ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
Sz. Dubnow:
Historia Żydów, Wrocław 1948. E. Dąbrowski: Filon z Aleksandrii (Podr. Encykl. Bibl. I), Poznań
1959. W. Tyloch: Funkcja społeczna Starego Testamentu w świetle wybranyeh tekstów Pięcioksięgu,
EU 1962. S. Matuszewski: Filozofia Filona z Aleksandrii i jej wpływ na wczesne chrześcijaństwo,
Toruń 1963. S. Moscali: Kultura starożytna ludów semickich, Warszawa 1963. Rękopisy z Quamran
nad Morzem Martwym, tł. W. Tyloch, Warszawa 1963. Z. Poniatowski: Stan badań nad logosem,
EU 1963. G. Strzeszewski: Praca ludzka w Piśmie Świętym Starego Testamentu, RFKUL 1964.
III. GNOZA JAKO TAJEMNA WIEDZA WSCHODU. M. Straszewski: Dzieje filozoficznej
myśli Wschodu, Kraków 1894. K. Vollers: Religie świata w ich związku dziejowym, Kraków 1909.
E. Reinach: Orfeusz, czyli dzieje powszechne religii, Warszawa 1912. J. Kruszyński: Mithra {Ostatnia
odmiana starożytnej religii irańskiej), AK 1918,15. Enuma Elis, czyli opowieść babilońska o powstaniu
świata (opr. J. Bromski), Warszawa 1915. E. Schure: Ewolucja boska od Sfinksa do Chrystusa,
Warszawa 1926. Wł. Spikowski: Polemika św. Ireneusza z gnostykami o Bogu,JJNÓw 1933. T. Zie-
liński: Religie Rzeczypospolitej rzymskiej, cz. 12, WarszawaKraków 193334. Religie Wschodu,
Warszawa 1938. S. Szydelski: Eschatologia irańska a biblijna (Arch. Tow. Nauk. we Lwowie),
Lwów 1938. E. Bulanda: Kult Bogini-Matki w kulturach prehistorii i etnologii a cześć Matki Bożej
w chrześcijaństwie, Lublin 1947. A. Szelągowski: Kulty drzewne i mit ozyrysowy, MW 1948, 67.
T. Andrzejewski: Starożytny Egipt, Warszawa 1952. J. Jelito: Bóstwa Fenicjan w świetle nowych
odkryć (Ruch biblijny i liturgiczny), Kraków 1952. W. I. Awdijew: Historia starożytnego Wschodu,
Warszawa 1957. Religie świata (red. Ks. E. Dąbrowski), Warszawa 1957. T. Margul: Chrześcijański
spadek po- mitraizmie, A 1958. Mitraizm a protochrześcijaństwo, EU 1960. A. Domini: Zarys historii
religii od kultów pierwotnych do początków chrześcijaństwa, tł. B. Sieroszewska, Warszawa 1966.
IV. TEOLOGICZNA GNOZA CHRZEŚCIJAŃSKA. 1. OPRACOWANIA OGÓLNE. A. E. Gre-
noude: Czy chrystianizm przejął co odplatonizmu, tł. J. Bogdan. F. Kozlowski: Początki filozofii
chrześcijańskiej, Poznań 1845. Myśli chrześcijańskie w pismach Platona (Pam. relg. moralny), 1854.
522
BIBLIOGRAFIA
S. .Pawlicki: O początkach chrześcijaństwa, PPL 1884, M. Straszewski: Wyższe chrześcijańskie
szkoły w pierwszych pięciu wiekach po narodzeniu Chrystusa, PP 1901. E. Renan: Żywot Jezusa,
Warszawa 1907. S. Szydelski: Początki chrześcijaństwa, Warszawa 1911. W. Potempa: Przyczyny
wziętości Platona u myślicieli chrześcijańskich, Włocławek 1925. St. Zegarliński: Nauka moralna
Epikura a chrześcijańskie zapatrywanie na najwyższe dobro człowieka, Kraków 1917. T. Zieliński:
Współzawodnicy chrześcijaństwa, 1920. W. Wicher: Niewolnictwo w nauce moralnej chrześcijaństwa,
Lwów 1922. A. Bukowski: Reinkarnacja dusz ludzkich według starożytnych pisarzy chrześcijańskich,
PP 1926. G. Rauschen: Zaryspatrologii, tł. i uzup. J. Nowacki, Poznań 1929 (zawiera polską biblio-
grafię patrystyki), Pielgrzym 1844. T. ZieJiński: Dies Irae. Studium religionistyczne z antycznych
przeddziejów chrześcijaństwa, Warszawa 1929. H. Cichowski: Filozoficzne podstawy teologii wschod-
niej, PP 1930. W. Kwiatkowski: U kolebki chrystianizmu, Warszawa 1936. S. Szydelski: Hellenizm
a chrześcijaństwo, AK 1938. W. Chróściak: Idea Odkupienia i Odkupiciela w Nowym Testamencie
a religie starożytne, Lublin 1939. F. Sawicki: U źródeł chrześcijańskiej myśli filozoficznej, Katowice
