Niczego z nich nie wnioskujemy...

Nie chcesz mnie, Ben. Składam się z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobiną gównianego szaleństwa.
Zadanie polega na dopasowaniu charakterystyki do odpowiedniej nazwy oraz dobraniu obrazka wed³ug w³asnego uznania. Ka¿da osoba pracuje samodzielnie, nastêpnie porównuje siê poszczególne prace, a prowadz±cy ewentualnie uzupe³nia braki i wyja¶nia w±tpliwo¶ci. Wariant II. Zamiast uk³adanek psychodrama pt.: „Rze¼ba rodziny". Uczestnicy przyjmuj± wybrane przez siebie role wykorzystuj±c za³±cznik 9. Przedstawiaj± teatr pt. „Dzieñ wyp³aty taty, tata wraca bez wyp³aty". Po zakoñczeniu ka¿dy z aktorów okre¶la, jakie uczucia towarzyszy³y mu w danej roli. Konieczne jest zwrócenie szczególnej uwagi na uczucie mi³o¶ci w tej rodzinie. Po „odczarowaniu" aktorów nale¿y zaproponowaæ uczestnikom lu¼n± rozmowê na temat ¿ycia takich rodzin. Konieczne jest uwra¿liwienie siê na te dzieci, które znajd± siebie w tym teatrze. 5. Zakoñczenie zajêæ: — runda: opowiedz, „Czy dzisiejsze zajêcia ukaza³y mi co¶, czego do tej pory nie wiedzia³em? je¶li tak, to co ...?" — wype³nienie ankiet oceniaj±cych (za³±cznik nr 1). ZAJÊCIA V. O EMOCJACH INACZEJ Cele: ,r ..... . „. — zapoznanie uczestników zajêæ z jêzykiem uczuæ, — nabywanie umiejêtno¶ci rozpoznawania swoich uczuæ, — nabywanie umiejêtno¶ci wyra¿ania swoich uczuæ. tn ; ; Przebieg zajêæ: 1. Przywitanie — runda polegaj±ca na dokoñczeniu zdania: „najmilsza — najsympatyczniejsza — najlepsza rzecz, jaka mi siê ostatnio przy darzy³a, to...". 2. „Burza mózgów": „Co rozumiesz pod pojêciem »emocje«? wymieñ je". Prowadz±cy zapisuje podawane okre¶lenia oraz wyja¶nia, które zwroty dotycz± emocji, a które nie. 3. Æwiczenie 1. „Co okre¶laj± uczucia? wymieñ te, których doznajesz najczê¶ciej, oraz te, które chcia³by¶ odczuwaæ". Uczestnicy indywidualnie wypisuj± po prawej stronie kartek nazwy uczuæ, których najczê¶ciej doznaj±, a po lewej stronie te, których chcieliby doznawaæ. Po zakoñczeniu porównujemy prace. Nastêpnie ka¿da osoba wybiera po jednym z uczuæ z ka¿dej strony i wyja¶nia, w jakich okoliczno¶ciach najczê¶ciej doznaje danego uczucia oraz co wed³ug niej stoi na przeszkodzie, ¿e innego nie doznaje. 4. „Burza mózgów" — „Co rozumiem pod pojêciem »poczucie«?" (Kasprzak. 1995). Po zakoñczeniu prowadz±cy wyja¶nia: Poczucia pojawiaj± siê wówczas, gdy cz³owiek odnosi swe ¿ycie do wa¿nych warto¶ci. Tworz± siê wtedy: poczucie winy, poczucie krzywdy, poczucie w³asnej warto¶ci, poczucie mocy itp. Kiedy do¶wiadczamy jakiego¶ poczucia, zazwyczaj towarzysz± mu liczne uczucia i emocje. Najczê¶ciej doznajemy tych uczuæ, którym towarzysz± specyficzne okoliczno¶ci, my¶li, wyobra¿enia, zachowania. Zdarza siê, ¿e za pomoc± my¶li kreujemy jaki¶ nierzeczywisty obraz, co ma wp³yw na zmianê naszych uczuæ. 5. Æwiczenie 2. Wyobra¼ sobie nastêpuj±c± sytuacjê: uda³o Ci siê zaprosiæ na dyskotekê bardzo ³adn± dziewczynê, d³ugo o to zabiega³e¶ i wreszcie uda³o siê; id±c z ni± na zabawê ca³y czas towarzyszy Ci jednak my¶l, i¿ Twoja sympatia stwierdzi, ¿e kiepsko tañczysz i wy¶mieje Ciê. Okre¶l, jakie Ci w zwi±zku z tym mog± towarzyszyæ uczucia. Ka¿dy sam zapisuje swoje uczucia, a nastêpnie porównuje z innymi. Prowadz±cy wyja¶nia, ¿e najczê¶ciej zamiast rado¶ci w takich przypadkach pojawia siê strach, wstyd, zak³opotanie, zw±tpienie. 6. Æwiczenia 3. Tworzymy w³asn± listê uczuæ wed³ug wzoru: uczucia, które lubiê prze¿ywaæ © przyjemne © uczucia, których nie lubiê prze¿ywaæ © nieprzyjemne © Prowadz±cy zleca kontynuowanie tworzenia listy uczuæ poza zajêciami, w domu. 7. Zakoñczenie zajêæ: ••'''"- — runda, dokoñcz zdanie: „Zajêcia koñczê..." (okre¶l uczucie), — wype³nienie ankiet oceniaj±cych (za³±cznik nr 1). „Ma³olat" — program interwencyjno-edukacyjno-profilaktyczny ... 