny niepełne, w których pracują zawodowo ojcowie lub matki,
- rodzice pracujący zawodowo w wymiarze godzin lub w warunkach uniemożliwiających opiekę nad dzieckiem (wyjazdy).
4. Zaburzenia funkcjonalne rodziny:
- rodzina w rozkładzie (w tym sprawy rozwodowe i rozpad dotychczasowej rodziny),
- poważne błędy wychowawcze rodziców, powodujące utratę więzi z dzieckiem,
- brak troski o dziecko, alkoholizm i demoralizacja w rodzinie, powodujące krzywdę dziecka i prowadzące zwykle do sieroctwa społecznego.
48
B Potrzeby związane z działalnością szkoły
l Bezpieczeństwo osobiste dziecka:
- w drodze do szkoły (problemy ruchu drogowego),
- w toku zajęć szkolnych, zwłaszcza w pracowniach, na wycieczkach, na zajęciach wychowania fizycznego i sportowych,
- w czasie przerw rekreacyjnych, w tym zwłaszcza niebezpieczne zabawy w różnych porach roku.
2. Niepowodzenia szkolne:
_ wynikające z indywidualnych właściwości dziecka, powodujących trudności w nauce,
- wynikające z wadliwej organizacji życia dziecka w rodzinie i braku odpowiednich warunków do nauki własnej w domu,
- wynikające z niedostatecznej pracy szkoły, zwłaszcza ze słabego przygotowania uczniów do samodzielnej pracy umysło-
- wej.
3. Utrudniony dostęp do szkoły ponadpodstawowej:
- - odległość szkoły od miejsca zamieszkania dziecka, uniemożliwiająca mu podjęcie nauki,
- odległość szkoły od miejsca zamieszkania dziecka, wymagająca dojazdu do szkoły,
- brak środków materialnych na opłacenie przez rodzinę kosztów pobytu dziecka w internach lub na stancji.
C, Potrzeby związane z aktywnością dziecka w środowisku
1. Potrzeba aktywności indywidualnej:
-- ograniczenie pożytecznej samodzielności dziecka w zabawie, nauce i życiu domowym,
- brak troski o rozwój i zaspokajanie zainteresowań dziecka, zwłaszcza zainteresowań poznawczych,
- niewystarczająca lub wadliwa opieka nad dzieckiem utalentowanym.
2. Potrzeba kontaktów społecznych:
- brak lub nieumiejętność nawiązywania kontaktów koleżeńskich i przyjaźni,
-- wypaczone kontakty koleżeńskie (fałszywa solidarność, zbiorowe wagary i in.),
- trudności wychowawcze (lenistwo, kłamstwo, agresywność,4 Formy opieki nad dzieckiem
zazdrość, nieposłuszeństwo) utrudniające ułożenie prawidłowych kontaktów dziecka z innymi dziećmi i ludźmi dorosłymi.
3. Potrzeba przydatności społecznej:
- egoizm i niechęć do współdziałania,
- postawa konsumpcyjna i pasożytnicza,
- niedostosowanie społeczne (w tym chuligaństwo i przestępczość nieletnich).
D. Potrzeby wynikające z właściwości organizmu dziecka
1. Defekty fizyczne:
- kalectwo ograniczające lub uniemożliwiające samodzielne poruszanie się dziecka,
- różne upośledzenia narządów ruchu, nie ograniczające po-
- ruszania się dziecka,
- wady rozwojowe i mikrouszkodzenia, utrudniające pełną sprawność organizmu dziecka i wymagające zabiegów korekcyjnych lub kompensacyjnych.
2. Upośledzenia:
- słuchu (głusi i niedosłyszący),
- wzroku (niewidomi i niedowidzący),
- umysłowe - różnego stopnia.
3
|
WÄ
tki
|