ďťż
Nie chcesz mnie, Ben. SkĹadam siÄ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ
gĂłwnianego szaleĹstwa.
i na ich podstawie wnosili dopiero o rzeczach, jak to chcieli realiści krytyczni: postrzegamy
bezpośrednio rzeczy.
17. Koncepcja Kazimierza Ajdukiewicza (1S90-1963). profesora lwowskiego, brała za punkt wyjścia
język i jego reguły. Kto by nie odpowiedział twierdząco na pytanie. czy każdy kwadrat jest czworobokiem,
dałby dowód, że nie rozumie wyrazów kwadrat", ..czworobok" itd. Kto nie uznaje zasady sprzeczności i
mówi, że coś może być i zarazem nie być. ten wskazuje, że nie rozumie wyrazu nie". Sądy dyktowane
przez takie reguły są sądami apriorycznymi: są powszechnie ważne, to znaczy: jest logicznie niemożliwe.
hy ]e ktokolwiek odrzucał.
Reguły te prowadzą tedy do zdań powszechnie ważnych: ale z drugiej strony, wprowadzają do nich
czynnik umowności. Ogół sądów jakiegoś języka (perspektywa światowa tego języka") jest zależny nie
tylko od doświadczenia, ale także od aparatu pojęciowego jęz\ka. A ten jest umowny, częściowo dowolny.
Konsekwencją tego jest konwencjo-nalizm i to nie częściowy, jak u Poincarego. lecz powszechny,
radykalny", jak go nazywał Ajdukiewicz.
Natomiast konwencjonalizm nie pociąga za .sobą relatywizmu: bo choć możliwe są ro/ne aparatury
pojęciowe, to nie jest możliwe, by sąd prawdziwy w jednej aparaturze h\ ł fałszywy w innej. Nie pociąga
też za sobą idealizmu, bo nie wynika zeń, by poznawany przez nas świat był zależny od aparatury
pojęciowej: to tylko perspektywa świata" jest od niej zależna. Jest ona zbiorem sądów o świecie, ale nie
światem. Zmieniając aparaturę. stawiamy światu inne pytania, i to czyni, że otrzymujemy inne
odpowiedzi: świat się przez to nie zmienia, a tylko my rozpatrujemy inną jego stronę. Idealiści wytwarzają
|io/or\ słuszności dla swego poglądu tym. że używają języka, w którym mowaJest o poznawaniu ^wiata.
nie o świecie: w języku ich wypowiedzi tylko pozornie traktują o świecie.
370
Konwencjonalizm nie przemawia tedy przeciw realizmowi. Natomiast ogranicza empiryzm. Nie jest
prawdą, jakoby twierdzenia były zależne tylko od doświadczenia, skoro są też zależne od języka. Nie
tylko zdania empiryczne są prawdziwe, nie tylko one dotyczą rzeczywistości: i nie ma racji, by jedne
uważać za naukowe.
Konwencjonalizm nie implikuje reizmu ani nominalizmu. Odpowiedź na pytanie. czy istnieją
powszechniki, zależy od przyjętego języka. W języku reistycznym nie ma dla nich miejsca, bo posiada on
nazwy jednego tylko typu. Ale możliwy jest też język z wieloma typami logicznymi, w którym istnieć"
ma wiele znaczeń i w którym bez sprzeczności można mówić o bytach ogólnych.
18. Taki był stan filozofii polskiej w okresie między wojnami. Druga wielka wojna zastała ją w stanie
kwitnącym: utworzone już były warsztaty pracy filozoficznej i dorastało nowe pokolenie badaczów.
wykształcone od początku w szkołach polskich i przygotowane do pracy. Zostało to zniszczone przez
okupantów między 1939 a 1944 rokiem. Ogromna część młodszego pokolenia wyginęła w bitwach lub
została wymordowana w obozach niemieckich. A ogromna część warsztatów nauki, bibliotek, instytutów
naukowych została zdewastowana, zrabowana, zrównana z ziemią. Dla Polski więcej jeszcze niż dla
innych krajów lata te zamknęły epokę ważną i bujną, ale krótką i nie dokończoną. A rok 1945 zaczął
epokę nową.
ZESTAWIENIA
POJĘCIA I TERMINY
Które z pojęć i terminów używanych dziś w filozofii są wytworem ostatniego dopiero okresu? Przede
wszystkim wiele z tych, które -oznaczają stanowiska filozoficzne: a więc pragmatyzm, inttiicjonizm,
humanizm. uniwersalizm i personalizm, insiriimenlalizni. ps\'clio-lof;izm i antypsycholoyizm. formalizm
(zarówno logiczny, jak etyczny i estetyczny). rca/izni bezpośredni, operacjonizm, .fizyk ulizm. empiryzm
radykalny. e^zystencjalizm. heliawior\'zm. psychologia pastwi i całości. psyciwlogiu ^/ehi. A także
terminy oznaczające nowe dyscy pliny filozoficzne, jak teoria przedmiotom', jak aksjoloyiu. czyli teoria
wartości.
Dużo nowych pojęć i terminów powstało również w metodologii: zaczęto mówić o systemie
dedukcyjnym, zupełności i hezsp rzecznosci systemu, rozstrzyf,alnosci zdaniu. weryfikacji i falsyfikacji.
redukcji (w przeciwstawieniu do dedukcji), funkcji zdaniowej. zdaniu protokolarnym, teorii typów,
metaleorii. Pojęcia te i terminy wytworzone zostah przeważnie przez logistyków i przedstawicieli
logistycznego pozytywizmu. Ale rozpowszechniły się też inne, jak prawo statystyczne, używane przez
teoretyków fizyki, lub redukcja transcendentalna, wprowadzona przez Husserla.
Psychologia, oderwawszy się od filozofii, formowała sobie sama swą terminologię.. jednakże niektóre
z jej terminów powstały w ramach filozofii lub też przeszły do nici. jak strumień świadomości,
pochodzący od Jamesa, lub kompleks i siiblirnacju. pochod/aci." od Freuda.
v" teorii poznania i ontologii powstało mało nowych nazw : najwięcej w szkole feno
menologicznej, operującej własnym słownictwem; ale przeważnie nie wyszły poza nią. W początku
stulecia rozpowszechniło się nieco terminów Bergsonowskich (jak elan vital lub diiree), a po drugiej
wojnie egzystencjalistycznych (jak egzystencja}. Własną terminologią posługiwał się marksizm. Najmniej
nowych tworów językowych wydała filozofia analityczna: świadomie bowiem trzymała się mowy
potocznej. Ale to, że nowa filozofia w pewnej przynajmniej części, od mowy szkolnej, dostępnej jedynie
wtajemniczonym, wróciła do mowy zwyczajnej i prostej, jest zasługą przede wszystkim filozofii
analitycznej.
CHRONOLOGIA
Poglądy filozoficzne XX wieku zostały przedstawione powyżej w takim mniej więcej porządku, w jakim powstały.
Ale jest inny jeszcze ich porządek chronologiczny: w jakim się rozpowszechniały. Rozpowszechniały się szybciej niż w
stuleciach poprzednich. Bergson ogłosił pierwszą swą książkę w r. 1889, a koło 1900 był już u szczytu sławy. Rozgłos
Einsteina przyszedł piorunująco. Kolo Wiedeńskie ogłosiło swój program w 1929 r., a w 1934 zaczęło już swe wielkie
międzynarodowe zjazdy. W niektórych wypadkach rozgłos teorii wyprzedzał nawet opublikowanie jej głównych dzieł:
tak było z pragmatyzmem i z idealizmem szkoły marburskiej
|
WÄ
tki
|