165 ZAJÊCIA VI. WOLNO¦Æ i ODPOWIEDZIALNO¦Æ Cele: — nabywanie umiejêtno¶ci lepszego kontaktowania siê z samym sob±; — nabywanie umiejêtno¶ci radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Pr ze b ie g zaj êæ : 1. Przywitanie, runda na temat „Co u mnie s³ychaæ?" 2. Æwiczenie 1. Przypomnij sobie sytuacjê, w której czu³e¶ du¿e zak³opotanie, denerwowa³o Ciê to, ¿e nie wiesz, co zrobiæ, jak siê w tym wszystkim znale¼æ? Wypisz na kartce, a nastêpnie przedstaw to grupie: — co wówczas zrobi³e¶1? — jak siê zachowywa³e¶? — jak siê z tym czu³e¶? ; — jakie korzy¶ci da³o Ci takie za³atwienie tej sprawy? — jakie z tego tytu³u ponios³e¶ straty? Zastanów siê, jak inaczej mo¿na by by³o rozwi±zaæ Twój problem? Opowiedz o tym grupie. Prowadz±cy proponuje odegranie scenek, polegaj±cych na przeæwiczeniu poszczególnych wariantów zachowañ przy rozwi±zywaniu danego problemu w inny sposób ni¿ ten, który faktycznie zaistnia³. 3. Æwiczenie 2. Napisz na kartce kilka zdañ zaczynaj±cych siê od s³ów: — Chcê ... — Muszê ... — Postanawiam ... — Czujê siê odpowiedzialny za ... Niech te zdania odzwierciedlaj± stan Twoich aktualnych chêci, pragnieñ marzeñ, têsknot lub potrzeb. Przeczytaj je na g³os ca³ej grupie oraz okre¶l, które z nich wzmacniaj± Twoje poczucie wolno¶ci, a które ¶wiadcz± o Twojej odpowiedzialno¶ci. 4. Zakoñczenie zajêæ: — runda: dokoñcz zdanie „Zajêcia koñczê (jaki?)..."; — wype³nienie ankiet oceniaj±cych (za³±cznik nr 1). ZAJÊCIA VII. Mój INDYWIDUALNY PROGRAM NA ¯YCIE Cel: podsumowanie i usystematyzowanie zdobytej wiedzy i nabywanie umiejêtno¶ci wykorzystania jej dla siebie. Przebiegzajêæ: 1. Przywitanie — runda: dokoñcz zdanie „Bardzo chcia³bym, aby ..." 2. Praca indywidualna: ka¿dy wype³nia kwestionariusz „Mój indywidualny program na ¿ycie" (za³±cznik 10). Pod koniec zajêæ ka¿dy prezentuje grupie swój program. 3. Zakoñczenie zajêæ: — runda: dokoñcz zdanie rozpoczynaj±ce siê od s³ów „Uczestnictwo w zajêciach by³o dla mnie ..." — wype³nienie ankiet oceniaj±cych. 166 Teresa Schlack Za³±czniki do scenariuszy zajêæ Za³±cznik nr 1. ANKIETA OCENIAJ¡CA ZAJÊCIA Prosimy ciê o opiniê wed³ug nastêpuj±cych punktów: Atrakcyjno¶æ zajêæ: (¿adna) 0123456 (bardzo du¿a) Korzy¶ci osobiste: (¿adne) 0123456 (bardzo du¿e) Dokoñcz zdania: Najbardziej podoba³o mi siê æwiczenie............ Najmniej podoba³o mi siê æwiczenie Dowiedzia³em siê o (, ¿e) Podoba³o mi siê Czujê siê My¶lê, ¿e nasza grupa jest „Ma³olat" — program interwencyjno-edukacyjno-profilaktyczny ... 167 Za³±cznik nr 2: POROZUMIENIE Bielsko-Bia³a, dn..................... POROZUMIENIE zawarte pomiêdzy .............................. pracownikiem/ /przedstawicielem .......................................... a ...................................................... urodzonym (data i miejsce) ........................ zamieszka³ym uczniem/pracownikiem ...................................... adres szko³y/zak³adu pracy, telefon W dniu..........................zosta³em zatrzymany w Izbie Wytrze¼wieñ/Policyjnej Izbie Dziecka*, alkomat wskaza³............... alkoholu w mojej krwi / by³em tak mocno pijany, ¿e nie mog³em zostaæ poddany badaniu poziomu alkoholu*. Po wytrze¼wieniu, Pan / Pani...............................
WÄ…tki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Nie chcesz mnie, Ben. SkÅ‚adam siÄ™ z siedmiu warstw popieprzenia okraszonych odrobinÄ… gównianego szaleÅ„stwa.