ďťż

potrzeba opiekun-czo-wychowawcza jest skrótem "myślowym i oznacza zespół czynników stwarzających sytuację zagrożenia i "wymagających podjęcie opieki nad dzieckiem przez...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
A więc chodzi tu o potrzebę działania opiekuńczego (opiekuńczo-wychowawczego). 47 Zróżnicowanie potrzeb przeprowadzam według głównych środowisk wychowawczych oraz właściwości organizmu dziecka. A. Potrzeby wynikające z działalności rodziny 1. Pozbawienie opieki: - sieroctwo naturalne pełne (brak obojga rodziców) i niepełne (brak jednego z rodziców), - sieroctwo społeczne (porzucenie dziecka, odebranie władzy rodzicielskiej przez sąd), - okresowe pozbawienie dziecka opieki z. powodu choroby rodziców, ich wyjazdu lub innych zdarzeń losowych. 2. Brak środków materialnych: - rodzina pozbawiona środków materialnych na zaspokojenie potrzeb dziecka', '-'• ' - rodzina mająca trudne warunki materialne, nie pozwalające na zaspokojenie wszystkich niezbędnych potrzeb dziecka, - rodzina pozbawiona środków materialnych okresowo, na skutek zdarzeń losowych (choroba, powódź, pożar i inne klęski żywiołowe). 3. Brak dostatecznej opieki w związku z pracą zawodową obojga rodziców: - rodzice pracujący zawodowo w jednakowym czasie i nie mogący zapewnić dzieciom opieki w okresie swego pobytu w pracy, - rodziny niepełne, w których pracują zawodowo ojcowie lub matki, - rodzice pracujący zawodowo w wymiarze godzin lub w warunkach uniemożliwiających opiekę nad dzieckiem (wyjazdy). 4. Zaburzenia funkcjonalne rodziny: - rodzina w rozkładzie (w tym sprawy rozwodowe i rozpad dotychczasowej rodziny), - poważne błędy wychowawcze rodziców, powodujące utratę więzi z dzieckiem, - brak troski o dziecko, alkoholizm i demoralizacja w rodzinie, powodujące krzywdę dziecka i prowadzące zwykle do sieroctwa społecznego. 48 B Potrzeby związane z działalnością szkoły l Bezpieczeństwo osobiste dziecka: - w drodze do szkoły (problemy ruchu drogowego), - w toku zajęć szkolnych, zwłaszcza w pracowniach, na wycieczkach, na zajęciach wychowania fizycznego i sportowych, - w czasie przerw rekreacyjnych, w tym zwłaszcza niebezpieczne zabawy w różnych porach roku. 2. Niepowodzenia szkolne: _ wynikające z indywidualnych właściwości dziecka, powodujących trudności w nauce, - wynikające z wadliwej organizacji życia dziecka w rodzinie i braku odpowiednich warunków do nauki własnej w domu, - wynikające z niedostatecznej pracy szkoły, zwłaszcza ze słabego przygotowania uczniów do samodzielnej pracy umysło- - wej. 3. Utrudniony dostęp do szkoły ponadpodstawowej: - - odległość szkoły od miejsca zamieszkania dziecka, uniemożliwiająca mu podjęcie nauki, - odległość szkoły od miejsca zamieszkania dziecka, wymagająca dojazdu do szkoły, - brak środków materialnych na opłacenie przez rodzinę kosztów pobytu dziecka w internach lub na stancji. C, Potrzeby związane z aktywnością dziecka w środowisku 1. Potrzeba aktywności indywidualnej: -- ograniczenie pożytecznej samodzielności dziecka w zabawie, nauce i życiu domowym, - brak troski o rozwój i zaspokajanie zainteresowań dziecka, zwłaszcza zainteresowań poznawczych, - niewystarczająca lub wadliwa opieka nad dzieckiem utalentowanym. 2. Potrzeba kontaktów społecznych: - brak lub nieumiejętność nawiązywania kontaktów koleżeńskich i przyjaźni, -- wypaczone kontakty koleżeńskie (fałszywa solidarność, zbiorowe wagary i in.), - trudności wychowawcze (lenistwo, kłamstwo, agresywność,4 Formy opieki nad dzieckiem zazdrość, nieposłuszeństwo) utrudniające ułożenie prawidłowych kontaktów dziecka z innymi dziećmi i ludźmi dorosłymi. 3. Potrzeba przydatności społecznej: - egoizm i niechęć do współdziałania, - postawa konsumpcyjna i pasożytnicza, - niedostosowanie społeczne (w tym chuligaństwo i przestępczość nieletnich). D. Potrzeby wynikające z właściwości organizmu dziecka 1. Defekty fizyczne: - kalectwo ograniczające lub uniemożliwiające samodzielne poruszanie się dziecka, - różne upośledzenia narządów ruchu, nie ograniczające po- - ruszania się dziecka, - wady rozwojowe i mikrouszkodzenia, utrudniające pełną sprawność organizmu dziecka i wymagające zabiegów korekcyjnych lub kompensacyjnych. 2. Upośledzenia: - słuchu (głusi i niedosłyszący), - wzroku (niewidomi i niedowidzący), - umysłowe - różnego stopnia. 3
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gĂłwnianego szaleństwa.