1947. I. Bieżuńska-Matowist: Z zagadnień niewolnictwa w okresie hellenistycznym, Wrocław 1949.
Ks. E. Dąbrowski: Ewangelie, ich powstanie i rodzaj literacki, Niepokalanów 1949. K. Kautsky:
Pochodzenie chrześcijaństwa, Warszawa 1950. R. J. Wipper: Powstanie literatury chrześcijańskiej.
Warszawa 1950. A. Fic.: Jezus Chrystus, Poznań 1951 52. J. Rops-Daniel: Dzieje Jezusa, Warszawa
1951. H. Rosen: O kautskistowskiej koncepcji chrześcijaństwa pierwotnego, MF 1954. K. Hładowski:
Początki chrześcijaństwa według egzystencjalistycznej interpretacji R. Bultmanna, Poznań 1954.
A. B. Ranowicz: Wczesne chrześcijaństwo (Wybr. zag. z hist. religii i ateizmu), Warszawa 1954.
R. J. Wipper: Celsus demaskuje chrześcijaństwo (Wybr. zag. z hist. religii i ateizmu), Warszawa 1954.
G. Riciotti: Życie Jezusa Chrystusa, Warszawa 1956. H. Rosen: Pochodzenie chrześcijaństwa (Ateizm
a religia), Warszawa 1957. Podstawowe kierunki religioznawstwa w problematyce chrześcijaństwa
pierwotnego {Ateizm a religia), Warszawa 1957. K. Grzybowski: Qumran a Chrystus, Życie Literackie
1957. M. Pollakówna: Chrześcijaństwo a historia, Z 1958. A. Rodziński: Chrześcijański sens dzie-
jów, Z 195$. B. Łapicki: Etyczna kultura starożytnego Rzymu a wczesne chrześcijaństwo, Łódź
1958.
H. Rosen: Wipper o wczesnym chrześcijaństwie, EU 1958. H. Strykowski: Manuskrypty z Qumran
a chrześcijaństwo, TNKUL 1958. Wł. Tatarkiewicz: Pierwsze źródła chrześcijańskiej estetyki, Z 1959.
L. Feuerbach: Istota chrześcijaństwa, Warszawa 1959. S. Łach: Mistrz Sprawiedliwości z Qumran
i Chrystus z Nazaretu, ZNKUL 1959. H. Chyliński: Wkład Lenina do marksistowskiej metodologii
badań nad pochodzeniem chrześcijaństwa, EU 1960. N. Ch. Cochrane: Chrześcijaństwo i kultura
klasyczna, tJ. G. Pianko, Warszawa 1960. E. Dąbrowski: Nowy Testament w świetle współczesnych
odkryć biblijnych, Z 1960. A. Rodziński: Sprawiedliwość chrześcijańska wobec problemu nierówności
majątkowej w II i III wieku, Lublin 1960. R. J. Wipper: Rzym i wczesne chrześcijaństwo, Warszawa
1960. F. Gryglewicz: Niewolnicy w Nowym Testamencie, Lublin 1964. E. Nowicki: Rozwój chrześci-
jaństwa, Warszawa 1961. A. Robertson: Pochodzenie chrześcijaństwa, tł. T. Święcicka, Warszawa
1961. W. Tyloch: Nauczyciel Sprawiedliwości" w dokumentach z Qumran, EU 1961. Funkcja spo-
łeczna Starego Testamentu w świetle wybranych tekstów Pięcioksięgu, EU 1962. A. H. Armstrong,
R. A. Markus: Wiara chrześcijańska a filozofia grecka, tł. H. Bednarek, Warszawa 1964. H. Chmie-
lewski: Chrześcijaństwo na tle religii i świata, Warszawa 1964. Fr. Mauriac: Życie Jezusa, tł. J. Kos-
sakowska, Warszawa 1964. J. Kłoczowski: Wspólnoty chrześcijańskie. Grupy życia wspólnego
w chrześcijaństwie zachodnim od starożytności do XV wieku, Kraków 1964. E
|
WÄ
tki
|